SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
20 juin 2011 20 juni 2011
________________
Question écrite n° 5-2581 Schriftelijke vraag nr. 5-2581

de Fatiha Saïdi (PS)

van Fatiha Saïdi (PS)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
Administrations fédérales - Personnes handicapées - Recrutement Federale administraties - Personen met een handicap - Rekrutering 
________________
ministère
travailleur handicapé
intégration des handicapés
emploi réservé
ministerie
werknemer met een beperking
integratie van gehandicapten
gereserveerde arbeidsplaats
________ ________
20/6/2011 Verzending vraag
26/8/2011 Antwoord
20/6/2011 Verzending vraag
26/8/2011 Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2570
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2571
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2572
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2573
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2574
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2575
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2576
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2577
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2578
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2579
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2580
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2582
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2583
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2584
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2585
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2586
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2587
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2588
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2589
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2590
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2570
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2571
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2572
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2573
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2574
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2575
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2576
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2577
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2578
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2579
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2580
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2582
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2583
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2584
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2585
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2586
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2587
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2588
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2589
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-2590
________ ________
Question n° 5-2581 du 20 juin 2011 : (Question posée en français) Vraag nr. 5-2581 d.d. 20 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

Depuis 2009, la Commission d'accompagnement pour le recrutement de personnes avec un handicap dans la fonction publique fédérale (CARPH), instaurée par l'arrêté royal du 5 mars 2007, veille à l'application de l'objectif de 3 % réservé au recrutement de personnes handicapées. Cette Commission est également chargée d'évaluer les efforts entrepris par les organisations fédérales pour atteindre l'objectif fixé à 3 % de mise à l'emploi de personnes avec un handicap.

Comme vous le savez, le taux d'emploi mesuré des personnes avec un handicap dans la fonction publique fédérale n'équivalait qu'à 0,9 % en 2009 et est donc largement inférieur au quota de 3 % de mise à l'emploi de personnes handicapées, tel que prévu par l'arrêté royal du 5 mars 2007.

Il est donc important que chaque administration fédérale encourage l'engagement des personnes handicapées en son sein et mette toutes les dispositions relatives à cet engagement en œuvre afin de tendre vers l'objectif de 3 %.

À cet égard, pouvez-vous m'indiquer, pour les administrations relevant de vos compétences :

1) combien de personnes handicapées y compte-t-on (ventilation par statut et par sexe) ;

2) quelles initiatives concrètes sont prises pour favoriser le recrutement des personnes handicapées ?

 

De Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt (BCAPH), ingesteld bij koninklijk besluit van 5 maart 2007, ziet sedert 2009 toe op de toepassing van de 3%-doelstelling voor de aanwerving van personen met een handicap. De Commissie moet ook de inspanningen van de federale organisaties om de 3%-doelstelling voor de tewerkstelling van personen met een handicap te bereiken, evalueren.

Zoals u weet, was het aandeel van de personen met een handicap die voor de federale overheid werken in 2009 slechts 0,9%, wat dus veel lager is dan het quotum van 3% personen met een handicap dat door het koninklijk besluit van 5 maart 2007 werd ingevoerd.

Het is dus van belang dat elke federale administratie de aanwerving van personen met een handicap aanmoedigt en alle middelen inzet om dit engagement gestand te doen en dichter bij die 3%-doelstelling te komen.

Kunt u mij voor de administraties die onder uw bevoegdheid vallen, zeggen

1) hoeveel personen met een handicap er werken (met opgave van statuut en geslacht);

2) welke concrete initiatieven worden genomen om de rekrutering van personen met een handicap te bevorderen?

 
Réponse reçue le 26 aôut 2011 : Antwoord ontvangen op 26 augustus 2011 :

L’honorable membre trouvera ci-dessous les renseignements demandés :

1. En 2009, le Service public fédéral (SPF) P&O a distribué un questionnaire à tous les membres du personnel, en vue de collecter les données concernant le nombre de personnes handicapées et la nature de leur handicap. Les résultats ont été consignés dans un rapport qui a été transmis à la Commission d’accompagnement qui a été créée dans le cadre de l’arrêté royal du 5 mars 2007 relatif au recrutement et à la sélection des personnes handicapées.

Cette collecte de données fait apparaître qu’en 2006 déjà, le SPF P&O employait 12 personnes handicapées. En 2008 et 2010, une treizième et une quatorzième personne handicapée ont été recrutées. Vu qu’en 2010 une personne handicapée a par ailleurs pris sa pension, le nombre total de personnes handicapées est resté constant, à savoir 13 personnes pour la période 2008-2010.

En 2010 ces personnes représentaient 3,38 % de l’effectif total du personnel.

Ceci s’explique aussi par le fait que 3 des 13 personnes handicapées possèdent une attestation délivrée par la direction générale Personnes handicapées du SPF Sécurité sociale qui mentionne une perte d’autonomie d’au moins douze points. Ces personnes comptent double dans le calcul du quota selon l’ arrêté royal précité.

Parmi ces 13 personnes, 5 sont des femmes et 8 sont des hommes. Il s’agit de 12 emplois statutaires et d’1 emploi contractuel.

2. Malgré le fait que le SPF P&O ait déjà dépassé le quota de 3 %, celui-ci continue à faire des efforts pour recruter des personnes handicapées. Le SPF le fait notamment en consultant à chaque fois la réserve de recrutement séparée par fonction pour les personnes handicapées, pour autant qu’elle existe. En 2009, le SPF P&O avait en outre pris un abonnement annuel ‘Emloyeur à la une’ chez “Wheelit”.Wheelit est une plate-forme internet qui a pour mission de publier des offres d’emploi destinées aux personnes handicapées et de créer en Belgique la plus importante CV-thèque reprenant leurs atouts mis en valeur de manière optimale.

Hieronder vindt het geachte lid de gevraagde gegevens :

1. In 2009 heeft de Federale Overheidsdienst (FOD) P&O een vragenlijst verspreid onder alle personeelsleden met het oog op het verzamelen van de gegevens over het aantal personen met een handicap en de aard van hun handicap. De resultaten werden overhandigd in een rapport aan de Begeleidingscommissie die opgericht werd in het kader van het koninklijk besluit van 5 maart 2007 betreffende de rekrutering en selectie van personen met een handicap.

Uit deze gegevensverzameling blijkt dat reeds in 2006 de FOD P&O 12 personen met een handicap tewerkstelde. In 2008 en 2010 werden een dertiende en een veertiende persoon met een handicap aangeworven. Vermits er in 2010 tevens een persoon met een handicap met pensioen ging, bleef het totale aantal personen met een handicap op een constante van 13 personen voor de periode 2008-2010.

In 2010 was dit 3,38 % van het totale personeelsbestand.

Dit wordt mede verklaard door het feit dat 3 van de 13 personen met een handicap in het bezit zijn van een attest afgeleverd door de directie-generaal Personen met een handicap van de FOD Sociale Zekerheid dat een autonomieverlies van ten minste twaalf punten vermeldt. Deze personen tellen in de berekening van het quotum volgens het eerder vermeld koninklijk besluit dubbel.

Deze 13 personen bestaan uit 5 vrouwen en 8 mannen. Het gaat om 12 statutairen en 1 contractuele tewerkstelling.

2. Niettegenstaande het feit dat de FOD P&O het quotum van 3% al heeft overschreden, blijft de FOD P&O inspanningen doen om personen met een handicap aan te werven. Dit doet de FOD P&O o.a. door telkens de aparte wervingsreserve per functie voor personen met een handicap te raadplegen, voor zover die bestaat. In 2009 had de FOD P&O bijkomend een jaarabonnement Topwerkgever bij “Wheelit” genomen. Wheelit is een webplatform dat als missie heeft het publiceren van werkaanbiedingen die bestemd zijn voor personen met een handicap en het creëren van de belangrijkste CV-theek in België waarin hun troeven optimaal tot hun recht komen.