SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Session 2010-2011 | Zitting 2010-2011 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
23 février 2011 | 23 februari 2011 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question écrite n° 5-1443 | Schriftelijke vraag nr. 5-1443 | ||||||||
de Bert Anciaux (sp.a) |
van Bert Anciaux (sp.a) |
||||||||
à la ministre de l'Intérieur |
aan de minister van Binnenlandse Zaken |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Services publics fédéraux (SPF) - Services publics de programmation (SPP) - Cellules stratégiques et secrétariats - Participation de personnes atteintes d'un handicap | Federale overheidsdiensten (FOD's) - Programmatorische overheidsdiensten (POD's) - Beleidscellen en secretariaten - Participatie van mensen met een beperking | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
ministère travailleur handicapé intégration des handicapés handicapé |
ministerie werknemer met een beperking integratie van gehandicapten gehandicapte |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
|
|
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1429 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1430 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1431 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1432 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1433 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1434 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1435 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1436 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1437 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1438 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1439 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1440 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1441 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1442 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1444 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1445 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1446 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1447 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1448 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1449 |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1429 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1430 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1431 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1432 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1433 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1434 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1435 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1436 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1437 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1438 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1439 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1440 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1441 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1442 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1444 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1445 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1446 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1447 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1448 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1449 |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question n° 5-1443 du 23 février 2011 : (Question posée en néerlandais) | Vraag nr. 5-1443 d.d. 23 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||
L'objectif de toute politique basée sur l'égalité des chances est que les personnes atteintes d'un handicap participent, de manière optimale, à la vie sociale en général, et au marché du travail en particulier. Pour que cet objectif essentiel soit atteint, toutes les autorités sont censées donner l'exemple et jouer un rôle moteur. Elles peuvent notamment mettre en œuvre une politique proactive et explicite en matière de personnel en fixant des priorités et en développant des instruments concrets. Je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes. 1) Quel est le nombre de personnes atteintes d'un handicap, tant en chiffres absolus qu'en chiffres relatifs, qui occupent une fonction correspondant à leurs compétences dans les cellules stratégiques, le secrétariat ministériel et les entités administratives ? Quelle est leur ventilation en fonction du type de handicap (physique, sensoriel, mental, ...) ? Dans quelles fonctions et à quels niveaux ces personnes sont-elles employées ? Quelle a été l'évolution de cette présence qualitative et quantitative au cours de la période 2006-2010 ? Comment le premier ministre évalue-t-il cette évolution ? 2) Le premier ministre a-t-il pris des initiatives spécifiques afin de recruter davantage de personnes atteintes d'un handicap dans sa cellule stratégique, son secrétariat et ses entités administratives ? Dans l'affirmative, quelles initiatives et quel en a été l'impact ? Dans la négative, pourquoi n'a-t-il pas pris pareille initiative ? 3) Envisage-t-il encore d'autres initiatives ? Dans l'affirmative, lesquelles, quand et quels sont les objectifs et les effets escomptés ? |
Elk beleid dat op gelijke kansen is gericht, beoogt een optimale participatie van mensen met beperkingen aan het maatschappelijke leven in het algemeen en aan de arbeidsmarkt in het bijzonder. Om die essentiële doelstelling te halen mag worden verwacht dat alle overheden een inspirerend voorbeeld geven en een voortrekkersrol spelen. Dat kan onder meer door een proactief en expliciet personeelsbeleid dat prioriteiten vastlegt en concrete instrumenten ontwikkelt. Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen. 1) Hoeveel mensen met een beperking, zowel absoluut als relatief, zijn binnen hun competenties tewerkgesteld bij de beleidscellen, het ministeriële secretariaat en de administratieve eenheden? Wat is de verdeling op basis van het soort beperking (fysiek, sensorisch, mentaal, …)? In welke functies en op welke niveaus zijn die mensen tewerkgesteld? Hoe evolueerde die kwalitatieve en kwantitatieve aanwezigheid in de periode 2006 -2010? Hoe evalueert de eerste minister die ontwikkeling? 2) Heeft de eerste minister specifieke initiatieven genomen om meer mensen met beperkingen aan te werven in de beleidscel, het secretariaat en de administratieve eenheden? Zo ja, welke initiatieven en wat was het effect? Zo niet, waarom heeft hij geen initiatief genomen? 3) Plant hij nog specifieke initiatieven? Zo ja, welke, wanneer en met welke doelstellingen en verhoopte effecten? |
||||||||
Réponse reçue le 20 juin 2011 : | Antwoord ontvangen op 20 juni 2011 : | ||||||||
L’honorable membre trouvera ci-après la réponse à sa question. 1. Situation quantitative des personnes handicapées 1.1. et 1.2. Dans les cellules stratégiques et le secrétariat ministériel Aucune personne atteinte d’un handicap n’est actuellement en service au sein des cellules stratégiques et du secrétariat ministériel. 1.3. Dans les entités administratives Les données ci-après ont trait à l’ensemble des membres du personnel du SPF Intérieur, relevant tant de la compétence de la Ministre de l’Intérieur que de la compétence de mon collègue, le Secrétaire d’Etat à la Politique de migration et d’asile. Le Service public fédéral (SPF) Intérieur dispose de données chiffrées pour mesurer le nombre de personnes handicapées depuis 2007. Le dernier rapport établi au 31 décembre 2010 à la demande de la Commission d’ Accompagnement pour le Recrutement des personnes avec un handicap dans la fonction public fédérale indique un nombre de 66 personnes avec un handicap pour le SPF Intérieur. Ce qui représente 1,32 % du personnel ou 1,95 % si les catégories du personnel non comptabilisées selon l'arrêté royal du 5 mars 2007 sont retirées et si les personnes avec « 12 points de perte d’autonomie et aide d'une tierce personne » sont comptées double.
Ces chiffres sont établis sur la base de déclarations volontaires des membres du personnel nouvellement engagés. 2. Initiatives prises afin de recruter davantage de personnes atteintes d’un handicap 2.1. et 2.2. Dans les cellules stratégiques et le secrétariat ministériel Les cellules stratégiques et le secrétariat ministériel se rallient aux initiatives prises par le SPF Intérieur afin de recruter davantage de personnes atteintes d’un handicap. 2.3. Dans les entités administratives Au sein du SPF Intérieur, la politique d’ouverture aux personnes handicapées sera maintenue. C’est-à-dire : - pour la sélection et le recrutement, le SPF Intérieur travaille avec Selor et son système de réserve spécifique pour personnes avec un handicap ; - si une personne se présente avec un handicap à un entretien d’embauche, elle peut demander l’assistance d’une tierce personne, qui sera à charge du SPF (exemple : interprète en langue des signes) ; - le SPF Intérieur répond au cas par cas aux demandes spécifiques du personnel avec un handicap (demande d’un chauffeur pour se rendre à une formation, envoi d’un document dans un format particulier, etc.). 3. Initiatives à prendre pour engager des personnes avec un handicap 3.1. et 3.2. Dans les cellules stratégiques et le secrétaire ministériel Les cellules stratégiques et le secrétariat ministériel se rallieront aux initiatives futures du SPF Intérieur afin de recruter davantage de personnes atteintes d’un handicap. 3.3. Dans les entités administratives Au SPF Intérieur, une brochure est en cours de réalisation et sera envoyée aux organisations liées au monde du handicap afin de souligner que le SPF Intérieur est un employeur potentiel pour ces personnes. Les services réfléchissent actuellement à d’autres initiatives permettant non seulement d’engager mais aussi de maintenir en poste les personnes avec un handicap. Il est encore trop tôt pour les communiquer. |
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag. 1. Kwantitatieve aanwezigheid van mensen met een beperking 1.1. en 1.2. Bij de beleidscellen en het ministeriële secretariaat Binnen de beleidscellen en het ministeriële secretariaat werkt momenteel niemand met een handicap. 1.3. Bij de administratieve eenheden De volgende gegevens hebben betrekking op alle personeelsleden van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken, zowel de personeelsleden die onder de bevoegdheid vallen van de minister van Binnenlandse Zaken als de personeelsleden die onder de bevoegdheid vallen van mijn collega, de Staatssecretaris voor Migratie- en Asielbeleid. Sinds 2007 beschikt de FOD Binnenlandse Zaken over cijfergegevens om het aantal personen met een handicap te meten. Het laatste verslag, opgesteld op 31 december 2010, op verzoek van de Begeleidingscommissie voor de Aanwerving van Personen met een Handicap in het federaal openbaar ambt, spreekt van een aantal van 66 personen met een handicap voor de FOD Binnenlandse Zaken. Dat betekent 1,32 % van het personeel of 1.95%, indien er geen rekening gehouden wordt met de personeelscategorieën die niet meegerekend worden volgens het koninklijk besluit van 5 maart 2007 en de personen met «een autonomieverlies van 12 punten en hulp van een derde persoon» dubbel tellen.
Deze cijfers zijn vastgelegd op basis van vrijwillige verklaringen van de onlangs aangeworven personeelsleden. 2. Initiatieven genomen om meer mensen met een beperking aan te werven 2.1. en 2.2. Bij de beleidscellen en het ministeriële secretariaat De beleidscellen en het ministeriële secretariaat staan achter de initiatieven die door de FOD Binnenlandse Zaken ondernomen worden om meer personen met een handicap aan te werven. 2.3. Bij de administratieve eenheden Bij de FOD Binnenlandse Zaken hanteert men nog steeds een open beleid ten opzichte van de personen met een handicap. Dit wil zeggen : - voor de selectie en de werving werkt de FOD Binnenlandse Zaken samen met Selor en het specifieke reservesysteem voor personen met een handicap ; - indien een persoon met een handicap aan een wervingsgesprek deelneemt, kan hij/zij hulp vragen van een derde persoon, die ten laste valt van de FOD (bijvoorbeeld: tolk in gebarentaal) ; - de FOD Binnenlandse Zaken voldoet geval per geval aan de specifieke verzoeken van het personeel met een handicap (aanvraag voor een chauffeur om naar een opleiding te gaan, verzending van een document in een speciaal formaat, enz.). 3. Initiatieven die genomen moeten worden om mensen met een beperking aan te werven 3.1. en 3.2. Bij de beleidscellen en het ministeriële secretariaat De beleidscellen en het ministeriële secretariaat zullen de toekomstige initiatieven die door de FOD Binnenlandse Zaken ondernomen worden om meer personen met een handicap aan te werven, steunen. 3.3. Bij de administratieve eenheden Bij de FOD Binnenlandse Zaken wordt een brochure opgemaakt die naar de organisaties actief in de gehandicaptensector gestuurd zal worden om te benadrukken dat de FOD Binnenlandse Zaken een potentiële werkgever voor die personen is. De diensten denken momenteel na over andere initiatieven die het niet alleen mogelijk maken om personen met een handicap aan te werven, maar ook om ze in dienst te houden. Het is nog te vroeg om die initiatieven mee te delen. |