BELGISCHE SENAAT | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zitting 2012-2013 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23 november 2012 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-7386 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
de Cindy Franssen (CD&V) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Federale overheidsdiensten - Ziekteverzuim | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ambtenaar overheidsapparaat ministerie absenteïsme ziekteverlof officiële statistiek |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7369 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7370 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7371 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7372 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7373 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7374 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7375 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7376 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7377 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7378 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7379 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7380 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7381 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7382 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7383 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7384 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7385 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7387 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-7386 d.d. 23 november 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jaarlijks worden voor alle diensten van de Vlaamse Overheid de ziekteverzuimcijfers opgevraagd en samengevoegd om een zicht te krijgen op het ziekteverzuim. Het opvragen van het ziekteverzuim is er relatief eenvoudig omdat de 13 ministeries (departementen en interne verzelfstandigde agentschappen of IVA's zonder rechtspersoonlijkheid) aangesloten zijn op een centraal personeelssysteem. Voor de overige entiteiten dient er echter jaarlijks een rondvraag georganiseerd te worden. Een gelijkaardige oefening kan gemakkelijk gemaakt worden voor de federale overheidsdiensten. 1) Hoeveel werkdagen afwezigheid van één dag wegens ziekte werden er genoteerd binnen de respectieve overheidsdiensten? Graag kreeg ik de cijfers voor 2009, 2010, 2011 en de stand van zaken in 2012. 2) Hoeveel werkdagen afwezigheid wegens ziekte, minder dan 30 dagen, werden in dezelfde periode vastgesteld? 3) Hoeveel werkdagen afwezigheid wegens langdurige ziekte (meer dan 30 dagen) werden genoteerd in dezelfde periode? 4) Wat is de impact van deze ziektedagen op het personeelsbestand van de respectieve organisaties? 5) Hoeveel werkdagen verminderde prestaties wegens ziekte werden voor diezelfde periode vastgesteld? 6) Werden er specifieke acties ondernomen om het ziekteverzuim te verminderen? Zo ja, welke? 7) Welke evolutie kan worden vastgesteld in vergelijking met de voorgaande jaren? 8) Wat is het ziekteafwezigheidspercentage (het percentage te werken dagen dat in het betrokken jaar verloren is gegaan aan afwezigheid ten gevolge van ziekte) van de respectieve overheidsdiensten? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antwoord ontvangen op 22 februari 2013 : | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In antwoord op haar vraag heb ik de eer het geachte lid het volgende ter kennis te brengen : Hieronder kan ik u alvast de gegevens meedelen die betrekking hebben op de Federale Overheidsdienst (FOD) P&O. De gegevens van de andere overheidsdiensten werden opgevraagd en worden u bezorgd van zodra ik hierover beschik. Voor elk van de kalenderjaren (2009 tot 2012) bevatten de rubrieken 1, 2 en 3 de volgende informatie :
4. Afwezigheid wegens ziekte van statutaire ambtenaren hebben geen impact op de loonmassa, afgezien van de wachtuitkering bij disponibiliteit wegens ziekte die 60 % van de laatste activiteitswedde bedraagt. Afwezigheid wegens ziekte creëert met andere woorden geen extra marge in de personeelsenveloppe om vervangers aan te werven. Afwezigheid wegen ziekte van statutaire ambtenaren, en zeker afwezigheden van lange duur, heeft wel degelijk een impact op de het beschikbare personeelsbestand van de organisatie en van de diensten waar de betrokken personeelsleden werken. Het management en de dienstchefs nemen telkens de passende organisatorische maatregelen om afwezigheden op te vangen. 5. In onderstaande tabel vindt u het aantal werkdagen verminderde prestaties wegens ziekte voor de periode 2009 tot 2012 :
6. Een van de doelstellingen van de Human Resources (HR)-strategie is de strijd tegen het absenteïsme. De kwaliteit van het middle management, de permanente opleiding van de verantwoordelijken, de betrokkenheid van het personeel, stressbestrijding, de initiatieven verricht op het vlak van welzijn, de interne communicatieactiviteiten, enz. hebben een zeer grote impact op de betrokkenheid en de motivering van de medewerkers. De effecten inzake afwezigheden zijn verbonden aan de toepassing van het beleid inzake loopbaan en ontwikkeling, job design, communicatie enz. Het is dus van fundamenteel belang dat men duurzaam in die aspecten kan investeren. 7. Uit de studie van Medex betreffende het absenteïsme in het federaal openbaar ambt blijkt dat, bij vergelijking van de afwezigheidpercentages van de FOD P&O met andere organisaties binnen en buiten het federaal openbaar ambt, de FOD P&O behoort tot de groep van organisaties met een relatief laag tot gemiddeld percentage. Op grond van de resultaten van de voorbije jaren blijkt dat enkele afwezigheden van lange duur een grote impact hebben op de afwezigheidpercentages. Het relatief kleine personeelsbestand- ruim 500 medewerkers - verklaart dit. 8. In onderstaande tabel vindt u het afwezigheidspercentage bij de FOD P&O voor de periode 2009 tot 2011. Wij beschikken nog niet over de cijfers voor 2012.
|