SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
23 novembre 2012 23 november 2012
________________
Question écrite n° 5-7385 Schriftelijke vraag nr. 5-7385

de Cindy Franssen (CD&V)

van Cindy Franssen (CD&V)

à la secrétaire d'État à l'Asile et la Migration, à l'Intégration sociale et à la Lutte contre la pauvreté, adjointe à la ministre de la Justice

aan de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, toegevoegd aan de minister van Justitie
________________
Services publics fédéraux - Congés de maladie Federale overheidsdiensten - Ziekteverzuim 
________________
fonctionnaire
fonction publique
ministère
absentéisme
congé de maladie
statistique officielle
ambtenaar
overheidsapparaat
ministerie
absenteïsme
ziekteverlof
officiële statistiek
________ ________
23/11/2012Verzending vraag
30/1/2013Antwoord
23/11/2012Verzending vraag
30/1/2013Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7369
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7370
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7371
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7372
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7373
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7374
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7375
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7376
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7377
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7378
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7379
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7380
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7381
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7382
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7383
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7384
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7386
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7387
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7369
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7370
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7371
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7372
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7373
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7374
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7375
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7376
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7377
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7378
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7379
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7380
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7381
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7382
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7383
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7384
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7386
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7387
________ ________
Question n° 5-7385 du 23 novembre 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-7385 d.d. 23 november 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Tous les ans, les données relatives aux congés de maladie sont réclamées à chaque service de l'autorité flamande et cumulées afin de donner une vue d'ensemble de la situation en la matière.

Il est relativement simple d'obtenir les chiffres relatifs aux congés de maladie parce que les 13 ministères (départements et agences autonomes internes ou IVA - Intern verzelfstandigde agentschappen - sans personnalité juridique) ont adhéré à un système central de gestion du personnel. Pour les autres entités, un sondage doit cependant être organisé chaque année.

Un exercice similaire peut facilement être réalisé pour les services publics fédéraux.

1) Combien de jours de travail les absences d'un jour pour cause de maladie ont-elles représentés au sein des divers services publics ? Je souhaiterais obtenir les chiffres pour 2009, 2010, 2011 et la situation en 2012.

2) Combien de jours de travail les absences de moins de 30 jours pour cause de maladie ont-elles représentés au cours de la même période ?

3) Combien de jours de travail les absences prolongées pour maladie (plus de 30 jours) ont-elles représentés au cours de la même période ?

4) Quel est l'effet de ces jours de maladie sur l'effectif de personnel des organisations respectives ?

5) Combien de jour de travail à prestations réduites ont-il été constatés pour cette même période ?

6) Des actions spécifiques ont-elles été entreprises afin de réduire les absences pour maladie ? Dans l'affirmative, lesquelles ?

7) Quelle évolution peut-on constater en comparaison avec les années précédentes ?

8) Quel est le pourcentage d'absence pour maladie (le pourcentage de jours de travail perdus pour cause de maladie durant l'année concernée) des services publics respectifs ?

 

Jaarlijks worden voor alle diensten van de Vlaamse Overheid de ziekteverzuimcijfers opgevraagd en samengevoegd om een zicht te krijgen op het ziekteverzuim.

Het opvragen van het ziekteverzuim is er relatief eenvoudig omdat de 13 ministeries (departementen en interne verzelfstandigde agentschappen of IVA's zonder rechtspersoonlijkheid) aangesloten zijn op een centraal personeelssysteem. Voor de overige entiteiten dient er echter jaarlijks een rondvraag georganiseerd te worden.

Een gelijkaardige oefening kan gemakkelijk gemaakt worden voor de federale overheidsdiensten.

1) Hoeveel werkdagen afwezigheid van één dag wegens ziekte werden er genoteerd binnen de respectieve overheidsdiensten? Graag kreeg ik de cijfers voor 2009, 2010, 2011 en de stand van zaken in 2012.

2) Hoeveel werkdagen afwezigheid wegens ziekte, minder dan 30 dagen, werden in dezelfde periode vastgesteld?

3) Hoeveel werkdagen afwezigheid wegens langdurige ziekte (meer dan 30 dagen) werden genoteerd in dezelfde periode?

4) Wat is de impact van deze ziektedagen op het personeelsbestand van de respectieve organisaties?

5) Hoeveel werkdagen verminderde prestaties wegens ziekte werden voor diezelfde periode vastgesteld?

6) Werden er specifieke acties ondernomen om het ziekteverzuim te verminderen? Zo ja, welke?

7) Welke evolutie kan worden vastgesteld in vergelijking met de voorgaande jaren?

8) Wat is het ziekteafwezigheidspercentage (het percentage te werken dagen dat in het betrokken jaar verloren is gegaan aan afwezigheid ten gevolge van ziekte) van de respectieve overheidsdiensten?

 
Réponse reçue le 30 janvier 2013 : Antwoord ontvangen op 30 januari 2013 :

L'honorable membre trouvera ci-après la réponse à ses questions.

Offices des Étrangers, Commissariat général aux réfugiés et aux apatrides et Conseil du Contentieux des Étrangers

1. Le tableau ci-dessous donne un aperçu par année du nombre d’absences d’un jour pour cause de maladie. Pour l’année 2012, les chiffres ont été enregistrés jusque fin septembre 2012.

Le nombre d’absences d’un jour est en baisse ces dernières années, ce tant pour ce qui concerne les membres du personnel contractuel que statutaire.

Nombre d’absences d’1 jour

2009

2010

2011

sep/12

Total

2370

2541

2548

2157

2. La colonne ‘nombre jours’ indique le nombre total de jours de maladie enregistré au cours de ces différentes absences. Il convient de noter que le nombre d’absences est exprimé en jours calendrier et non en jours de travail. Ce dernier ne peut être calculé automatiquement par la base de données disponible.

Absences < 30 jours calendrier

Année

2009

2010

2011

2012

Nombre de jours (Total)

24089

22293

23847

16101

3. La colonne ‘nombre jours’ indique le nombre total de jours de maladie enregistré au cours de ces différentes absences. Il convient de noter que le nombre d’absences est exprimé en jours calendrier et non en jours de travail. Ce dernier ne peut être calculé automatiquement par la base de données disponible.

Absences > 30 jours calendrier

Année ->

2009

2010

2011

2012

Nombre de jours (Total)

17881

19497

19830

16061

4. Dans la pratique, l’effet des jours de maladie varie d’un service à l’autre. Cela dépend non seulement du degré d’occupation actuel, mais aussi du type de service. Au sein d’un service opérationnel (cf. unités opérationnelles, calltakers, etc.), il convient de garder une occupation minimale pour assurer la continuité des services. Au sein d’un service administratif, il est possible, selon les circonstances, de reporter le travail ou de le confier temporairement à un collègue.

Nombre de membres du personnel malades par rapport au nombre Total des membres du personnel

Année:

2007

2008

2009

2010

2011

Pourcentage:

22,78%

23,21%

23,44%

22,27%

22,10%

Pourcentage de jours de travail perdus pour cause de maladie

 

Année

2007

2008

2009

2010

2011

Pourcentage:

4,27%

4,16%

4,36%

4,06%

4,20%

5. Le tableau ci-dessous donne un aperçu de l’ensemble des dossiers qui ont fait l’objet de prestations réduites pour cause de maladie au sein de l’Office des Étrangers, du Commissariat général aux réfugiés et aux apatrides et du Conseil du Contentieux des Étrangers. Il est toutefois impossible d’indiquer le nombre de jours de travail à prestations réduites pour cause de maladie. La base de données disponible mentionne uniquement le pourcentage par dossier.

Il est établi une distinction entre les membres du personnel statutaire et contractuel. Chez les statutaires, il est fait une distinction entre des prestations réduites dans le cadre d’un trajet de réintégration après maladie (R) et des prestations réduites pour cause de maladie chronique (C).

Des prestations réduites dans le cas d’un trajet de réintégration après maladie permettent à un fonctionnaire, après une absence ininterrompue pour maladie d’au moins trente jours, de se réadapter au rythme de travail normal par le biais d’un trajet de réintégration. Cette forme de réintégration est accordée pour un mois et peut être prolongée jusqu’à maximum deux mois.

Des prestations réduites dans le cas d’une maladie chronique peuvent être accordées lorsqu’un fonctionnaire est dans l’incapacité de reprendre le travail à temps plein suite à une inaptitude médicale de longue durée. Le délai de ces prestations réduites est de 12 mois, mais peut être prolongé indéfiniment de douze mois.

C’est le centre d’expertise médicale de l’administration fédérale, Medex, qui décide de l’octroi ou non des prestations réduites susmentionnées.

Statutaires

2009

2010

2011

2012

 

R

C

R

C

R

C

R

C

Total

10

0

29

17

16

9

11

9



Contractuels

2009

2010

2011

2012

Total

6

17

15

14

6. Il est travaillé simultanément sur plusieurs plans afin de réduire les absences pour maladie au sein du Service public fédéral (SPF) Intérieur. D’une part sur le plan préventif, d’autre part sur le plan curatif.

Sur le plan préventif, il est mené une politique générale de bien-être en vue de parvenir à un bon équilibre entre vie professionnelle et vie privée. Le SPF autorise, là où il est possible de le faire, le télétravail et prévoit également une garderie sur certains lieux de travail pendant les vacances scolaires. Par le biais de campagnes de sensibilisation autour de la grippe, l’encouragement des membres du personnel à bouger, la création d’une équipe sportive et l’adaptation des postes de travail en concertation avec le conseiller en prévention et le médecin du travail, l’Intérieur apporte également sa contribution sur le plan de la santé du travailleur.

Depuis 2006, on intervient également de manière plus curative, ceci en demandant à Medex de procéder à des contrôles. Lorsque la bonne procédure de maladie n’est pas respectée, on intervient en conséquence (notamment par la mise d’un membre du personnel en absence injustifiée).

Projet absentéisme Office des Étrangers (OE)

En 2010, un projet a été lancé au sein de l’Office des Étrangers afin de réduire le taux d’absentéisme. Après une phase d’étude, ce projet a été concrétisé en mars 2011.

Concrètement, on tente via ce projet de répertorier les causes qui sont à l’origine d’une absence pour cause de maladie et qui se rapportent à l’environnement de travail au sens large. Généralement, il s’agit de problèmes concernant le contenu du travail, l’ambiance au travail et l’ambiance entre les collègues ou la relation avec la hiérarchie. 

Des points d’attention supplémentaires au sein de ce projet sont:

La communication téléphonique de l’absence pour cause de maladie: il importe que le membre du personnel téléphone à son supérieur hiérarchique pour signaler son absence de manière à ce qu’il y ait un contact personnel.

Le contact avec le membre du personnel qui se trouve malade chez lui, de manière à ce que le lien avec le ‘monde du travail’ ne soit pas totalement rompu. Concrètement, cela signifie qu’après deux semaines de maladie, le supérieur hiérarchique prenne contact avec le membre du personnel absent.

Entretiens d’absentéisme: entretien entre le supérieur hiérarchique et le membre du personnel souvent absent durant de courtes périodes. Par le biais de questions ouvertes, le supérieur hiérarchique tente de découvrir quelles sont les véritables raisons de l’absence pour maladie et tente de vérifier si le membre du personnel ne s’est pas démotivé pour l’une ou l’autre raison.

En outre, le service d’encadrement P&O transmet, par direction, un rapport contenant différentes données chiffrées permettant à chaque service de vérifier ses propres chiffres d’absentéisme et de réagir où nécessaire.

Le service d’encadrement P&O apporte également son soutien aux différents services lors de la conduite d’entretiens de réintégration. Un membre du personnel absent durant 30 jours consécutifs ou plus doit, à son retour, avoir un entretien avec son chef. Cet entretien a d’une part pour but d’améliorer/de simplifier la reprise du travail et d’autre part, il crée une obligation pour le chef de vérifier si le poste de travail de l’intéressé doit oui ou non être adapté.

Cette méthode de travail est entre-temps déjà appliquée dans de nombreux services de l’Office des Étrangers. En janvier 2013, environ la moitié des services de l’OE utiliseront cette méthode. L’objectif est  de poursuivre son développement en 2013 également.

7. Le tableau « taux d’absentéisme par service pour cause de maladie » au point 4 permet de constater une nette évolution. En 2011, le pourcentage d’absence a baissé dans presque toutes les directions.

Ceci montre clairement l’impact des différentes mesures prises, mentionnées au point 6, au fil des ans.

8. Le pourcentage d’absence pour maladie atteint 4,20 % pour l’année 2011, ce qui est presque la moyenne des cinq dernières années (4,21 %).

Agence fédérale pour l’accueil des demandeurs d’asile (FEDASIL)

1. Nombre de journées de travail d'absence d'un jour pour raisons de santé:

  • 1197 jours en 2009;

  • 1243 jours en 2010;

  • 1388 jours en 2011;

  • Environ 1400 jours jusqu'au mois de novembre 2012 inclus.

2. Nombre de journées de travail d'absence pour raisons de santé, moins de 30 jours :

  • 8910 jours en 2009;

  • 9540 jours en 2010;

  • 10157 jours en 2011;

  • Environ 9960 jours jusqu'au mois de novembre 2012.

3. Nombre de journées de travail d'absence justifiées par des maladies de longue durée (dépassant 30 jours) :

  • 4303 jours en 2009;

  • 5049 jours en 2010;

  • 5891 jours en 2011;

  • Environ 5759 jours jusqu'au mois de novembre 2012 compris.

4. Vu que le pourcentage d'absences pour raisons de santé n'est pas exagéré (cf. réponse 8.) il influence fort peu la politique du personnel.

5. Le nombre de journées de travail de prestations diminuées (médical à temps partiel) est égal à:

  • environ 320 jours en 2009;

  • environ 320 jours en 2010;

  • environ 430 jours en 2011;

  • environ 430 jours en 2012.

6. En 2011 un projet relatif à la politique d'absentéisme avait été prévu, mais ce dernier a été déjoué suite à un avis négatif formulé par les syndicats. Cependant en 2013 ce projet sera remis sur les rails: l'absentéisme pour raisons de santé sera mieux suivi par les services, il sera susceptible de faire l'objet d'une discussion aux niveaux individuel et du service, de plus Fedasil appliquera le nouveau système de Medex.

7. Les chiffres de l'absentéisme sont stables si on tient compte de l'évolution du nombre des personnes physiques chez Fedasil.

8. Le pourcentage d'absence pour raisons de santé est égal à :

  • 5,65 % en 2009 ;

  • 6,03 % en 2010 ;

  • 6,03 % en 2011 ;

  • Environ 6,14 % pour la période janvier-novembre 2012.

SPP Intégration Sociale, Lutte contre la Pauvreté et Économie Sociale

1.

  • 2009: 114

  • 2010: 126

  • 2011: 134

  • 2012: 118

2.

  • 2009: 2361

  • 2010: 2389

  • 2011: 2045

  • 2012: 1742

3.

  • 2009: 0

  • 2010: 0

  • 2011: 90

  • 2012: 450

4.

  • 2009: Le nombre total de jours de maladie correspond aux jours de travail de 10,68 membres du personnel à temps plein.

  • 2010: Le nombre total de jours de maladie correspond aux jours de travail de 10,81 membres du personnel à temps plein.

  • 2011: Le nombre total de jours de maladie correspond aux jours de travail de 9, membres du personnel à temps plein.

  • 2012: Le nombre total de jours de maladie correspond aux jours de travail de 9,92 membres du personnel à temps plein.

5.

  • 2009: 0

  • 2010: 45

  • 2011: 35

  • 2012: 0

6. Les actions suivantes ont été entreprises:

  • la coordination de la politique en matière de bien-être a été améliorée, au moyen de réunions régulières entre les parties concernées;

  • la procédure pour une consultation spontanée du médecin de travail permet à chaque collaborateur de consulter le médecin du travail sans devoir attendre un examen périodique;

  • les frais de vaccination contre la grippe sont remboursés;

  • les frais pour arrêter de fumer sont remboursés.

7. Une diminution peut être constatée de 2009 à 2011 inclus. 2012 se caractérise par une forte hausse, principalement en raison d'une durée moyenne plus longue des absences. Ainsi, des absences individuelles de 262, 111, 122 et 129 jours de travail ont été enregistrées en 2012, ce qui explique logiquement l'augmentation considérable. Étant donné que nous sommes une entreprise de petite taille, les maladies de longue durée d'un nombre réduit de personnes ont immédiatement une incidence importante sur le total global.

8.

  • 2009: 5.60%

  • 2010: 5.49%

  • 2011: 5.02%

  • 2012: 5.97%

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.

Dienst Vreemdelingenzaken, Commissariaat-Generaal voor Vluchtelingen en Staatlozen en Raad voor Vreemdelingenbetwistingen

1. In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven per jaar van de afwezigheden van één dag wegens ziekte. Voor het jaar 2012 werden de cijfers verwerkt tot eind september 2012.

Het aantal afwezigheden van één dag is de afgelopen jaren in dalende lijn. Dit geldt zowel voor wat betreft de contractuele als de statutaire personeelsleden.

Aantal afwezigheden van 1 dag

2009

2010

2011

sep/12

Totaal

2370

2541

2548

2157

2. In de kolom “aantal dagen” wordt het totaal aantal ziektedagen weergegeven dat werd opgenomen tijdens deze verschillende afwezigheden. Er dient te worden opgemerkt dat het aantal afwezigheden uitgedrukt is in kalenderdagen en niet in werkdagen. Dit laatste kan niet automatisch worden berekend door de beschikbare database.

Afwezigheden van minder dan 30 kalenderdagen

Jaar ->

2009

2010

2011

2012

Totaal aantal dagen

24089

22293

23847

16101

3. In de kolom “aantal dagen” wordt het totaal aantal ziektedagen weergegeven dat werd opgenomen tijdens deze verschillende afwezigheden. Er dient te worden opgemerkt dat het aantal afwezigheden uitgedrukt is in kalenderdagen en niet in werkdagen. Dit laatste kan niet automatisch worden berekend door de beschikbare database.

Afwezigheden van meer dan 30 kalenderdagen

Jaar ->

2009

2010

2011

2012

Totaal aantal dagen

17881

19497

19830

16061

4. De impact van de ziektedagen verschilt in de praktijk van dienst tot dienst. Dit hangt niet alleen af van de actuele bezettingsgraad, maar ook van het soort dienst. Bij een operationele dienst (cfr operationele eenheden, calltakers, enzovoort) dient een minimale bezetting te worden aangehouden om de continuïteit van de diensten te verzekeren. Binnen een administratieve dienst kan het werk, al naargelang de omstandigheden, worden uitgesteld of tijdelijk worden overgedragen aan een collega.

Aantal personeelsleden ziek ten opzichte van totaal aantal personeelsleden

Jaar:

2007

2008

2009

2010

2011

Percentage:

22,78%

23,21%

23,44%

22,27%

22,10%

Percentage verloren werkdagen wegens ziekte

 

Jaar:

2007

2008

2009

2010

2011

Percentage:

4,27%

4,16%

4,36%

4,06%

4,20%

5. In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van alle dossiers, per taalrol en per niveau, die binnen de Dienst Vreemdelingenzaken, het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen en de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen, onderwerp uitmaakten van verminderde prestaties wegens ziekte. Het is echter onmogelijk om het aantal werkdagen voor verminderde prestaties wegens ziekte weer te geven. De beschikbare database vermeldt enkel het percentage per dossier.

Er werd een onderscheid gemaakt tussen statutaire personeelsleden en contractuele personeelsleden. Bij de statutairen werd de opsplitsing gemaakt tussen verminderde prestaties in het kader van een re-integratietraject na ziekte (R) en verminderde prestaties wegens chronische aandoening (C).

Verminderde prestaties bij een re-integratietraject na ziekte zorgen ervoor dat een ambtenaar, na een ononderbroken afwezigheid wegens ziekte van ten minste dertig dagen, zich opnieuw kan aanpassen aan het normale arbeidsritme via een re-integratietraject. Deze vorm van re-integratie wordt toegestaan voor één maand en kan verlengd worden tot maximaal twee maanden.

Verminderde prestaties bij een chronische aandoening kan worden toegekend wanneer een ambtenaar wegens een langdurige medische ongeschiktheid niet in staat is om het werk voltijds te hervatten. De termijn van deze verminderde prestaties bedraagt 12 maanden, maar kan onbeperkt verlengd worden met twaalf maanden.

Het is het medisch centrum van de Federale Overheid, Medex, die beslist over het al dan niet toekennen van bovenvermelde verminderde prestaties.

Statutair

2009

2010

2011

2012

 

R

C

R

C

R

C

R

C

Totaal

10

0

29

17

16

9

11

9



Contractueel

2009

2010

2011

2012


6

17

15

14

6. Er wordt op verschillende vlakken tegelijk gewerkt om het ziekteverzuim binnen de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken te verminderen. Enerzijds op preventief vlak, anderzijds ook repressief.

Op preventief vlak wordt een algemeen welzijnsbeleid gevoerd met het oog op een goede work-life balance. De FOD Binnenlandse Zaken staat, waar mogelijk, telewerk toe en voorziet op een aantal werklocaties ook kinderopvang tijdens de schoolvakanties. Via sensibiliseringscampagnes rond griep, personeelsleden stimuleren om actief te bewegen, het oprichten van een sportteam en de aanpassing van de werkposten in overleg met de preventieadviseur en de arbeidsgeneesheer draagt  Binnenlandse Zaken ook op het vlak van gezondheid voor de werknemer haar steentje bij.

Sinds 2006 wordt er ook meer repressief opgetreden. Dit door het laten uitvoeren van medische controles door Medex. Wanneer de correcte ziekteprocedure niet wordt gerespecteerd wordt hiertegen consequent opgetreden (onder meer via het plaatsen van een personeelslid in ongewettigde afwezigheid).

Absenteïsmeproject Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ)

In 2010 werd binnen de dienst Vreemdelingenzaken een project opgestart om het absenteïsmecijfer verder te doen dalen. Na een studiefase werd in maart 2011 dit project verder geconcretiseerd.

Concreet probeert men via dit project de oorzaken in kaart te brengen die aan de basis van een afwezigheid wegens ziekte liggen en die te maken hebben met de brede werkomgeving. Meestal betreft dit problemen inzake de inhoud van het werk, de werksfeer en de sfeer tussen collega’s of de relatie met de hiërarchie.

Extra aandachtspunten binnen dit project zijn:

De telefonische communicatie van de afwezigheid wegens ziekte: het is belangrijk dat het personeelslid telefoneert naar zijn hiërarchische meerdere om zijn/haar afwezigheid te melden, zodat er een persoonlijk contact is.

Men blijft contact houden met het personeelslid dat ziek thuis zit, zodat de band met de “werkwereld” niet volledig wordt verbroken. Concreet betekent dit dat na twee weken ziekte, de hiërarchisch meerdere contact opneemt met het afwezige personeelslid.

Absenteïsmegesprekken: gesprek tussen de hiërarchisch meerdere en het personeelslid dat vaak ziek is gedurende kortere periodes. Via open vragen probeert de hiërarchisch meerdere te achterhalen wat de echte redenen zijn van de afwezigheid wegens ziekte en probeert men na te gaan of het personeelslid niet om de een of andere reden gedemotiveerd is geraakt.

Daarnaast wordt via de stafdienst P&O per directie een rapport overgemaakt met verschillende cijfergegevens waardoor elke dienst de eigen absenteïsmecijfers kan nagaan en reageren waar nodig.

Vervolgens wordt ook via de stafdienst P&O ondersteuning verleend aan de verschillende diensten bij het voeren van re-integratiegesprekken. Een personeelslid dat gedurende dertig opeenvolgende dagen of meer ziek is dient bij zijn terugkeer een gesprek te hebben met zijn chef. Dit gesprek heeft enerzijds tot doel de herneming van het werk te verbeteren/vereenvoudigen. Anderzijds houdt het een verplichting in voor de chef om na te gaan of de werkpost van het betrokken personeelslid al dan niet dient te worden aangepast.

Deze werkmethode wordt ondertussen reeds in een groot aantal diensten van de directie Vreemdelingenzaken toegepast. In januari 2013 zal ongeveer de helft van de diensten bij Vreemdelingenzaken hiermee werken. Het is de bedoeling om dit ook in 2013 verder uit te breiden.

7. Uit de tabel “ziekteverzuim per dienst” in vraag vier, kan een duidelijke evolutie worden waargenomen. In 2011 daalde het ziektepercentage in bijna alle directies.

Dit geeft duidelijk de impact aan van de verschillende genomen maatregelen, vermeld onder vraag zes, doorheen de jaren.

8. Het ziekteafwezigheidspercentage bedraagt 4,20 % voor het jaar 2011 wat net onder het gemiddelde blijft van de afwezigheidspercentages van de afgelopen vijf jaar (4,21 %).

Federaal Agentschap voor opvang van asielzoekers (FEDASIL)

1.  Aantal werkdagen afwezigheid van één dag wegens ziekte :

  • 1197 dagen in 2009 ;

  • 1243 dagen in 2010 ;

  • 1388 dagen in 2011 ;

  • ongeveer 1400 dagen tot en met november 2012.

2. Aantal werkdagen afwezigheid wegens ziekte, minder dan 30 dagen :

  • 8910 dagen in 2009 ;

  • 9540 dagen in 2010 ;

  • 10157 dagen in 2011 ;

  • ongeveer 9960 dagen tot en met november 2012.

3. Aantal werkdagen afwezigheid wegens langdurige ziekte (meer dan 30 dagen) :

  • 4303 dagen in 2009 ;

  • 5049 dagen in 2010 ;

  • 5891 dagen in 2011 ;

  • ongeveer 5759 dagen tot en met november 2012.

4. Het ziekteafwezigheidspercentage is niet buitensporig (zie antwoord 8.) en heeft weinig impact op het personeelsbeleid.

5. Het aantal werkdagen verminderde prestaties (medisch halftijds) is gelijk aan :

  • ongeveer 320 dagen in 2009 ;

  • ongeveer 320 dagen in 2010 ;

  • ongeveer 430 dagen in 2011 ;

  • ongeveer 430 dagen in 2012.

6. In 2011 was er een project over het absenteïsmebeleid voorzien maar het is niet opgevolgd geweest wegens negatieve adviezen van de syndicaten. In 2013 zal het toch hernomen worden : het ziekteabsenteïsme zal meer op het niveau van de diensten worden opgevolgd, zal bespreekbaar worden gemaakt individueel en op dienstniveau, en Fedasil zal het nieuwe systeem van Medex toepassen.

7. De cijfers van het absenteïsme zijn globaal stabiel volgens de evolutie van het aantal fysieke personen bij Fedasil.

8. Het ziekteafwezigheidspercentage is gelijk aan :

  • 5,65 % in 2009 ;

  • 6,03 % in 2010 ;

  • 6,03 % in 2011 ;

  • ongeveer 6,14 % voor de periode januari-november 2012.

POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie

1.

  • 2009: 114

  • 2010: 126

  • 2011: 134

  • 2012: 118

2.

  • 2009: 2361

  • 2010: 2389

  • 2011: 2045

  • 2012: 1742

3.

  • 2009: 0

  • 2010: 0

  • 2011: 90

  • 2012: 450

4.

  • 2009: Het totaal aantal ziektedagen komt overeen met de werkdagen van 10,68 voltijdse personeelsleden

  • 2010: Het totaal aantal ziektedagen komt overeen met de werkdagen van 10,81 voltijdse personeelsleden

  • 2011: Het totaal aantal ziektedagen komt overeen met de werkdagen van 9,66 voltijdse personeelsleden

  • 2012: Het totaal aantal ziektedagen komt overeen met de werkdagen van 9,92 voltijdse personeelsleden

5.

  • 2009: 0

  • 2010: 45

  • 2011: 35

  • 2012: 0

6. Volgende acties werden ondernomen:

  • er werd voor een verbeterde coördinatie gezorgd op vlak van welzijnsbeleid waarbij alle betrokken partijen op reguliere basis samenkomen;

  • de procedure voor een spontane consultatie van de arbeidsgeneesheer zorgt ervoor dat iedere medewerker de arbeidsgeneesheer kan consulteren zonder hiervoor een periodiek onderzoek te moeten afwachten;

  • de kosten verbonden aan het krijgen van een griepvaccin worden terugbetaald;

  • de kosten voor het stoppen met roken worden terugbetaald.

7. Er is een daling van 2009 tot en met 2011. In 2012 is er een sterke stijging, die voornamelijk te wijten is aan een hogere gemiddelde duur van de afwezigheden. Om dit met enkele voorbeelden te staven; er zijn individuele afwezigheden van 262, 111, 122 en 129 werkdagen, in het jaar 2012. Hierdoor is er logische wijze een sterke stijging. Aangezien we een kleine onderneming zijn, hebben de langdurige ziektes, van een minimaal aantal persoon, meteen een grote impact op het globale totaal.

8.

  • 2009: 5.60 %

  • 2010: 5.49 %

  • 2011: 5.02 %

  • 2012: 5.97 %