SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
26 novembre 2010 26 november 2010
________________
Question écrite n° 5-437 Schriftelijke vraag nr. 5-437

de Bart Laeremans (Vlaams Belang)

van Bart Laeremans (Vlaams Belang)

à la ministre des PME, des Indépendants, de l'Agriculture et de la Politique scientifique

aan de minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid
________________
Services publics - Dépenses publicitaires - Montants Overheidsdiensten - Uitgaven voor advertenties - Bedragen 
________________
service public
dépense publique
publicité
politique de la communication
presse
publieke dienst
overheidsuitgave
reclame
communicatiebeleid
pers
________ ________
26/11/2010Verzending vraag
23/3/2011Antwoord
26/11/2010Verzending vraag
23/3/2011Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-429
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-430
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-431
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-432
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-433
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-434
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-438
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-439
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-440
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-441
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-442
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-443
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-444
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-445
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-446
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-447
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-448
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-449
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-450
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-429
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-430
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-431
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-432
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-433
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-434
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-438
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-439
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-440
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-441
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-442
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-443
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-444
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-445
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-446
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-447
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-448
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-449
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-450
________ ________
Question n° 5-437 du 26 novembre 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-437 d.d. 26 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Nous avons appris récemment que les diverses autorités de ce pays menaient, par le biais du placement d'annonces, une politique axée sur le soutien des médias imprimés.

Pour avoir un aperçu des dépenses publicitaires de vos services, j'aimerais obtenir un relevé, par département dont la responsabilité vous incombe, des montants consacrés aux dépenses publicitaires, respectivement pour 2006, 2007, 2008, 2009 et 2010, dans :

1) Les quotidiens néerlandophones;

2) Les médias imprimés néerlandophones, autres que les quotidiens;

3) Les quotidiens francophones;

4) Les médias imprimés francophones, autres que les quotidiens.

Peut-on chaque fois ventiler les montants payés pour des messages d'intérêt général, d'une part, et pour des offres d'emploi, d'autre part ?

 

Onlangs raakte bekend dat de diverse overheden in dit land via de plaatsing van advertenties een beleid voeren dat gericht is op de ondersteuning van de gedrukte media.

Om zicht te krijgen op de advertentieuitgaven van uw diensten, had ik graag een overzicht gekregen per departement waarvoor u verantwoordelijk bent van de bedragen die werden besteed aan advertentieuitgaven, voor respectievelijk 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010, in:

1) Nederlandstalige dagbladen;

2) Nederlandstalige gedrukte media, anders dan dagbladen;

3) Franstalige dagbladen;

4) Franstalige gedrukte media, anders dan dagbladen.

Kan daarbij telkens worden uitgesplitst welke bedragen betaald werden aan boodschappen van algemeen nut enerzijds en personeelsadvertenties anderzijds.

 
Réponse reçue le 23 mars 2011 : Antwoord ontvangen op 23 maart 2011 :

SPF (Service public fédéral) Économie, PME, Classes moyennes et Énergie

Je me réfère à la réponse donnée par mon collègue le ministre Van Quickenborne à sa question n° 5-442.

BIRB

En ce qui concerne les années 2006, 2007, 2008, 2009 et 2010, le BIRB (Bureau d'intervention et de restitution belge) n’a pas utilisé de publicité payante, ni dans des journaux néerlandophones, ni dans les médias écrits néerlandophones autres que les journaux, ni dans des journaux francophones, ni dans les médias écrits francophone autres que les journaux.

CERVA

Le CERVA (Centre d'étude et de recherches vétérinaires et agrochimiques) a, dans le cadre de la communication d’offres d’emploi, réalisé les dépenses suivantes :

Dépenses :

En 2007 : 4 613,67 euros (tva incluse ) pour Vacature

En 2008 : 25 535,04 euros (tva incluse) pour Vacature, Reference, JobAt (Brabant) et Metro

En 2009 : 181,50 euros (tva incluse) pour JobAt Pack Select

AFSCA

Le montant dépensé par l'AFSCA (Agence fédérale pour la sécurité de la chaîne alimentaire) pour des publicités dans les médias « papier », varie fortement d'année en année, parce que l'AFSCA utilise également des spots radio et TV, ainsi que l'internet pour ses campagnes d'information. Tous ces médias ne sont pas nécessairement utilisés simultanément chaque année.

Il n'était pas toujours possible de les ventiler par groupe linguistique, étant donné que certains canaux de distribution offrent un prix pour le paquet global.


Presse quotidienne

Autres médias « papier »

Total

 

Nl

Fr

NL+FR

Nl

Fr 

NL+FR

 

2006

0

0

0

106 500

96 000

0

202 500

2007

0

0

0

0

0

165 152

165 152

2008

0

0

0

298 494

290 801

56 418

645 713

2009

4 476

0

0

15 559

1 815

10 648

32 498

2010

0

0

28 307

2 945

7 684

66 970

105 906

Tous les montants étaient destinés à des messages d'intérêt général.

SPP (Service public de programmation) Politique scientifique

En dehors du COMMnetKern qui est le lieu de coordination et de stimulation de la communication fédérale, la Politique scientifique fédérale (PSF) n'a pas pris d'initiatives particulières en matière de publicité pendant la période 2006-2010.

En effet, c'est au mois de mai 2004 qu'est paru pour la première fois le magazine « Science Connection ». Ce magazine, entièrement gratuit, s'inscrit clairement dans la stratégie de communication de la PSF puisqu'il a comme vocation d'être la vitrine de toutes les activités scientifiques soutenues et/ou menées au sein des différentes composantes de la PSF dont les établissements scientifiques fédéraux. La PSF entend également par là contribuer d'une manière générale à la valorisation des sciences et des carrières scientifiques.

FOD (Federale Overheidsdienst) Economie, KMO, Middenstand en Energie

Ik verwijs naar het antwoord dat gegeven werd door mijn collega de minister Van Quickenborne op zijn vraag nr  5-442

BIRB

Het BIRB (Belgisch Interventie en Restitutie Bureau) heeft in de jaren 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010 geen enkele betalende advertentie geplaatst, noch in de Nederlandstalige dagbladen, noch in Nederlandstalige gedrukte media andere dan dagbladen, noch in Franstalige dagbladen, noch in Franstalige gedrukte media andere dan dagbladen

CODA (Centrum voor Onderzoek in Diergeneeskunde en Agrochemie)

Uitgaven:

In 2007: 4 613,67 euro (btw inbegrepen) voor Vacature

In 2008: 25 535,04 euro (btw inbegrepen) voor Vacature, Reference, JobAt (Brabant) en Metro

In 2009: 181,50 euro (btw inbegrepen) voor JobAt Pack Select

FAVV

Het bedrag dat het FAVV (Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen) aan advertenties via gedrukte media besteedt varieert erg van jaar tot jaar, omdat het FAVV voor zijn informatiecampagnes ook gebruik maakt van radio- en TV-spots en het internet Al deze media worden daarom niet noodzakelijk elk jaar tegelijk aangewend

Ook was het niet altijd mogelijk een opsplitsing per taalgroep te maken aangezien sommige distributiekanalen een prijs voor het totaalpakket opgeven


Dagbladpers

Andere gedrukte media

Totaal

 

Nl

Fr

NL+FR

Nl

Fr

NL+FR

 

2006

0

0

0

106 500

96 000

0

202 500

2007

0

0

0

0

0

165 152

165 152

2008

0

0

0

298 4 94

290 801

56 418

645 713

2009

4 476

0

0

15 559

1 815

10 648

32 498

2010

0

0

28 307

2 945

7 684

66 970

105 906

Alle bedragen waren bestemd voor boodschappen van algemeen nut.

POD (Programmatorische Overheidsdienst) Wetenschapsbeleid

Het Federaal Wetenschapsbeleid (FWB) nam geen speciale initiatieven wat betreft publiciteit tijdens de periode 2006-2010, buiten de COMMnetKern dat de federale communicatie stimuleert en coördineert.

In mei 2004 verscheen effectief voor het eerst het magazine “Science Connection”.Dit gratis magazine past helemaal in de communicatiestrategie van het FWB omdat het uithangbord is van alle wetenschappelijke activiteiten die worden verricht en/of ondersteund door de verschillenden geledingen van het FWB, waaronder de Federale Wetenschappelijke Instellingen. Het FWB wil alzo ook bijdragen tot de valorisatie van de wetenschap en de wetenschappelijke loopbanen in het algemeen.