SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
26 novembre 2010 26 november 2010
________________
Question écrite n° 5-448 Schriftelijke vraag nr. 5-448

de Bart Laeremans (Vlaams Belang)

van Bart Laeremans (Vlaams Belang)

au secrétaire d'État au Budget, à la Politique de migration et d'asile, à la Politique des familles et aux Institutions culturelles fédérales

aan de staatssecretaris voor Begroting, Migratie- en asielbeleid, Gezinsbeleid en Federale Culturele Instellingen
________________
Services publics - Dépenses publicitaires - Montants Overheidsdiensten - Uitgaven voor advertenties - Bedragen 
________________
service public
dépense publique
publicité
politique de la communication
presse
publieke dienst
overheidsuitgave
reclame
communicatiebeleid
pers
________ ________
26/11/2010Verzending vraag
28/3/2011Antwoord
26/11/2010Verzending vraag
28/3/2011Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-429
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-430
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-431
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-432
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-433
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-434
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-437
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-438
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-439
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-440
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-441
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-442
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-443
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-444
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-445
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-446
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-447
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-449
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-450
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-429
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-430
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-431
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-432
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-433
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-434
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-437
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-438
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-439
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-440
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-441
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-442
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-443
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-444
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-445
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-446
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-447
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-449
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-450
________ ________
Question n° 5-448 du 26 novembre 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-448 d.d. 26 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Nous avons appris récemment que les diverses autorités de ce pays menaient, par le biais du placement d'annonces, une politique axée sur le soutien des médias imprimés.

Pour avoir un aperçu des dépenses publicitaires de vos services, j'aimerais obtenir un relevé, par département dont la responsabilité vous incombe, des montants consacrés aux dépenses publicitaires, respectivement pour 2006, 2007, 2008, 2009 et 2010, dans :

1) Les quotidiens néerlandophones;

2) Les médias imprimés néerlandophones, autres que les quotidiens;

3) Les quotidiens francophones;

4) Les médias imprimés francophones, autres que les quotidiens.

Peut-on chaque fois ventiler les montants payés pour des messages d'intérêt général, d'une part, et pour des offres d'emploi, d'autre part ?

 

Onlangs raakte bekend dat de diverse overheden in dit land via de plaatsing van advertenties een beleid voeren dat gericht is op de ondersteuning van de gedrukte media.

Om zicht te krijgen op de advertentieuitgaven van uw diensten, had ik graag een overzicht gekregen per departement waarvoor u verantwoordelijk bent van de bedragen die werden besteed aan advertentieuitgaven, voor respectievelijk 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010, in:

1) Nederlandstalige dagbladen;

2) Nederlandstalige gedrukte media, anders dan dagbladen;

3) Franstalige dagbladen;

4) Franstalige gedrukte media, anders dan dagbladen.

Kan daarbij telkens worden uitgesplitst welke bedragen betaald werden aan boodschappen van algemeen nut enerzijds en personeelsadvertenties anderzijds.

 
Réponse reçue le 28 mars 2011 : Antwoord ontvangen op 28 maart 2011 :

En ce qui concerne mes compétences en matière de budget : le Service public fédéral (SPF) Budget et Contrôle de la Gestion n’a pas effectué de dépenses de publicité dans la presse écrite au cours des années 2006 à 2010.

En ce qui concerne mes compétences en matière de Politique des Familles, la cellule ne dispose pas de SPF et aucune action de communication via la presse écrite n’a été directement commandée par le cabinet.

Par contre certains projets subventionnés ont eu recours à des campagnes de presse comme notamment la campagne d’information sur le Secal organisée en 2008 par le Nederlandstalige Vrouwenraad et Vie féminine.

De même en 2009 pour l’organisation du salon Famiboom, l’opérateur ayant décroché le marché a fait placer des annonces dans des magazines familiaux et associatifs francophones et neerlandophones.

En ce qui concerne mes compétences en matière d’Asile et Migration :

Le Service Public Fédéral Intérieur a réalisé, pour la période de 2006 jusqu’ à 2010, les dépenses publicitaires suivantes :

A. Pour des messages d’intérêt public

1. Quotidiens néerlandophones :

2006: -

2007: -

2008: -

2009: -

2010: -

2. Autre presse écrite néerlandophone :

2006: -

2007: -

2008: -

2009: -

2010: -

3. Quotidiens francophones :

2006: -

2007: -

2008: -

2009: -

2010: -

4. Autre presse écrite francophone :

2006: -

2007: -

2008: -

2009: -

2010: -

B.Pour des offres d’emploi

1. Quotidiens néerlandophone s:

2006: 1 623,58 d'euros

2007: 1 769,02 d'euros

2008: -

2009: -

2010: 2 989,00 d'euros

2. Autre presse écrite néerlandophone :

2006: -

2007: -

2008: -

2009: 520,03 d'euros

2010: -

3. Quotidiens francophones :

2006: -

2007: 1 769,02 d'euros

2008: -

2009: -

2010: 3 340,47 d'euros

4. Autre presse écrite francophone :

2006: -

2007: 720,02 d'euros

2008: -

2009: -

2010: -

Le conseiI du Contentieux des Étrangers a eu, pour la période allant de sa création le 1er juin 2007 jusque fin 2010, les dépenses publicitaires suivantes :

1. Quotidiens néerlandophones :

2007:

  • Metro: 1 462 d'euros (excl. TVA)

2. Autre presse écrite néerlandophone :

2009:

  • Rechtskundig Weekblad: 430 d'euros (excl. TVA )

3. Quotidiens francophones :

2007:

  • Metro: 1 462 euros (excl. TVA)

4. Autre presse écrite francophone :

2007:

  • Journal des Tribunaux: 595,07 euros (excl. TVA)

Toutes ces dépenses ne concernent que des publicités pour le personnel.

Au cours de la période 2006-2010, le CGRA a placé les offres d’emploi suivantes :

En 2006 une annonce en néerlandais pour la fonction de commissaire adjoint néerlandophone dans « Vacature » (1 623,58 d'euros) et dans le Moniteur belge (gratuit).

En 2010 une annonce en néerlandais et en français pour la fonction de « Protection officer » dans « Vacature » (2 989 d'euros) et « Références » (3 340,47 d'euros).

Wat betreft mijn bevoegdheden inzake begroting: de Federale Overheidsdienst (FODà Budget en Beheerscontrole heeft geen uitgaven gedaan voor reclame in de geschreven pers in de jaren 2006 tot 2010.

Wat betreft mijn bevoegdheden inzake gezinsbeleid: de beleidscel beschikt niet over een FOD en er werd door het kabinet niet rechtstreeks opdracht gegeven tot een communicatie via de geschreven pers.

Bepaalde gesubsidieerde projecten daarentegen hebben gebruikt gemaakt van campagnes in de pers, zoals onder meer de door de Nederlandstalige Vrouwenraad en Vie féminine in 2008 georganiseerde informatiecampagne betreffende de Davo.

Voor de organisatie van het Famiboom-salon in 2009 heeft de operator die de opdracht kreeg toegewezen ook aankondigingen geplaatst in familiale magazines en Frans- en Nederlandstalige verenigingen.

Wat betreft mijn bevoegdheden inzake Asiel en Migratie:

De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken heeft, voor de periode 2006 tot 2010, de volgende advertentie uitgaven gedaan:

A. Voor boodschappen van algemeen nut

1. Nederlandstalige dagbladen:

2006: -

2007: -

2008: -

2009: -

2010: -

2. Overige Nederlandstalige gedrukte media:

2006: -

2007: -

2008: -

2009: -

2010: -

3. Franstalige dagbladen:

2006: -

2007: -

2008: -

2009: -

2010: -

4. Overige Franstalige gedrukte media:

2006: -

2007: -

2008: -

2009: -

2010: -

B.Voor personeelsadvertenties

1. Nederlandstalige dagbladen:

2006: 1 623,58 euro

2007: 1 769,02 euro

2008: -

2009: -

2010: 2 989,00 euro

2. Overige Nederlandstalige gedrukte media:

2006: -

2007: -

2008: -

2009: 520,03 euro

2010: -

3. Franstalige dagbladen:

2006: -

2007: 1 769,02 euro

2008: -

2009: -

2010: 3 340,47 euro

4. Overige Franstalige gedrukte media:

2006: -

2007: 720,02 euro

2008: -

2009: -

2010: -

De raad voor Vreemdelingenbetwistingen heeft, voor de periode gaande vanaf zijn oprichting op 1 juni 2007 tot einde 2010, de volgende advertentie-uitgaven gedaan:

1. Nederlandstalige dagbladen:

2007:

  • Metro: 1 462 euro (excl. BTW)

2. Overige Nederlandstalige gedrukte media:

2009:

  • Rechtskundig Weekblad: 430 euro (excl. BTW)

3. Franstalige dagbladen:

2007:

  • Metro: 1 462 euro (excl. BTW)

4. Overige Franstalige gedrukte media:

2007:

  • Journal des Tribunaux: 595,07 euro (excl. BTW)

Deze uitgaven hebben alle betrekking op personeelsadvertenties.

Het CGVS heeft in de periode 2006-2010 de volgende personeelsadvertenties geplaatst:

In 2006 een Nederlandstalige personeelsadvertentie voor de functie van Nederlandstalig adjunct-commissaris in Vacature 1 623,58 euro) en het Belgisch Staatsblad (gratis).

In 2010 een Nederlandstalige en Franstalige personeelsadvertentie voor “Protection officer” in Vacature (2 989 euro) en Références (3 340,47 euro).