SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
26 novembre 2010 26 november 2010
________________
Question écrite n° 5-438 Schriftelijke vraag nr. 5-438

de Bart Laeremans (Vlaams Belang)

van Bart Laeremans (Vlaams Belang)

au ministre de la Défense

aan de minister van Landsverdediging
________________
Services publics - Dépenses publicitaires - Montants Overheidsdiensten - Uitgaven voor advertenties - Bedragen 
________________
service public
dépense publique
publicité
politique de la communication
presse
publieke dienst
overheidsuitgave
reclame
communicatiebeleid
pers
________ ________
26/11/2010Verzending vraag
2/3/2011Antwoord
26/11/2010Verzending vraag
2/3/2011Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-429
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-430
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-431
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-432
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-433
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-434
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-437
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-439
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-440
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-441
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-442
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-443
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-444
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-445
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-446
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-447
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-448
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-449
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-450
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-429
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-430
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-431
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-432
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-433
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-434
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-437
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-439
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-440
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-441
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-442
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-443
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-444
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-445
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-446
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-447
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-448
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-449
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-450
________ ________
Question n° 5-438 du 26 novembre 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-438 d.d. 26 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Nous avons appris récemment que les diverses autorités de ce pays menaient, par le biais du placement d'annonces, une politique axée sur le soutien des médias imprimés.

Pour avoir un aperçu des dépenses publicitaires de vos services, j'aimerais obtenir un relevé, par département dont la responsabilité vous incombe, des montants consacrés aux dépenses publicitaires, respectivement pour 2006, 2007, 2008, 2009 et 2010, dans :

1) Les quotidiens néerlandophones;

2) Les médias imprimés néerlandophones, autres que les quotidiens;

3) Les quotidiens francophones;

4) Les médias imprimés francophones, autres que les quotidiens.

Peut-on chaque fois ventiler les montants payés pour des messages d'intérêt général, d'une part, et pour des offres d'emploi, d'autre part ?

 

Onlangs raakte bekend dat de diverse overheden in dit land via de plaatsing van advertenties een beleid voeren dat gericht is op de ondersteuning van de gedrukte media.

Om zicht te krijgen op de advertentieuitgaven van uw diensten, had ik graag een overzicht gekregen per departement waarvoor u verantwoordelijk bent van de bedragen die werden besteed aan advertentieuitgaven, voor respectievelijk 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010, in:

1) Nederlandstalige dagbladen;

2) Nederlandstalige gedrukte media, anders dan dagbladen;

3) Franstalige dagbladen;

4) Franstalige gedrukte media, anders dan dagbladen.

Kan daarbij telkens worden uitgesplitst welke bedragen betaald werden aan boodschappen van algemeen nut enerzijds en personeelsadvertenties anderzijds.

 
Réponse reçue le 2 mars 2011 : Antwoord ontvangen op 2 maart 2011 :

L'honorable membre est prié de trouver ci-après la réponse à ses questions.

a. Depuis l’introduction de la structure unique à la Défense, conformément à l’arrêté royal du 21 décembre 2001 chapitre VI, article 38, ainsi qu’aux changements publiés dans l’article du 26 avril 2010, la direction générale communication (DG Com) est mandatée pour une gestion et une exécution centralisées de l’information. Ceci implique entre autres l’achat d’espace média centralisé pour l’intégralité des besoins, aussi bien au niveau de l’image que pour les actions de recrutement à la Défense. Depuis 2004 cet achat se fait via une procédure d’appel d’offre public. Le cahier des charges consécutif à la publication de cet appel d’offre public reprend d’une manière totalement transparente, les besoins publicitaires sous forme d’un catalogue reprenant nominativement par média les titres choisis.

b. Étant donné d’une part qu’une stratégie de communication cross média se trouve à la base des campagnes se succédant dans le courant de l’année et que la Défense se dirige d’autre part vers un public jeune et potentiellement recrutable, la partie des insertions publicitaires achetée dans les quotidiens est assez mince. Dans tous les cas ces insertions se limitent aux publications mensuelles de vacatures pour les soldats et les matelots ainsi qu’à l’annonce de grands évenements type airshow.

c. Toutes ces insertions sont publiées dans un élan national où un équilibre publicitaire est respecté tant au Nord qu’au Sud.

d. Le tableau ci-dessous donne un aperçu des dépenses publicitaires de la Défense dans les magazines depuis 2006. Les montants sont des tarifs hors TVA avec les réductions couramment octroyées aux pouvoirs publics.


Quotidiens

magazines

affichage

Toutes-boîtes

2006

96 786

218 401

100 005

74 984

2007

104 045

229 976

105 004

80 382

2008

111 328

240 325

109 730

86 009

2009

78 219

120 838

62 584

80 051

2010

61 296

93 437

112 197

158 094

e. Comme les contrats d’achat d’espace média sont conclus avec une centrale média où les achats par package et les dégressifs sont traités par régie, il n’est pas possible de scinder les montants, que ce soit en fonction du régime linguistique ou en fonction du message.

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

a. Sinds de invoering van de eenheidsstructuur voor Defensie, werd met het koninklijk besluit van 21 december 2001 Hoofdstuk VI, artikel 38, alsook met de wijziging van het artikel gepubliceerd op 26 april 2010, de algemene directie communicatie (DG Com) gemandateerd voor een centraal informatiemanagement en de uitvoering ervan. Dit impliceert onder meer de centrale aankoop voor de totale behoefte aan reclameruimte, voor zowel imago- als voor wervingsacties. Sinds 2004 gebeurt dit via een procedure van algemene offerteaanvraag. Het bestek bij de opeenvolgende publicaties van deze offerteaanvragen, herneemt op volledig transparante wijze, de reclamebehoefte onder de vorm van een catalogus met de nominatieve titels ingedeeld per medium.

b. Gezien een crossmediale communicatiestrategie aan de basis ligt van de opeenvolgende campagnes enerzijds en Defensie zich vooral richt naar een jong rekruteerbaar doelpubliek anderzijds, is het aandeel aangekochte reclame-inserties in de dagbladen gering. In ieder geval beperken deze inserties zich tot de maandelijkse publicaties van vacatures voor soldaten en matrozen en de aankondiging van grote events, type airshow.

c. Al deze inserties werden gepubliceerd op een nationaal elan waarbij een evenwaardige reclamedruk werd gerespecteerd naar het Noorden en het Zuiden.

d. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de advertentie-uitgaven van Defensie in de dagbladen versus de magazines sinds 2006. De bedragen zijn exclusief het BTW tarief, maar met de gangbare overheidskorting.


Dagbladen

magazines

affichage

Huis-aan-huisbladen

2006

96 786

218 401

100 005

74 984

2007

104 045

229 976

105 004

80 382

2008

111 328

240 325

109 730

86 009

2009

78 219

120 838

62 584

80 051

2010

61 296

93.44

112 197

158 094

e. Gezien de centrale contracten afgesloten werden met een mediacentrale, waarbij er “packagedeals” en volumekortingen werden onderhandeld per regie, is het niet mogelijk om de bedragen verder uit te splitsen per taalregime en per type boodschap.