SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
20 juin 2011 20 juni 2011
________________
Question écrite n° 5-2584 Schriftelijke vraag nr. 5-2584

de Fatiha Saïdi (PS)

van Fatiha Saïdi (PS)

à la ministre de l'Intérieur

aan de minister van Binnenlandse Zaken
________________
Administrations fédérales - Personnes handicapées - Recrutement Federale administraties - Personen met een handicap - Rekrutering 
________________
ministère
travailleur handicapé
intégration des handicapés
emploi réservé
ministerie
werknemer met een beperking
integratie van gehandicapten
gereserveerde arbeidsplaats
________ ________
20/6/2011Verzending vraag
29/8/2011Antwoord
20/6/2011Verzending vraag
29/8/2011Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2570
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2571
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2572
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2573
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2574
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2575
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2576
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2577
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2578
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2579
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2580
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2581
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2582
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2583
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2585
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2586
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2587
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2588
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2589
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2590
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2570
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2571
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2572
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2573
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2574
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2575
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2576
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2577
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2578
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2579
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2580
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2581
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2582
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2583
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2585
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2586
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2587
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2588
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2589
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2590
________ ________
Question n° 5-2584 du 20 juin 2011 : (Question posée en français) Vraag nr. 5-2584 d.d. 20 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Depuis 2009, la Commission d'accompagnement pour le recrutement de personnes avec un handicap dans la fonction publique fédérale (CARPH), instaurée par l'arrêté royal du 5 mars 2007, veille à l'application de l'objectif de 3 % réservé au recrutement de personnes handicapées. Cette Commission est également chargée d'évaluer les efforts entrepris par les organisations fédérales pour atteindre l'objectif fixé à 3 % de mise à l'emploi de personnes avec un handicap.

Comme vous le savez, le taux d'emploi mesuré des personnes avec un handicap dans la fonction publique fédérale n'équivalait qu'à 0,9 % en 2009 et est donc largement inférieur au quota de 3 % de mise à l'emploi de personnes handicapées, tel que prévu par l'arrêté royal du 5 mars 2007.

Il est donc important que chaque administration fédérale encourage l'engagement des personnes handicapées en son sein et mette toutes les dispositions relatives à cet engagement en œuvre afin de tendre vers l'objectif de 3 %.

À cet égard, pouvez-vous m'indiquer, pour les administrations relevant de vos compétences :

1) combien de personnes handicapées y compte-t-on (ventilation par statut et par sexe) ;

2) quelles initiatives concrètes sont prises pour favoriser le recrutement des personnes handicapées ?

 

De Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt (BCAPH), ingesteld bij koninklijk besluit van 5 maart 2007, ziet sedert 2009 toe op de toepassing van de 3%-doelstelling voor de aanwerving van personen met een handicap. De Commissie moet ook de inspanningen van de federale organisaties om de 3%-doelstelling voor de tewerkstelling van personen met een handicap te bereiken, evalueren.

Zoals u weet, was het aandeel van de personen met een handicap die voor de federale overheid werken in 2009 slechts 0,9%, wat dus veel lager is dan het quotum van 3% personen met een handicap dat door het koninklijk besluit van 5 maart 2007 werd ingevoerd.

Het is dus van belang dat elke federale administratie de aanwerving van personen met een handicap aanmoedigt en alle middelen inzet om dit engagement gestand te doen en dichter bij die 3%-doelstelling te komen.

Kunt u mij voor de administraties die onder uw bevoegdheid vallen, zeggen

1) hoeveel personen met een handicap er werken (met opgave van statuut en geslacht);

2) welke concrete initiatieven worden genomen om de rekrutering van personen met een handicap te bevorderen?

 
Réponse reçue le 29 aôut 2011 : Antwoord ontvangen op 29 augustus 2011 :

L'honorable membre trouvera ci-après la réponse à sa question.

Les données ci-après ont trait à l’ensemble des membres du personnel du Service public fédéral (SPF) Intérieur, relevant tant de la compétence de la ministre de l’Intérieur (A. Turtelboom) que de la compétence du secrétaire d'État à la Politique de migration et d’asile (M. Wathelet).

1. Nombre de personnes handicapées, ventilé par statut et par sexe.

Le SPF Intérieur dispose de données chiffrées pour mesurer le nombre de personnes handicapées depuis 2007.

Au 1er juin 2011, le SPF Intérieur compte soixante-six personnes avec un handicap.

  • Ventilation par statut:

  • Statutaire : 53

  • Contractuel : 13

  • Ventilation par sexe :

  • Sexe féminin : 28

  • Sexe masculin : 38

Ces chiffres sont établis sur base de déclarations volontaires des membres du personnel.

2. Initiatives prises afin de favoriser le recrutement de personnes atteintes d’un handicap.

Au sein du SPF Intérieur, la politique d’ouverture aux personnes handicapées est celle-ci :

  • Pour la sélection et le recrutement, le SPF Intérieur travaille avec Selor et son système de réserve spécifique pour personnes avec un handicap ;

  • Si une personne se présente avec un handicap à un entretien d’embauche, elle peut demander l’assistance d’une tierce personne, qui sera à charge du SPF (exemple : interprète en langue des signes) ;

  • Le SPF Intérieur répond au cas par cas aux demandes spécifiques du personnel avec un handicap (demande d’un chauffeur pour se rendre à une formation, envoi d’un document dans un format particulier, etc.) ;

  • Une brochure sera sous peu envoyée aux organisations liées au monde du handicap afin de souligner que le SPF Intérieur est un employeur potentiel pour ces personnes ;

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vraag.

De volgende gegevens hebben betrekking op alle personeelsleden van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken, zowel de personeelsleden die onder de bevoegdheid vallen van de minister van Binnenlandse Zaken (A. Turtelboom) als de personeelsleden die onder de bevoegdheid vallen van de Staatssecretaris voor Migratie- en Asielbeleid (M. Wathelet).

1. Aantal personen met een handicap, opgesplitst per statuut en per geslacht.

Sinds 2007 beschikt de FOD Binnenlandse Zaken over cijfergegevens om het aantal personen met een handicap te meten.

Op 1 juni 2011 telt de FOD Binnenlandse Zaken zesenzestig personen met een handicap.

  • Opsplitsing per statuut:

  • Statutair: 53

  • Contractueel: 13

  • Opsplitsing per geslacht:

  • Vrouwelijk: 28

  • Mannelijk: 38

Deze cijfers zijn gebaseerd op vrijwillige verklaringen van de personeelsleden.

2. Initiatieven teneinde de aanwerving van personen met een handicap te bevorderen.

De FOD Binnenlandse Zaken heeft een open beleid ten opzichte van de personen met een handicap. Dit wil zeggen:

  • Voor de selectie en de werving werkt de FOD Binnenlandse Zaken met Selor en het specifieke reservesysteem voor personen met een handicap;

  • Indien een persoon met een handicap aan een sollicitatiegesprek deelneemt, kan hij/zij hulp vragen van een derde persoon ten laste van de FOD (bijvoorbeeld tolk in gebarentaal);

  • De FOD Binnenlandse Zaken behandelt geval per geval de specifieke verzoeken van het personeel met een handicap (aanvraag voor een chauffeur om naar een opleiding te gaan, verzending van een document in een speciaal formaat, enz.);

  • Er zal binnenkort een brochure verstuurd worden naar de organisaties in de wereld van de gehandicapten om te benadrukken dat de FOD Binnenlandse Zaken een potentiële werkgever voor die personen is;