SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
26 novembre 2010 26 november 2010
________________
Question écrite n° 5-433 Schriftelijke vraag nr. 5-433

de Bart Laeremans (Vlaams Belang)

van Bart Laeremans (Vlaams Belang)

à la vice-première ministre et ministre de l'Emploi et de l'Égalité des chances, chargée de la Politique de migration et d'asile

aan de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid
________________
Services publics - Dépenses publicitaires - Montants Overheidsdiensten - Uitgaven voor advertenties - Bedragen 
________________
service public
dépense publique
publicité
politique de la communication
presse
publieke dienst
overheidsuitgave
reclame
communicatiebeleid
pers
________ ________
26/11/2010Verzending vraag
12/9/2011Antwoord
26/11/2010Verzending vraag
12/9/2011Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-429
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-430
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-431
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-432
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-434
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-437
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-438
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-439
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-440
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-441
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-442
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-443
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-444
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-445
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-446
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-447
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-448
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-449
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-450
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-429
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-430
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-431
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-432
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-434
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-437
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-438
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-439
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-440
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-441
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-442
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-443
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-444
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-445
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-446
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-447
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-448
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-449
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-450
________ ________
Question n° 5-433 du 26 novembre 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-433 d.d. 26 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Nous avons appris récemment que les diverses autorités de ce pays menaient, par le biais du placement d'annonces, une politique axée sur le soutien des médias imprimés.

Pour avoir un aperçu des dépenses publicitaires de vos services, j'aimerais obtenir un relevé, par département dont la responsabilité vous incombe, des montants consacrés aux dépenses publicitaires, respectivement pour 2006, 2007, 2008, 2009 et 2010, dans :

1) Les quotidiens néerlandophones;

2) Les médias imprimés néerlandophones, autres que les quotidiens;

3) Les quotidiens francophones;

4) Les médias imprimés francophones, autres que les quotidiens.

Peut-on chaque fois ventiler les montants payés pour des messages d'intérêt général, d'une part, et pour des offres d'emploi, d'autre part ?

 

Onlangs raakte bekend dat de diverse overheden in dit land via de plaatsing van advertenties een beleid voeren dat gericht is op de ondersteuning van de gedrukte media.

Om zicht te krijgen op de advertentieuitgaven van uw diensten, had ik graag een overzicht gekregen per departement waarvoor u verantwoordelijk bent van de bedragen die werden besteed aan advertentieuitgaven, voor respectievelijk 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010, in:

1) Nederlandstalige dagbladen;

2) Nederlandstalige gedrukte media, anders dan dagbladen;

3) Franstalige dagbladen;

4) Franstalige gedrukte media, anders dan dagbladen.

Kan daarbij telkens worden uitgesplitst welke bedragen betaald werden aan boodschappen van algemeen nut enerzijds en personeelsadvertenties anderzijds.

 
Réponse reçue le 12 septembre 2011 : Antwoord ontvangen op 12 september 2011 :

Vous trouverez, ci-dessous, les informations demandées :

Le Service public fédéral (SPF) Emploi, Travail et Concertation sociale et les organismes d’intérêt publics placés sous la tutelle de la ministre de l’Emploi n’ont effectué eux-mêmes directement aucune dépense publicitaire d’intérêt général dans des médias imprimés au cours des années 2006 à 2010.

En effet, dans cette période, le SPF a réalisé deux campagnes d’information dont un volet prévoyait l’insertion d’annonces écrites dans des médias imprimés (Élections sociales en 2007 et Plan win win, en collaboration avec l’Office nationale de l’Emploi (ONEM), en 2010). La réalisation pratique de ces campagnes a été confiée à la Direction générale Communication externe de la Chancellerie du premier ministre. Ce service dispose donc du détail des dépenses publicitaires.

En 2006, la Direction du Fonds de l’expérience professionnelle de la Direction générale Humanisation du travail du SPF Emploi a inséré une annonce de recrutement dans des médias imprimés francophones en vue du recrutement d’un développeur de projet francophone.

Coût : 10 489,49 euros (TVA comprise).

En septembre 2007, la Direction de l’expérience professionnelle a inséré un pavé dans le supplément publicitaire de La Libre Belgique pour assurer la nécessaire promotion du Fonds de l’expérience dans la partie francophone du pays.

Coût : 1 754,50 euros (TVA comprise)

Gelieve hierna de gevraagde inlichtingen te vinden:

De Federale Overheidsdienst (FOD) Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg en de instellingen van openbaar nut onder de voogdij van de minister van Werk hebben zelf rechtstreeks geen uitgaven gedaan voor boodschappen van algemeen nut in de gedrukte media in de periode 2006-2010.

In deze periode heeft de FOD twee informatiecampagnes gerealiseerd waarbij schriftelijke advertenties in de gedrukte media voorzien waren (Sociale Verkiezingen in 2007 en Plan win win, samen met de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA), in 2010). De praktische realisatie van deze campagnes werd toevertrouwd aan de Algemene directie externe communicatie van de Kanselarij van de eerste minister. Deze dienst beschikt over de gegevens met betrekking tot de publicitaire uitgaven.

In 2006 heeft de Directie van het ervaringsfonds van de Algemene Directie Humanisering van de Arbeid van de FOD Werkgelegenheid een personeelsadvertentie ingelast in de Franstalige gedrukte media met het oog op de aanwerving van een Franstalige projectontwikkelaar.

Kostprijs: 10 489,49 euro (incl. BTW).

In september 2007 heeft de Directie van het ervaringsfonds een advertentie ingelast in de publicitaire bijlage van La Libre Belgique om de nodige promotie te voeren voor het ervaringsfonds in het Franstalig landsgedeelte.

Kostprijs: 1 754,50 euro (incl. BTW).