SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
23 février 2011 23 februari 2011
________________
Question écrite n° 5-1461 Schriftelijke vraag nr. 5-1461

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
Pouvoirs publics - Lien avec les entreprises - Déontologie et transparence - Prévention de confusion d'intérêts Overheid - Band met het bedrijfsleven - Deontologie en transparantie - Voorkomen van belangenvermenging 
________________
relation administration-administré
transparence administrative
moralité de la vie politique
moralité de la vie économique
conflit d'intérêt
ministre
fonctionnaire
betrekking tussen overheid en burger
openbaarheid van het bestuur
politieke moraal
economische ethiek
belangenconflict
minister
ambtenaar
________ ________
23/2/2011Verzending vraag
8/4/2011Antwoord
4/5/2011Aanvullend antwoord
23/2/2011Verzending vraag
8/4/2011Antwoord
4/5/2011Aanvullend antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1450
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1451
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1452
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1453
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1454
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1455
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1456
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1457
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1458
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1459
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1460
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1462
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1463
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1464
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1465
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1466
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1467
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1468
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1469
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1470
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1450
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1451
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1452
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1453
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1454
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1455
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1456
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1457
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1458
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1459
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1460
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1462
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1463
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1464
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1465
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1466
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1467
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1468
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1469
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1470
________ ________
Question n° 5-1461 du 23 février 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-1461 d.d. 23 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les pouvoirs publics ont souvent des liens, parfois très étroits, avec les entreprises. Cette relation entraîne toujours un danger de confusion d'intérêts. C'est pourquoi une transparence absolue sur les relations ou les rapports entre des ministres et des fonctionnaires dirigeants, d'une part, et des entreprises, d'autre part, est capitale en vue d'un contrôle attentif et afin de pouvoir démentir avec force de vagues insinuations. Cela renforce la confiance dans l'intégrité des politiques investis d'un mandat exécutif.

J'aimerais obtenir une réponse aux questions suivantes :

1) Avez-vous ou vos collaborateurs directs ou fonctionnaires dirigeants ont-ils des liens directs avec une ou plusieurs entreprises de droit privé  ? Avez-vous ou vos collaborateurs directs ont-ils des participations dans des sociétés avec lesquelles l'autorité fédérale a un lien contractuel ou structurel ? Dans l'affirmative, de quelles sociétés s'agit-il ?

2) Êtes-vous membre d'un conseil d'administration ou propriétaire ou copropriétaire d'une société de droit privé ? En avez-vous informé le gouvernement ?

3) Avez-vous participé à des délibérations qui ont pu ou peuvent avoir une influence pour ces sociétés ? Si ces sociétés ont acquis ou acquièrent, de l'une ou l'autre manière, un lien direct avec l'autorité, comment pouvez-vous justifier ce lien personnel ?

4) Quelles règles déontologiques valent-elles au sein du gouvernement ? Comment ces règles préviennent-elles très concrètement une éventuelle confusion d'intérêts ? Y a-t-il déjà eu des présomptions, ou des faits de confusion d'intérêts se sont-ils déjà produits ? Dans l'affirmative, quels sont-ils et quelles en sont les conséquences ? Avez-vous démissionné de l'un ou l'autre conseil d'administration en raison d'un lien avec une autorité ?

 

Er bestaan veel en soms zeer intensieve banden tussen de overheid en het bedrijfsleven. In die relaties zit altijd het gevaar van belangenvermenging verscholen. Voor een alert toezicht en om vage verdachtmakingen met kracht te kunnen ontkennen, is een absolute transparantie met betrekking tot de verbanden of de verhoudingen tussen regeringsleden en topambtenaren enerzijds en het bedrijfsleven anderzijds daarom cruciaal. Dat zorgt voor een sterk vertrouwen in de onkreukbaarheid van uitvoerende politici.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen.

1) Heeft u of hebben uw rechtstreekse medewerkers of topambtenaren rechtstreekse banden met een of meerdere privaatrechtelijke ondernemingen? Bezit u of bezitten uw rechtstreekse medewerkers aandelen van firma's waarmee de federale overheid een contractuele of een structurele band onderhoudt? Zo ja, om welke firma's gaat het?

2) Bent u lid van een raad van bestuur of eigenaar of mede-eigenaar van een privaatrechtelijke firma? Stelde u de regering hiervan op de hoogte?

3) Nam u deel aan beraadslagingen die een invloed konden of kunnen hebben voor die firma's? Indien die firma's op een of andere wijze een rechtstreekse band verwierven of verwerven met de overheid, hoe kan u die persoonlijke band verantwoorden?

4) Welke deontologische regels gelden binnen de regering? Hoe voorkomen die regels heel concreet een mogelijke belangenvermenging? Zijn reeds vermoedens gerezen of hebben zich al feiten van belangenvermenging voorgedaan? Zo ja, welke en met welke gevolgen? Nam u ontslag uit een of andere raad van bestuur wegens een band met een overheid?

 
Réponse reçue le 8 avril 2011 : Antwoord ontvangen op 8 april 2011 :

Au niveau fédéral, différentes réglementations sont d’application en la matière. En premier lieu, citons la législation en matière de listes de mandats et de déclaration de patrimoine. Ensuite, la circulaire du premier ministre du 21 décembre 2007 relative aux mandats privés décrit le modus vivendi auquel les membres du gouvernement doivent se conformer pour l’exercice de mandats privés. Enfin, l’on retrouve des règles spécifiques telles que l’interdiction pour les membres du gouvernement de siéger dans certains conseils d’administration, y compris après l’exercice de leur mandat, ou encore d’autres règles spécifiques visant à prévenir les situations de conflits d’intérêts, reprises notamment dans la législation relative aux marchés publics.

Les lois du 2 mai 1995 relatives à l'obligation de déposer une liste de mandats, fonctions et professions et une déclaration de patrimoine, prévoient l’obligation de déposer chaque année une liste de mandats auprès de la Cour des comptes ainsi qu’une déclaration de patrimoine lorsque le mandat assujettissable a fait l’objet d’une modification au cours de l’année écoulée. Ces lois ont été complétées et exécutées par les lois du 26 juin 2004.

Cette réglementation s’inscrit dans le cadre de la « transparence » mais aussi de l’égalité de traitement, en ce sens que l’exercice d’une fonction ne peut injustement profiter à la personne qui l’exerce. La déclaration de patrimoine peut être un moyen de prouver que l’exercice d’une fonction ou d’un mandat n’a pas donné lieu à un enrichissement irrégulier. Le juge d’instruction est ainsi habilité à consulter la déclaration dans le cadre d’une instruction pénale.

Au niveau fédéral, ces lois s’appliquent entre autres aux membres du gouvernement, aux directeurs des organes stratégiques (cellules de politique générale, cellules stratégiques et secrétariats) ainsi qu’aux titulaires d’une fonction de management ou d’une fonction d’encadrement au sein des services publics fédéraux.

La circulaire du premier ministre du 21 décembre 2007 relative aux mandats privés indique que dans le chef des membres du gouvernement, la plus grande prudence s’impose quant à l’exercice de mandats privés pendant la durée de leurs fonctions ministérielles. La circulaire prescrit qu’un membre du gouvernement démissionne, dès son entrée en fonction ministérielle et pour la durée du mandat ministériel, de toute fonction de direction dont il/elle est revêtu(e) au sein d'une ASBL. Toutefois, si un membre du gouvernement désire continuer à exercer une telle fonction de direction, il/elle en informe le premier ministre.

En ce qui concerne les mandats de membre du conseil d’administration dans des sociétés de droit public ou privé, seuls les mandats qui ont un caractère d’intérêt général peuvent être poursuivis.

La circulaire énonce enfin que les membres du gouvernement doivent s’abstenir de participer à toute discussion, voire de prendre une décision dans un dossier qui concernerait l’association ou la société dans laquelle ils exercent un mandat.

En matière de marchés publics, il convient de rappeler les dispositions de l’article 10 de la loi du 24 décembre 1993 relative aux marchés publics et à certains marchés de travaux, de fournitures et de services. Cet article interdit à tout fonctionnaire, officier public ou toute autre personne physique ou morale chargée d'un service public d'intervenir d'une façon quel-conque, directement ou indirectement, dans la passation et la surveillance de l'exécution d'un marché public dès qu'il a un intérêt, soit personnellement, soit par personne interposée, dans l'une des entreprises soumissionnaires. Ledit article prévoit également une série de présomptions réfragables et irréfragables de conflit d’intérêts ainsi qu’un devoir de récusation pour les situations affectées par une présomption irréfragable de conflit d’intérêts.

Dans la foulée, mettons en lumière la circulaire fédérale du Service public fédéral (SPF) Chancellerie du premier ministre et du SPF Budget et Contrôle de la Gestion « Marchés publics – Déontologie - Conflit d'intérêts - Déclarations sur l'honneur », publiée au Moniteur belge du 21 juin 2010. Cette circulaire encadre l’application de l’article 10 de la loi du 24 décembre 1993 précitée afin de sensibiliser les intervenants et d’activer les mesures qui y sont contenues, notamment l’obligation de déposer une déclaration sur l’honneur.

Les mesures précitées s’inscrivent dans la politique préventive d’intégrité fédérale, qui répond elle-même aux obligations internationales en la matière (voir notamment l’article 9, e, de la loi du 8 mai 2007 portant assentiment à la Convention des Nations unies contre la corruption, faite à New York le 31 octobre 2003; Moniteur belge du 18 novembre 2008).

La politique préventive d’intégrité fédérale est élaborée par le Bureau d’éthique et de déontologie administratives du SPF Budget et Contrôle de la Gestion, relevant du ministre du Budget et du secrétaire d'État au Budget, adjoint au ministre du Budget.

Op federaal vlak gelden verschillende regels ter zake. In de eerste plaats is er de wetgeving betreffende de mandatenlijst en vermogensaangifte. Vervolgens omschrijft de omzendbrief van de eerste minister van 21 december 2007 betreffende de privé-mandaten de modus vivendi voor de regeringsleden voor het uitoefenen van privé-mandaten. Ten slotte zijn er specifieke regelingen, zoals onder meer het verbod voor regeringsleden om in bepaalde bestuursraden zitting te hebben, ook na de uitoefening van hun ambt, of nog specifieke regels ter voorkoming van situaties van belangenvermenging in bijvoorbeeld de wetgeving overheidsopdrachten.

De wetten van 2 mei 1995 betreffende de verplichting om een lijst van mandaten, ambten en beroepen, alsmede een vermogensaangifte in te dienen, bepalen de verplichtingen voor het aangeven van een jaarlijkse mandatenlijst bij het Rekenhof, alsook een vermogensaangifte bij een wijziging in het aangifteplichtig mandaat in het voorafgaandelijke jaar. Deze wetten werden aangevuld en uitgevoerd door de wetten van 26 juni 2004.

Deze regelgeving kadert in de “doorzichtigheid” alsook in de context van de gelijke behandeling, namelijk dat de uitoefening van een functie geen onterecht voordeel mag opleveren aan diegene die ze uitoefent. De vermogensaangifte kan een element vormen om aan te tonen dat er geen onterechte verrijking heeft plaatsgevonden naar aanleiding van het uitoefenen van een ambt of een mandaat. Zo is de onderzoeksrechter in het kader van een strafrechtelijk onderzoek gemachtigd deze vermogensaangifte in te zien.

Deze wetten zijn op federaal vlak onder meer van toepassing op de regeringsleden, de directeurs van de beleidsorganen (cellen algemeen beleid, beleidscellen en secretariaten) alsook op de houders van een mandaatfunctie of een staffunctie binnen de federale overheidsdiensten.

De omzendbrief van de eerste minister van 21 december 2007 betreffende de privé-mandaten wijst erop dat in hoofde van de regeringsleden uiterste voorzichtigheid is geboden bij het uitoefenen van privé-mandaten tijdens de duur van hun ambt. De omzendbrief schrijft voor dat een regeringslid vanaf zijn benoeming en voor de duur van het ministerieel ambt, ontslag neemt uit elke bestuursfunctie die hij of zij in een VZW bekleedt. Indien men dit toch wenst verder te zetten, brengt men dit ter kennis van de eerste minister.

Wat de bestuursmandaten in privaat- of publiekrechtelijke vennootschappen betreft, kunnen enkel die mandaten die een algemeen belang vertegenwoordigen, worden verdergezet.

Ten slotte schrijft de omzendbrief ook voor dat de regeringsleden zich moeten onthouden van deelname aan de bespreking van, of van het nemen van een beslissing in, een dossier dat betrekking zou hebben op de vereniging of vennootschap waarin zij een mandaat uitoefenen.

Inzake overheidsopdrachten kan worden gewezen op de bepalingen van artikel 10 van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten. Dit artikel verbiedt iedere ambtenaar, openbare gezagsdrager of ieder ander natuurlijk of rechtspersoon belast met een openbare dienst, op welke wijze ook, rechtstreeks of onrechtstreeks tussen te komen bij de gunning van en het toezicht op de uitvoering van een overheidsopdracht van zodra hij persoonlijk of via een tussenpersoon, belangen heeft in één van de inschrijvende ondernemingen. Tevens voorziet dit artikel in een aantal, weerlegbare en onweerlegbare, vermoedens van belangenvermenging, alsook in een wrakingsplicht voor de situaties die worden getroffen door een onweerlegbaar vermoeden van belangenvermenging.

Hierbij aansluitend kan worden gewezen op de federale omzendbrief van de Federale Overheidsdienst (FOD) Kanselarij van de eerste minister en de FOD Budget en Beheerscontrole betreffende overheidsopdrachten – deontologie – belangenvermenging – verklaringen op erewoord, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 21 juni 2010, die de toepassing van artikel 10 van de voormelde wet van 24 december 1993 omkadert met het oog op het sensibiliseren rond en het activeren van de erin vervatte maatregelen, met name door de verplichting tot het afleggen van een verklaring op erewoord.

De voormelde maatregelen maken deel uit van het federale preventieve integriteitsbeleid dat zelf kadert in de internationale verplichtingen ter zake (zie m.n. artikel 9, e, van de wet van 8 mei 2007 houdende instemming met het Verdrag van de Verenigde Naties tegen de corruptie, gedaan te New York op 31 oktober 2003; Belgisch Staatsblad van 18 november 2008).

Het federale preventieve integriteitsbeleid wordt ontwikkeld door het Bureau voor Ambtelijke Ethiek en Deontologie van de FOD Budget en Beheerscontrole, onder de bevoegdheid van de minister van Begroting en de Staatssecretaris voor Begroting, toegevoegd aan de minister van Begroting.

Réponse complémentaire reçue le 4 mai 2011 : Aanvullend antwoord ontvangen op 4 mei 2011 :

Les services visés correspondent aux services de la catégorie 11 (services de conseil en gestion) de l’annexe II de la loi du 24 décembre 1993 relative aux marchés publics et à certains marchés de travaux, de fournitures et de services. Ceci exclut la consultance en matière de projets informatiques.

1. Je limite ma réponse aux marchés pour lesquels l'avis ou l'invitation à poser une candidature a été lancé depuis le début de la législature précédente.

La Cour des Comptes n'a jusqu'à présent pas formulé de remarques spécifiques au sujet des marchés mentionnés ci-dessous.

Attribué en 2008:

Adaptation du modèle de compétences et support à l'implémentation d'une gestion opérationnelle des compétences au sein de l'administration fédérale: 113 400 euros (137 214 euros TVA incluse), complété d'un avenant en 2009 pour 35 100 euros (42 471 euros TVA incluse). Ce marché a été attribué, après un appel d'offres général, à Hudson Belgium. L'Inspection des Finances n'a formulé de remarques ni au sujet du cahier spécial des charges ni au sujet de l'attribution. Une gestion des compétences harmonise les compétences (connaissances, aptitudes, comportement) des collaborateurs et les fonctions exercées afin d'atteindre ainsi les objectifs de l'organisation. La base de cette gestion des compétences est le modèle de compétences, ainsi que le dictionnaire des compétences et les descriptions de fonctions génériques. La gestion des compétences rénovée a été implémentée dans l'administration fédérale en 2009.

Attribués en 2009:

Analyse de risques dans le cadre de la Loi bien-être, relative aux conditions de travail, au bien-être et à la prévention, y compris l'analyse psychosociale de risques et l'établissement d'un plan de prévention, en faveur du personnel du Service public fédéral (SPF) Personnel et Organisation: attribué après une procédure négociée sans publicité à IDEWE pour un total de 48 616 euros (exempté de TVA). L'Inspection des Finances n'a formulé de remarques ni au sujet du cahier spécial des charges ni au sujet de l'attribution.

Étude de la coopération intergénérationnelle dans l’administration fédérale: 61 992,03 euros (75 010,36 euros TVA incluse), attribué après une procédure négociée sans publicité à Vlerick Leuven Gent Management School. Cette étude doit aider le SPF Personnel et Organisation à définir et à implémenter une politique en matière de gestion des ressources humaines, de communication interne et de gestion des connaissances qui stimule la collaboration intergénérationnelle, dans un contexte de vieillissement du personnel. L'Inspection des Finances n'a pas formulé de remarques au sujet du cahier spécial des charges mais a remarqué au sujet de l'attribution que, dans le cas d'une procédure négociée, une concurrence suffisante doit être assurée.

Attribués en 2010 :

Évaluation de la communication interne et du développement et de l'exécution d'un plan de communication stratégique du SPF Personnel et Organisation : 65 640 euros (79 424,40 TVA incluse), attribué après une procédure négociée sans publicité préalable à CIBE. Au cours d'une première phase, la communication interne actuelle est évaluée et des recommandations sont formulées et intégrées dans un plan de communication ; au cours d'une éventuelle seconde phase, il s'agit d'un avis sur et d'une évaluation des actions de communication entreprises en exécution de ce plan. L'objectif sous-jacent est qu'une culture d'organisation ouverte et une méthode de travail efficace soient installés au SPF Personnel et Organisation en vue d'une croissance vers un modèle d'organisation agile. L'Inspection des Finances avait une certaine réserve au sujet du choix de la procédure mais n'a pas formulé de remarques au sujet de l'attribution.

Accompagnement de l'implémentation des mesures en vue de l'obtention de la certification EMAS (EMAS: Eco- management and Audit Scheme) pour le siège du SPF Personnel et Organisation : 32 575 euros (39 415,75 euros TVA incluse), attribué après un appel d'offres général à Comase. Le certificat EMAS reconnaît les organisations qui visent une amélioration permanente de leurs prestations environnementales. Les organisations qui veulent obtenir le certificat EMAS, doivent se conformer à la législation environnementale et sensibiliser leurs membres du personnel à la gestion de l'environnement. L'Inspection des Finances n'a formulé de remarques ni au sujet du cahier spécial des charges ni au sujet de l'attribution.

Support lors de l'évaluation de titulaires de mandat qui rapportent directement à un Ministre: deux lots, attribués après une procédure négociée avec publicité à Accord Group Belgium et Agora Strategy Consultants pour un total commun d'approximativement 638 600 euros (772 706 euros TVA incluse) pour quelques quatre-vingt évaluations sur une durée de 48 mois. Le recours à un bureau externe pour l'évaluation de titulaires de mandat est prévu par la réglementation. L'objectif principal du recours à un bureau externe est d'objectiver et de structurer l'évaluation. Le bureau externe ne remplace en aucun cas le responsable politique qui reste le seul évaluateur. L'Inspection des Finances n'a formulé de remarques ni au sujet du cahier spécial des charges ni au sujet de l'attribution.

Support lors de l'évaluation intermédiaire du président du comité de direction du SPF Personnel et Organisation: 7 612,50 euros (9 211,13 euros TVA incluse), attribué après une procédure négociée sans publicité à Key-Consult. Étant donné le statut spécifique du président du comité de direction du SPF Personnel et Organisation dans la procédure d'évaluation des titulaires de mandat, ce marché ne pouvait se dérouler par l'intermédiaire des prestataires de services habituels (c'est-à-dire les prestataires de services désignés à cet effet après un marché public où le président du comité de direction du SPF Personnel et Organisation intervient en qualité de fonctionnaire dirigeant, voir ci-dessus). L'Inspection des Finances n'a formulé de remarques ni au sujet du cahier spécial des charges ni au sujet de l'attribution.

Support dans le cadre des classifications de fonctions: marché à prix unitaires pour tout au plus 112 000 euros (135 520 euros TVA incluse) attribué après un appel d'offres général à Hudson Belgium. L'objectif est d'inventorier et pondérer toutes les fonctions de la fonction publique fédérale selon une méthodologie consacrée, de sorte que chaque agent ait une vue de sa propre fonction et que les possibilités de carrière concrètes deviennent visibles. Les descriptions de fonctions donnent une image des différentes responsabilités et les attentes en matière de prestations et de compétences qui sont conclues entre le collaborateur et le dirigeant dans le cercle de développement reçoivent une base objective. Il s'agit ici de la poursuite de la consultance qui a été exécutée par le même prestataire de services depuis 2003 ; le marché a été ouvert depuis lors par une procédure d'attribution publique. L'Inspection des Finances a fait remarquer au sujet de l'approbation du cahier spécial des charges qu'elle craignait qu'il n'y ait pas de concurrence réelle. L'Inspection des Finances n'a toutefois pas formulé de remarques au sujet de l'attribution.

Etude quantitative et qualitative visant à mesurer l'accessibilité téléphonique des services publics fédéraux qui sont en contact avec le public : attribué après un appel d'offres général à Phonecom. L'objectif est de vérifier dans quelle mesure les organisations publiques sont accessibles par téléphone et dans quelle mesure l'interlocuteur est aidé directement ou indirectement. Il s'agit d'un marché ouvert à prix unitaires pour une durée de trois ans, les quantités totales n'étant pas fixées lors de l'attribution. En effet, une seule commande est placée par organisation publique qui est examinée de cette manière. La remarque de l'Inspection des Finances impliquait qu'il aurait tout de même été préférable de reprendre une quantité indicative dans le cahier spécial des charges afin de pouvoir évaluer le montant total du marché. Des commandes pour un montant de 164 172,22 euros (TVA incluse) ont déjà été placées sur ce contrat jusqu'à présent.

Support lors du développement d'un modèle d'organisation pour un secrétariat social central : 30 000 euros (36 300 euros TVA incluse), attribué après une procédure négociée sans publicité à SD Diensten-Worx. Le secrétariat social central est la structure qui serait créée lorsque les processus administratifs de personnel, tels que la gestion des dossiers et des rémunérations, seront fusionnés et automatisés pour différents services administratifs fédéraux (en premier lieu ceux comptant moins de 1 000 collaborateurs). Le modèle d'organisation à développer comporte les procédures et relations éventuelles entre les organisations clientes et le secrétariat social central. L'Inspection des Finances a formulé une remarque technique au sujet des répercussions budgétaires.

Support lors de l'implémentation du modèle d'organisation du secrétariat social central : 26 842,83 euros (32 479,82 euros TVA incluse), attribué après une procédure négociée sans publicité à SD Diensten-Worx. Il s'agit ici de la suite logique du marché précédent, au cours duquel le prestataire de services a acquis une connaissance privilégiée sur les processus administratifs de personnel dans l'administration fédérale et sur le modèle d'organisation développé. Aucune concurrence n'a dès lors eu lieu pour ce nouveau marché. L'Inspection des Finances n'a pas formulé d'objections.

2. Les projets précités peuvent tous être mis en relation avec une ou plusieurs valeurs de l'administration fédérale : orientation client, développement durable, bien-être, efficience des processus administratifs, dirigeants responsables, l'administration fédérale en tant qu'employeur innovateur et attrayant ...

3. Il n'existe pas de liste préétablie de candidats à contacter lors d'une procédure négociée sans publicité. La liste de candidats à contacter est à nouveau composée, à chaque fois qu'une procédure négociée sans publicité est lancée, sur la base du knowhow requis pour le marché et du profil des candidats potentiels qui sont actifs sur ce segment du marché.

De bedoelde diensten komen overeen met diensten van categorie 11 (diensten voor advies inzake bedrijfsvoering) van de bijlage II van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten. Dit sluit consultancy in verband met informaticaprojecten uit.

1. Ik beperk mijn antwoord hier tot de opdrachten waarvoor de aankondiging of de uitnodiging tot kandidatuurstelling werden uitgeschreven sinds het begin van vorige legislatuur.

Het Rekenhof heeft tot op dit ogenblik geen specifieke opmerkingen geformuleerd over de hierna genoemde opdrachten.

Gegund in 2008:

Aanpassing van het competentiemodel en ondersteuning bij de invoering van een operationeel beheer van de competenties binnen de federale overheid: 113 400 euro (137 214 euro inclusief BTW), aangevuld met een bijakte in 2009 voor 35 100 euro (42 471 euro inclusief BTW). Deze opdracht werd na een algemene offerteaanvraag gegund aan Hudson Belgium. De Inspectie van Financiën had geen opmerkingen bij het bestek noch bij de gunning. Een competentiemanagement stemt de competenties (kennis, vaardigheden, gedrag) van de medewerkers en de uitgeoefende functies op elkaar af om zo de doelstellingen van de organisatie te behalen. De basis voor dit competentiemanagement is het competentiemodel, met het competentiewoordenboek en de generieke functiebeschrijvingen. Het vernieuwde competentiemanagement in de federale overheid is in gebruik genomen in 2009.

Gegund in 2009:

Risico-analyse in het kader van de welzijnswet met betrekking tot de werkomstandigheden, welzijn en preventie, inclusief de psychosociale risicoanalyse en het opstellen van een preventieplan, ten behoeve van het personeel van de Federale Overheidsdienst (FOD) Personeel en Organisatie: na een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking toegewezen aan IDEWE voor in totaal 48 616 euro (vrijgesteld van BTW). De Inspectie van Financiën had geen opmerkingen noch bij het bestek, noch bij de gunning.

Studie naar de samenwerking tussen de generaties binnen de federale overheid: 61 992,03 euro (75 010,36 euro inclusief BTW), na een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking toegewezen aan Vlerick Leuven Gent Management School. Deze studie moet de FOD Personeel en Organisatie helpen bij het definiëren en implementeren van een beleid inzake humanresourcesmanagement, interne communicatie en kennismanagement dat de samenwerking tussen de generaties stimuleert, in een context van de vergrijzing van het personeel. De Inspectie van Financiën had geen opmerkingen bij het bestek, maar liet bij de gunning opmerken dat er bij een onderhandelingsprocedure voldoende mededinging moet worden verzekerd.

Gegund in 2010 :

Evaluatie van de interne communicatie en de uitwerking en uitvoering van het strategisch communicatieplan van de FOD Personeel en Organisatie: 65 640 euro (79 424,40 inclusief BTW), na een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking toegewezen aan CIBE. In een eerste fase wordt de huidige interne communicatie geëvalueerd en aanbevelingen geformuleerd, die in een communicatieplan worden vastgelegd; in een eventuele tweede fase gaat het om advies bij en evaluatie van de communicatieacties die in uitvoering van dat plan worden ondernomen. De achterliggende bedoeling is dat in de FOD Personeel en Organisatie een open organisatiecultuur en een doeltreffende manier van werken worden geïnstalleerd, om uit te groeien tot een model van wendbare organisatie. De Inspectie van Financiën had enige reserve over de keuze van de procedure, maar geen opmerkingen bij de gunning.

Begeleiden van de implementatie van de maatregelen met het oog op het verkrijgen van de EMAS-certificatie (EMAS: Eco- management and Audit Scheme) voor de hoofdzetel van de FOD Personeel en Organisatie: 32 575 euro (39 415,75 euro inclusief BTW), na een algemene offerteaanvraag toegewezen aan Comase. Het EMAS-certificaat erkent die organisaties die een permanente verbetering van hun milieuprestaties nastreven. Organisaties die het EMAS-certificaat willen behalen, moeten zich confirmeren aan de milieuwetgeving en hun personeelsleden sensibiliseren voor milieubeheer. De Inspectie van Financiën had geen opmerkingen bij het bestek noch bij de gunning.

Ondersteuning bij de evaluatie van mandaathouders die rechtstreeks aan een minister rapporteren: twee percelen, na een onderhandelingsprocedure met bekendmaking gegund aan Accord Group Belgium en Agora Strategy Consultants voor een gezamenlijk totaal bedrag van bij benadering 638 600 euro (772 706 euro inclusief BTW) voor een tachtigtal evaluaties gedurende een looptijd van 48 maanden. Het inschakelen van een extern bureau bij evaluatie van mandaathouders is voorzien door de reglementering. De hoofddoelstelling van de inschakeling van een extern bureau bestaat erin de evaluatie te objectiveren en te structureren. Het extern bureau vervangt in geen geval de beleidsverantwoordelijke die de enige evaluator blijft. De Inspectie van Financiën had geen opmerkingen bij het bestek noch bij de gunning.

Ondersteuning bij de tussentijdse evaluatie van de voorzitter van het directiecomité van de FOD Personeel en Organisatie: 7 612,50 euro (9 211,13 euro inclusief BTW), na een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking gegund aan Key-Consult. Door het bijzonder statuut van de voorzitter van het directiecomité van de FOD Personeel en Organisatie in de evaluatieprocedure van de mandaathouders kon deze opdracht niet verlopen via de gebruikelijke dienstverleners (dit wil zeggen de dienstverleners die hiertoe na een overheidsopdracht zijn aangewezen waarin de voorzitter van het directiecomité van de FOD Personeel en Organisatie als leidend ambtenaar optreedt, zie boven). De Inspectie van Financiën had geen opmerkingen bij het bestek noch bij de gunning.

Ondersteuning in het raam van de functieclassificaties: opdracht aan eenheidsprijzen voor ten hoogste 112 000 euro (135 520 euro inclusief BTW) na een algemene offerteaanvraag toegewezen aan Hudson Belgium. De doelstelling is alle functies in het federaal openbaar ambt volgens een geijkte methodologie te inventariseren en te wegen, zodat elke ambtenaar zicht krijgt op de eigen functie en de concrete loopbaanmogelijkheden zichtbaar worden. De functiebeschrijvingen geven een beeld van de verschillende verantwoordelijkheden en de verwachtingen inzake prestaties en competenties die in de ontwikkelcirkel worden afgesproken tussen de medewerker en de leidinggevende, krijgen een objectieve basis. Het gaat hier om een vervolg van de consultancy die door dezelfde dienstverlener sinds 2003 werd uitgevoerd; de markt werd sedertdien opengemaakt door een openbare gunningsprocedure. De Inspectie van Financiën liet bij de goedkeuring van het bestek opmerken dat zij vreesde dat er geen echte concurrentie zou spelen. Bij de gunning had de Inspectie van Financiën echter geen opmerkingen.

Kwantitatief en kwalitatief onderzoek om de telefonische bereikbaarheid te meten van de federale overheidsdiensten die in contact staan met het publiek: na een algemene offerteaanvraag toegewezen aan Phonecom. Het doel is om na te gaan in welke mate de overheidsorganisaties via de telefoon bereikbaar zijn, en in hoeverre de oproeper direct of indirect wordt geholpen. Het gaat om een open opdracht tegen eenheidsprijzen voor een looptijd van drie jaar, waarbij de totale hoeveelheden bij de gunning niet vaststaan. Inderdaad wordt er maar een bestelling geplaatst per overheidsorganisatie die op deze manier wordt onderzocht. De opmerking van de Inspectie van Financiën hield in dat er toch een indicatieve hoeveelheid in het bestek had moeten worden opgenomen om te kunnen inschatten wat het totale bedrag van de opdracht was. Tot nog toe zijn er al voor 164 172,22 euro (inclusief BTW) bestellingen op dit contract geplaatst.

Ondersteuning bij de ontwikkeling van een organisatiemodel voor een centraal sociaal secretariaat: 30 000 euro (36 300 euro inclusief BTW), na een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking toegewezen aan SD Diensten-Worx. Het centraal sociaal secretariaat is de structuur die zou ontstaan wanneer de administratieve personeelsprocessen, zoals het dossier- en loonbeheer, voor verschillende federale administratieve diensten (in de eerste plaats deze met minder dan 1 000 medewerkers) worden samengevoegd en geautomatiseerd. Het te ontwikkelen organisatiemodel omvat de mogelijke procedures en relaties tussen de klantorganisaties en het sociaal centraal secretariaat. De Inspectie van Financiën had bij de gunning een technische opmerking over de budgettaire weerslag.

Ondersteuning bij de implementering van het organisatiemodel van het centraal sociaal secretariaat: 26 842,83 euro (32 479,82 euro inclusief BTW), na een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking toegewezen aan SD Diensten-Worx. Het gaat hierbij om het logische vervolg van voorgaande opdracht, tijdens de welke de dienstverlener een bevoorrechte kennis heeft opgedaan over de administratieve personeelsprocessen in de federale overheid en over het ontwikkelde organisatiemodel. Voor deze nieuwe opdracht is dan ook geen mededinging meer gebeurd. De Inspectie van Financiën had geen bezwaren.

3. Er bestaat geen vooraf vastgelegde lijst van kandidaat-gegadigden om bij een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking te worden aangeschreven. De lijst van aangeschreven gegadigden wordt telkens er een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking wordt opgestart, opnieuw samengesteld, op grond van de voor de opdracht vereiste knowhow en het profiel van de potentiële gegadigden die op dat segment van de markt actief zijn.