SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
13 février 2009 13 februari 2009
________________
Question écrite n° 4-2991 Schriftelijke vraag nr. 4-2991

de Philippe Monfils (MR)

van Philippe Monfils (MR)

à la vice-première ministre et ministre des Affaires sociales et de la Santé publique

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid
________________
Administrations fédérales - Emplois occupés par des personnes handicapées - Quota de 3 % - Respect - Mesures - Respect du calendrier Federale overheidsdiensten - Betrekkingen voor personen met een handicap - Quotum van 3% - Naleving - Maatregelen - Naleving van de timing 
________________
ministère
travailleur handicapé
intégration des handicapés
emploi réservé
ministerie
werknemer met een beperking
integratie van gehandicapten
gereserveerde arbeidsplaats
________ ________
13/2/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 19/3/2009)
6/10/2009Antwoord
13/2/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 19/3/2009)
6/10/2009Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2990
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2992
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2993
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2994
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2995
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2996
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2997
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2998
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2999
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3000
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3001
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3002
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3003
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2990
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2992
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2993
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2994
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2995
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2996
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2997
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2998
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2999
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3000
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3001
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3002
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3003
________ ________
Question n° 4-2991 du 13 février 2009 : (Question posée en français) Vraag nr. 4-2991 d.d. 13 februari 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Le taux d'emploi des personnes handicapées en Belgique est toujours inférieur à celui de la moyenne européenne.

Sous la précédente législature, plusieurs mesures ont été prises pour combler ce retard puisqu'en 2004, l'ensemble des services publics fédéraux comptait seulement 0,8 % de fonctionnaires handicapés.

En mai 2006, le gouvernement a ainsi décidé d'augmenter le quota des emplois réservés dans l'administration fédérale aux personnes handicapées.

L'arrêté royal du 5 mars 2007 organisant le recrutement des personnes handicapées dans la fonction publique administrative fédérale a donc relevé de 2 à 3 % le quota de personnes handicapées devant travailler dans chaque service public fédéral. Ce quota doit être atteint en 2010.

En cas de non respect de ce quota de 3 %, l'administration sera soumise à une mesure de blocage de recrutement de personnel puisque elle ne pourra compléter son cadre à concurrence des emplois qui n'auront pas été octroyés au niveau de ce quota.

Il reste actuellement un an pour atteindre cet objectif.

Mes questions sont dès lors les suivantes :

L'honorable ministre peut-il me dire quel est actuellement le quota d'emplois occupés dans son administration par des personnes handicapées ?

Des mesures spécifiques ont-elles été prises pour atteindre cet objectif ? Si oui, lesquelles ?

Pense-t-il que le calendrier fixé sera respecté ?

 

Het tewerkstellingspercentage van personen met een handicap ligt in België nog altijd onder het Europese gemiddelde.

In de vorige regeerperiode werden verschillende maatregelen genomen om die achterstand weg te werken want in 2004 vertegenwoordigde het aantal personeelsleden met een handicap in alle diensten samen slechts 0,8% van het personeel.

Daarom heeft de regering in mei 2006 beslist het aantal betrekkingen dat in de federale openbare besturen voorbehouden is voor personen met een handicap, te verhogen.

Het koninklijk besluit van 5 maart 2007 tot organisatie van de werving van personen met een handicap in het federaal administratief openbaar ambt heeft het aantal betrekkingen voor personen met een handicap in elk federaal openbaar bestuur opgetrokken van 2 naar 3%. Dat quotum moet in 2010 gerealiseerd zijn.

De administratie die het quotum van 3% niet naleeft, zal worden onderworpen aan een wervingsstop. Haar personeelsformatie kan dan immers niet worden aangevuld voor de functies die voor dat specifieke quotum niet in aanmerking komen.

Er blijft nog een jaar over om die doelstelling te realiseren.

Ik heb dus volgende vragen :

Kan de minister mij zeggen hoeveel personen met een handicap in zijn administratie werken?

Zijn er specifieke maatregelen genomen om die doelstelling te bereiken? Zo ja, welke?

Denkt hij dat de vastgelegde timing zal worden nageleefd?

 
Réponse reçue le 6 octobre 2009 : Antwoord ontvangen op 6 oktober 2009 :

Voici, pour le Service public fédéral (SPF) Santé publique, Sécurité de la Chaîne alimentaire et Environnement, les chiffres du nombre de personnes handicapées :

1. En 2008, pour 1 052 fonctionnaires, le SPF comptait 26 personnes handicapées soit 2,47 %.

Ces chiffres sont assez semblables à ceux des années précédentes. Le SPF a procédé au recrutement de personnes handicapées mais d’autres personnes handicapées sont parties à la pension.

2. Le SPF a établi un plan d’action ‘diversité’ pour 2009 dans lequel il compte engager un certain nombre de personnes handicapées. Il veillera à ce que les postes de travail soient adaptés à ces personnes.

3. Le plan d’action prévoit de faire des annonces dans des écoles spécialisées et auprès du Selor afin d’atteindre l’objectif et de faire procéder à des adaptations de postes de travail afin que chaque personne puisse travailler dans les meilleures conditions quelque soit son handicap.

Pour le Service public fédéral (SPF) Sécurité sociale :

1. Il n'existe jusqu'à présent aucun cadre légal permettant d'enregistrer les personnes handicapées à leur insu et sans leur autorisation.

Le SPF ne dispose que de chiffres concernant les personnes occupées en exécution de l'arrêté royal du 11 août 1972 stimulant l’emploi de handicapés dans les administrations de l’État. Il s'agit de neuf personnes, qui représentent 0,7 % de l’effectif total du personnel.

Il y a toutefois lieu de noter qu’un certain nombre de personnes handicapées travaillent au SPF et n’ont pas été enregistrées et/ou ne veulent pas être enregistrées comme personnes handicapées.

Afin d'évaluer le respect de l' arrêté royal du 5 mars 2007 organisant le recrutement de personnes handicapées dans certains services public fédéraux, le SPF Personnel & Organisation a développé un questionnaire pour la récolte des données liées au handicap du personnel. Ce questionnaire a été soumis et validé par la commission d'accompagnement prévue par l'arrêté royal. Il sera dans un premier temps utilisé par le SPF Personnel & Organisation et ensuite diffusé aux organisations fédérales par la commission d'accompagnement.

Le SPF utilisera ce questionnaire pour avoir un meilleur aperçu du nombre de personnes handicapées occupées au SPF et pour vérifier les chances d’atteindre ce quota de 3 % en 2010.

2. Le SPF entreprendra des actions supplémentaires et mettra des actions en œuvre afin d'atteindre le quota de 3 %. Les initiatives suivantes seront développées à cet effet dans un avenir proche:

- à l'automne, un projet sera mis en place afin d'analyser les processus P&O existants en vue d'attirer des personnes handicapées au sein du service et de les y intégrer. L'accent sera ainsi mis sur l'engagement et la sélection, l'intégration et l'accueil des personnes handicapées et sur la création d'une culture d'organisation ouverte aux personnes handicapées;

- une formation spécifique en matière de diversité est prévue pour les membres du personnel du SPF qui siègent souvent dans un jury de sélection ;

- afin de promouvoir le SPF en tant qu'employeur attractif pour les personnes avec un handicap visuel:

* des clés USB sont diffusées gratuitement auprès des associations pour aveugles et malvoyants ; elles contiennent des informations sur le SPF facilement accessibles aux personnes aveugles et malvoyantes;

* des cartes de visite en braille sont réalisées afin de promouvoir les contacts entre les membres du personnel du SPF et les personnes avec un handicap visuel.

Hieronder volgen de cijfers van het aantal personen met een handicap voor de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu:

1. In 2008 waren er voor 1 052 ambtenaren 26 personen met een handicap bij de FOD, dit is 2,47 %.

Deze cijfers zijn ongeveer gelijk met die van de voorgaande jaren. De FOD heeft personen met een handicap aangeworven, andere personen met een handicap zijn dan weer op pensioen gegaan.

2. De FOD heeft voor 2009 een actieplan ‘diversiteit’ opgesteld volgens hetwelk men een bepaald aantal personen met een handicap wil aanwerven. We moeten er evenwel op toezien dat de werkposten aan die personen zijn aangepast.

3. Het actieplan voorziet in een aantal advertenties in gespecialiseerde scholen en bij Selor om de doelstelling te bereiken. Ook zullen er werkposten moeten worden aangepast zodat elke persoon, welke handicap hij ook heeft, in de beste omstandigheden kan werken.

Voor de Federale Overheidsdienst (FOD) Sociale Zekerheid:

1.Tot op heden is er geen wettelijk kader waardoor het mogelijk is om personen met een handicap te registreren zonder hun medeweten en toestemming.

De FOD beschikt enkel over cijfers van de personen die tewerkgesteld zijn ter uitvoering van het koninklijk besluit van 11 augustus 1972 ter bevordering van de tewerkstelling van mindervaliden in de rijksbesturen. Dit zijn negen personen en vertegenwoordigen 0,7 % van het totale personeelsbestand.

Er valt evenwel op te merken dat er bij de FOD een aantal personen met een handicap werken die niet geregistreerd werden en/of niet wensen geregistreerd te worden als personen met een handicap.

Om de naleving te evalueren van het koninklijk besluit van 5 maart 2007 tot organisatie van de werving van personen met een handicap in sommige federale overheidsdiensten, heeft de FOD Personeel & Organisatie een vragenlijst ontwikkeld om de gegevens met betrekking tot de handicaps van het personeel te verzamelen. Die vragenlijst werd voorgelegd en gevalideerd door de begeleidingscommissie waarin het koninklijk besluit voorziet. In eerste instantie zal de vragenlijst worden gebruikt door de FOD Personeel & Organisatie en daarna wordt ze door de begeleidingscommissie in de federale organisaties verspreid.

De FOD zal deze vragenlijst gebruiken om een beter overzicht te krijgen van het aantal personen met een handicap die tewerkgesteld zijn bij de FOD en om na te gaan of het quotum van 3 % zal kunnen bereikt zijn in 2010.

2.De FOD zal bijkomende acties opstarten en acties uitvoeren om het quotum van 3 % te bereiken. Hiervoor worden in de nabije toekomst volgende initiatieven ontwikkeld:

- in het najaar wordt een project opgestart met als doel de bestaande Personeel & Organisatie-processen te analyseren met het oog op het aantrekken en integreren van personen met een handicap binnen de dienst. Hierbij zal de focus gelegd worden op werving en selectie, de integratie en onthaal van personen met een handicap en de creatie van een organisatiecultuur die open staat voor personen met een handicap;

- een specifieke vorming omtrent diversiteit wordt voorzien voor personeelsleden uit de FOD die vaak in een selectiejury zetelen;

- om de FOD als aantrekkelijke werkgever voor personen met een visuele handicap te promoten worden:

* gratis USB-sticks verdeeld, met voor blinden en slechtzienden toegankelijk gemaakte informatie over de FOD onder de verenigingen voor blinden en slechtzienden;

* visitekaartjes in braille aangemaakt om de contacten tussen de personeelsleden van de FOD en de personen met een visuele handicap te bevorderen.