SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
23 février 2011 23 februari 2011
________________
Question écrite n° 5-1433 Schriftelijke vraag nr. 5-1433

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

à la vice-première ministre et ministre de l'Emploi et de l'Égalité des chances, chargée de la Politique de migration et d'asile

aan de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid
________________
Services publics fédéraux (SPF) - Services publics de programmation (SPP) - Cellules stratégiques et secrétariats - Participation de personnes atteintes d'un handicap Federale overheidsdiensten (FOD's) - Programmatorische overheidsdiensten (POD's) - Beleidscellen en secretariaten - Participatie van mensen met een beperking 
________________
ministère
travailleur handicapé
intégration des handicapés
handicapé
ministerie
werknemer met een beperking
integratie van gehandicapten
gehandicapte
________ ________
23/2/2011Verzending vraag
20/7/2011Antwoord
23/2/2011Verzending vraag
20/7/2011Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1429
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1430
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1431
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1432
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1434
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1437
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1438
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1439
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1440
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1441
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1442
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1443
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1444
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1445
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1446
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1447
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1448
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1449
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1429
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1430
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1431
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1432
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1434
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1435
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1436
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1437
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1438
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1439
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1440
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1441
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1442
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1443
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1444
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1445
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1446
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1447
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1448
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1449
________ ________
Question n° 5-1433 du 23 février 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-1433 d.d. 23 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

L'objectif de toute politique basée sur l'égalité des chances est que les personnes atteintes d'un handicap participent, de manière optimale, à la vie sociale en général, et au marché du travail en particulier. Pour que cet objectif essentiel soit atteint, toutes les autorités sont censées donner l'exemple et jouer un rôle moteur. Elles peuvent notamment mettre en œuvre une politique proactive et explicite en matière de personnel en fixant des priorités et en développant des instruments concrets.

Je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1) Quel est le nombre de personnes atteintes d'un handicap, tant en chiffres absolus qu'en chiffres relatifs, qui occupent une fonction correspondant à leurs compétences dans les cellules stratégiques, le secrétariat ministériel et les entités administratives ? Quelle est leur ventilation en fonction du type de handicap (physique, sensoriel, mental, ...) ? Dans quelles fonctions et à quels niveaux ces personnes sont-elles employées ? Quelle a été l'évolution de cette présence qualitative et quantitative au cours de la période 2006-2010 ? Comment le premier ministre évalue-t-il cette évolution ?

2) Le premier ministre a-t-il pris des initiatives spécifiques afin de recruter davantage de personnes atteintes d'un handicap dans sa cellule stratégique, son secrétariat et ses entités administratives ? Dans l'affirmative, quelles initiatives et quel en a été l'impact ? Dans la négative, pourquoi n'a-t-il pas pris pareille initiative ?

3) Envisage-t-il encore d'autres initiatives ? Dans l'affirmative, lesquelles, quand et quels sont les objectifs et les effets escomptés ?

 

Elk beleid dat op gelijke kansen is gericht, beoogt een optimale participatie van mensen met beperkingen aan het maatschappelijke leven in het algemeen en aan de arbeidsmarkt in het bijzonder. Om die essentiële doelstelling te halen mag worden verwacht dat alle overheden een inspirerend voorbeeld geven en een voortrekkersrol spelen. Dat kan onder meer door een proactief en expliciet personeelsbeleid dat prioriteiten vastlegt en concrete instrumenten ontwikkelt.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen.

1) Hoeveel mensen met een beperking, zowel absoluut als relatief, zijn binnen hun competenties tewerkgesteld bij de beleidscellen, het ministeriële secretariaat en de administratieve eenheden? Wat is de verdeling op basis van het soort beperking (fysiek, sensorisch, mentaal, …)? In welke functies en op welke niveaus zijn die mensen tewerkgesteld? Hoe evolueerde die kwalitatieve en kwantitatieve aanwezigheid in de periode 2006 -2010? Hoe evalueert de eerste minister die ontwikkeling?

2) Heeft de eerste minister specifieke initiatieven genomen om meer mensen met beperkingen aan te werven in de beleidscel, het secretariaat en de administratieve eenheden? Zo ja, welke initiatieven en wat was het effect? Zo niet, waarom heeft hij geen initiatief genomen?

3) Plant hij nog specifieke initiatieven? Zo ja, welke, wanneer en met welke doelstellingen en verhoopte effecten?

 
Réponse reçue le 20 juillet 2011 : Antwoord ontvangen op 20 juli 2011 :

Vous trouverez ci-dessous la réponse à la questions posée:

  1. Le Service public fédéral (SPF) ETCS occupe actuellement 34 personnes atteintes d’un handicap, ce qui représente 2,4 % de l’effectif total. En 2010, le SPF occupait 36 personnes atteintes d’un handicap ce qui représentait 2,5 % de l’effectif total. En 2008 ainsi qu’en 2009, les 35 personnes atteintes d’un handicap occupées au SPF ETCS représentaient également 2,5 % de l’effectif total. Ces chiffres sont relativement stables en raison de départs à la pension compensés par de nouveaux engagements et la fluctuation de l’effectif total. Dans un souci de protection et de respect de la vie privée, les données relatives aux types de handicap ne sont que partielles. Ainsi, sur les 34 personnes atteintes d’un handicap, 10 sont répertoriées comme ayant un handicap moteur, 2 un handicap mental ou intellectuel, 2 un handicap auditif et 4 un handicap visuel. La majorité de ces personnes occupent un emploi de niveau D (18). Les autres occupent pour 8 d’entre elles un emploi de niveau B et pour 7 de niveau C.

  2. Jusqu’à présent, aucune initiative particulière n’a été prise en ce sens. Les engagements les plus récents de personnes handicapées se sont réalisés de manière fortuite.

  3. Un plan d’action en matière de diversité pour le SPF ETCS est en cours d’élaboration. Il concernera de manière prioritaire la personne handicapée. Plusieurs axes de développement y sont pointés tels la sensibilisation, le recrutement et la sélection, l’accueil et l’intégration ainsi que la formation et le développement. Des actions seront développées sur chaque axe. Ainsi par exemple, les actions en matière de recrutement et de sélection auront pour objectifs principaux d’élargir les canaux de recrutement du public cible, d’identifier les discriminations directes ou indirectes existants dans les processus RH, de développer chez les recruteurs les bonnes attitudes à adopter face à un candidat avec un handicap, d’informer sur les adaptations de poste, etc. Ce plan d’action tient compte des conclusions du premier rapport d’évaluation pour l’année 2009 de la Commission d’accompagnement pour le recrutement des personnes handicapées dans la fonction publique fédérale. Il a pour objectif premier de créer les conditions favorables à l’engagement et à l’intégration de personnes avec un handicap et dès lors au niveau quantitatif de tendre vers le quota légal imposé.

En ce qui concerne l’Office national des vacances annuelles (ONVA)

  1. L’ONVA occupe 7 personnes atteintes d’un handicap (3 d’un handicap sensoriel, 2 d’un handicap mental et 2 d’un handicap moteur). Cela représente 2,4 % de l’effectif. Ils appartiennent tous au niveau D. En 2006, il y avait également 7 personnes moins valides.

  2. Le plan d’action annuel de l’ONVA est limité. Lors du choix des profils, nous sommes obligés de nous limiter aux besoins principaux, c’est la raison pour laquelle des sélections spécifiques ont déjà été organisées à plusieurs reprises. Il est naturellement possible à des personnes moins valides de s’y inscrire. Là où c’est nécessaire, les adaptations qui s’imposent sont réalisées au poste de travail.

  3. Sans objet.

En ce qui concerne l'Office nationale de l’Emploi (ONEM)

1) A la fin de l’année 2009, on a fait le point de la situation afin de connaître le nombre de personnes en proie à un handicap au sein de l’administration et ce, à l’aide de l’enquête CARPH. Cette enquête (complétée sur une base volontaire) nous a conduit à une part de 0,80 %. Actuellement, au 30 avril 2011, l’organisation compte 58 personnes physiques, soit 54,34 équivalents temps plein en proie à un handicap. Pour l’enquête CARPH, le calcul de cette part s’est fait sur la base des équivalents temps plein (ETP). Au 30 avril 2011, l’effectif du personnel total s’élevait à 4262,30 ETP. Sur la base de ce nombre, cela donne une part de 1,27 %. Ce nombre total d’agents inclut également 580,92 ETP pour les agents détachés dans les agences locales pour l’emploi situées dans les communes dont l’ONEM ne prend en charge que la gestion administrative mais pour lesquelles il n’a aucun pouvoir en matière de prévention et de protection sur le lieu de travail. Si l’on fait abstraction de ces agents, la part s’élève alors à 1,48 %. Ce chiffre inclut les agents qui ont demandé et obtenu une adaptation de leur poste de travail. Dans les chiffres exprimés en ETP, les personnes souffrant d’une perte d’autonomie d’au moins 12 points comptent double. Ces chiffres ne sont pas entièrement représentatifs car ils ne tiennent pas compte des agents handicapés qui n’ont pas accepté d’être pris en compte dans le calcul du pourcentage de personnes en proie à un handicap au sein de l’organisation.

b. Cette enquête n’a pas mis en avant le type de handicap.

c. Niveau de qualification des agents handicapés actuellement en service


Nombre

ETP

Niveau a

4

4,00

Niveau b

6

5,50

Niveau c

23

22,24

Niveau d

25

22,6

Les fonctions des agents handicapés actuellement en service


Nombre

ETP

Employé administratif

7

5,60

Gestionnaire administratif

10

9,43

Analyste programmeur

0

0,00

Ouvrier

1

0,87

Calculateur

16

17,24

Chef de service

1

1,00

Gestionnaire de dossier

1

0,50

Cuisinier d – commis de cuisine

1

0,50

Préposé à l’accueil

4

4,30

Agent ALE a

0

0,00

Agent ALE b

3

2,50

Agent ALE c

3

2,00

Personnel de nettoyage

1

0,80

Contrôleur social

1

1,00

Spécialiste

1

1,00

Collaborateur de staff

1

1,00

Collaborateur de staff mission de base

1

1,00

Chef de groupe

1

1,00

Vérificateur

6

4,60

d. Aucune donnée connue.

e. Un des objectifs pour 2011 est de développer un instrument qui permette de suivre l’évolution du nombre de personnes en proie à un handicap.

2) Une adaptation de la procédure de sélection et de recrutement, compte tenu de la notion de diversité. Tous les agents du Service Recrutement suivent une formation spécifique en matière de diversité (dans le cadre de leur trajet de certification auprès du Selor), de manière à ce que le Service puisse y harmoniser plus avant la procédure de sélection et de recrutement.

On pose les jalons d’une politique favorisant le recrutement de personnes en proie à un handicap.

Une enquête sur une base volontaire a été organisée dans laquelle 0,8 % des personnes en proie à un handicap se sont fait connaître.

Une enquête sur l’accessibilité des bâtiments de l’administration pour les personnes en proie à un handicap a été réalisée. Cette enquête a mis en avant la nécessité d’un certain nombre d’adaptations dont il est tenu compte dans le programme d’investissement pour les prochaines années.

3) Stimuler le recrutement de personnes en proie à un handicap.

Développer un instrument qui permette de suivre l’évolution du nombre de personnes handicapées.

Promouvoir le concept « d’adaptations raisonnables du poste de travail » (mise au point d’une procédure de demande, etc.).

Étudier les possibilités de subventions dans le cadre du recrutement d’un collaborateur en proie à un handicap (« prime de tutorat », prime d’adaptation du poste de travail, etc.).

Sensibiliser la ligne hiérarchique à l’accueil d’un collaborateur souffrant d’un handicap.

En ce qui concerne la Caisse auxiliaire de paiements des allocations de chômage (CAPAC)

1) La CAPAC a établi l’inventaire demandé. Un tel inventaire s'avère très complexe, étant donné que les places qui peuvent être occupées par des handicapés dépendent à la fois de la nature du handicap dont souffre la personne et des conditions particulières de travail. En outre, il n'existe jusqu'à présent aucun cadre légal permettant d'enregistrer les personnes handicapées à leur insu et sans leur autorisation.

A la CAPAC, l'accueil des chômeurs aux guichets et même le paiement des allocations, ‘core business’ de l’organisme, se révèlent des tâches physiquement très éprouvantes à exécuter à un rythme soutenu pour lesquelles l’engagement de personnes avec un handicap est assez délicat.

Néanmoins, il ressort des informations dont nous disposons que dix agents ayant un handicap déclaré, conformément à l’article 1, 5° de l’Arrêté Royal du 5 mars 2007 « organisant le recrutement des personnes handicapées dans la fonction publique administrative fédérale », travaillent actuellement à la CAPAC. Ces dix agents représentent 1,69 % de l’effectif total du personnel qui est de 591 unités équivalent temps plein.

Concernant le type d’handicap, il s’agit essentiellement handicaps physiques moteurs, visuels et auditifs. Ces personnes sont employées aux tâches suivantes : gestionnaires de dossiers dans un bureau de paiement, agent de notre contact center, expert RH, assistant ICT.

Depuis 2006, nous avons recruté 3 agents avec un handicap. Deux personnes handicapées nous ont quitté.

Il y a toutefois lieu de noter qu’un certain nombre de personnes handicapées travaillent à la CAPAC et n’ont pas été enregistrées et/ou ne veulent pas être enregistrées comme personnes handicapées.

2) La CAPAC a mis en œuvre une politique de sélections axée sur la diversité à tous les niveaux dont notamment l'intégration et l'accueil des personnes handicapées. Il s’agit entre autre de sensibiliser, à la diversité, tous les membres siégeant souvent dans un jury de sélection et de former les experts en sélection à une approche de la diversité via la participation à différents colloques, workshop d’information, plusieurs inter-vissions traitant sur le sujet. Il s’agit aussi pour la CAPAC d’axer sa culture d’organisation ouverte à la diversité tel que cela est prévu dans son contrat d’administration.

Egalement, il est systématiquement inséré, dans les offres d’emploi pour la CAPAC, la possibilité de participer aux sélections pour les personnes avec un handicap, de manière positive. Toutes les offres contiennent la mention : « Les candidats sont sélectionnés sur base de leurs qualités et aptitudes, indépen-damment du sexe, de l’origine ou d’un handicap ».Il est également indiqué dans les offres d’emploi qu’il est possible d’adapter les tests de sélection, l’expert en sélection peut en discuter au préalable avec le candidat.

3) La CAPAC essaie également d’être attractive sur le terrain et non exclusivement au niveau des sélections.

En octobre 2009, une nouvelle cellule sociale a été mise sur pied. Cette cellule a notamment participé à l’élaboration de textes thématiques autour du handicap et à leur communication via le blog ou notre revue interne trimestrielle. La collaboration s’est faite avec le responsable de la communication afin d’améliorer la compréhension et l’accessibilité des renseignements existants et à venir. En 2010, une enquête générale sur les handicaps existants au sein de la CAPAC a été menée. Après cette enquête, chaque collaborateur avec un handicap a été invité à un entretien personnel avec un agent de la cellule sociale. Un questionnaire standardisé était également mis à la disposition des agents pour ceux qui préféraient faire part de leur opinion par écrit. La cellule sociale participe activement à la mise en oeuvre du plan d’actions découlant de notre enquête de satisfaction sur le plan de la diversité et de notre enquête spécifique sur le handicap. Certaines de ces actions découlent des recommandations de la Commission d’accompagnement pour le recrutement de personnes avec un handicap (CARPH) :

1° dans les offres d’emploi, insertion de la possibilité de participer aux sélections pour les personnes avec un handicap, de manière positive. Toutes les offres contiennent la mention : « Les candidats sont sélectionnés sur base de leurs qualités et aptitudes, indépendamment du sexe, de l’origine ou d’un handicap ».Il est également indiqué dans les offres d’emploi qu’il est possible d’adapter les tests de sélection, l’expert en sélection peut en discuter au préalable avec le candidat.

2° La CAPAC a désigné un « handicoach », ou un responsable de la diversité permanent. Les membres du personnel peuvent demander à ce responsable de la diversité un accompagnement dans le cadre de leur trajet d’emploi, à savoir :

* Expliquer les procédures concernant l’aménagement du poste de travail si cela s’avère nécessaire.

* Fournir des avis et informations utiles concernant les instances externes qui peuvent les aider concernant leurs problèmes spécifiques, par exemple, pour des appareils adaptés leur permettant de fonctionner plus facilement.

En ce qui concerne le FAT :

  1. En 2006 : 2 agents (1 niv A + 1 niv D) – 0,86 % - handicap physique

    En 2007 : 3 agents (2 niv A + 1 niv D) – 1,23 % - handicap physique

    En 2008 : 3 agents (2 niv A + 1 niv D) – 1,20 % - handicap physique

    En 2009 : 3 agents (2 niv A + 1 niv D) – 1,22 % - 2 avec handicap physique + 1 avec handicap mental

    En 2010 : 2 agents (2 niv A) – 0,81 % -handicap physique.

  2. Au 31 mai 2011, cette proportion s'élève à 1,57 % (un nouvel agent a été recruté). Nous travaillons main dans la main avec la Ligue Braille afin de permettre aux personnes qui suivent leurs cours d'effectuer un stage chez nous après leur formation. À ce jour,une personne a effectué son stage chez nous et a été recrutée par la suite.

  3. Nous poursuivrons notre collaboration avec la Ligue Braille. Nous avons également déjà contacté l'organisation Wheelit en vue d'une éventuelle collaboration au niveau de l'approche de demandeurs d'emploi atteints d'un handicap.

Gelieve hierna het antwoord te vinden op de gestelde vraag:

  1. De Federale Overheidsdienst (FOD) WASO stelt momenteel 34 personen met een handicap te werk wat overeenstemt met 2,4 % van het totaal personeelsbestand. In 2010 stelde de FOD 36 personen met een handicap te werk wat neerkwam op 2,5 % van het totaal personeelsbestand. In 2008 en 2009 vertegenwoordigden de 35 gehandicapten tewerkgesteld op de FOD WASO eveneens 2,5 % van het totaal personeelsbestand. Deze cijfers zijn quasi onveranderd gebleven omwille van pensioneringen die werden gecompenseerd door nieuwe indienstnemingen en het verloop van het totaal personeelsbestand. Met het oog op de bescherming en respect voor het privéleven is de informatie over het type handicap niet volledig. Van de 34 personen met een handicap hebben er 10 een motorische handicap, 2 een mentale of intellectuele handicap, 2 een auditief handicap en 4 een visueel handicap. De meeste betrokkenen werken in niveau D (18). Van de anderen zijn er 8 niveau B en 7 niveau C.

  2. Tot op heden werd er geen enkel specifiek initiatief in die richting genomen. De meest recente indienstnemingen van gehandicapten gebeurden toevallig.

  1. De FOD WASO werkt momenteel aan een actieplan inzake diversiteit. Prioriteit hierbij gaat uit naar de gehandicapten. Er gaat aandacht uit naar meerdere doelstellingen zoals sensibilisering, indienstneming en selectie, opvang en integratie alsook naar opleiding en ontwikkeling. Rond elke doelstelling zullen acties worden opgezet. De acties in verband met indienstneming en selectie zullen in hoofdzaak gericht zijn op het uitbreiden van het aanbod inzake kanalen voor indienstneming van de doelgroep, het in kaart brengen van de directe of indirecte vormen van discriminatie in de human resources management alsook op het ontwikkelen bij de wervers van positieve gedragingen ten opzichte van kandidaten met een handicap, op het informeren van de aanpassingen m.b.t. een werkpost enzovoort. Dit actieplan houdt rekening met de conclusies van het eerste evaluatieverslag voor 2009 van de Begeleidingscommissie voor de Aanwerving van Personen met een Handicap binnen het Federaal Administratief Openbaar Ambt. Hoofddoel bestaat in het creëren van gunstige voorwaarden voor de indienstneming en integratie van personen met een handicap en in het streven naar het wettelijk verplicht quotum.

Wat betreft de Rijksdienst voor jaarlijkse vakantie (RJV)

  1. In de RJV werken 7 personen met een handicap (3 sensorisch, 2 mentaal, 2 motorisch). Dit is 2,4% van het effectief. Ze zijn allen ingedeeld in niveau D. In 2006 waren eveneens 7 andersvaliden tewerkgesteld.

  2. Het jaarlijks actieplan van de RJV is beperkt. Bij de keuze van de profielen zijn we verplicht ons te beperken tot de voornaamste behoeften, waarvoor al meerdere malen specifieke selecties werden georganiseerd. Hiervoor kunnen vanzelfsprekend ook andersvaliden inschrijven. Indien nodig gebeuren de vereiste aanpassingen aan de werkposten.

  3. Niet van toepassing

Wat betreft de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA)

1) Einde 2009 is een stand van zaken opgesteld aan de hand van de BACPH-enquête, om het aantal personen met een handicap in de administratie te kennen. Uit deze enquête (die op vrijwillige basis werd ingevuld) komen we op een aandeel van 0,80 %. Momenteel, per 30 april 2011 zijn er binnen de organisatie 58 fysieke personen hetzij 54,34 voltijdse equivalenten met een handicap gekend. Voor de BACPH-enquête is de berekening van het aandeel gebeurd op basis van voltijdse equivalenten (VTE). Het totale personeelsbestand per 30.04.2011 bedraagt 4262,30 VTE. Op basis hiervan bedraagt het aandeel: 1,27 %. In dit totale personeelsaantal zijn ook 580,92 VTE meegerekend voor personeelsleden gedetacheerd in de plaatselijke werkgele-genheidsagentschappen in de gemeenten, waarvoor de RVA enkel het administratief beheer op zich neemt en geen bevoegdheid inzake preventie en bescherming op de werkvloer. Indien abstractie wordt gemaakt van deze personeelsleden bedraagt het aandeel: 1,48 %. De personeelsleden die een aanpassing van de werkpost hebben gevraagd en gekregen zijn inbegrepen. In de cijfers uitgedrukt in VTE zijn de personen met een autonomie-verlies van ten minste 12 punten dubbel geteld. Deze cijfers zijn niet volledig representatief omdat geen rekening is gehouden met de gehandicapte personeelsleden die niet hebben aanvaard om te worden meegeteld voor de berekening van het percentage van personen met een handicap in de organisatie.

b. Het soort beperking kwam uit deze enquête niet naar voren.

c. Kwalificatieniveau van de momenteel in dienst zijnde gehandicapte personeelsleden


Aantal

VTE

Niveau a

4

4,00

Niveau b

6

5,50

Niveau c

23

22,24

Niveau d

25

22,60

De functies van de momenteel in dienst zijnde gehandicapte personeelsleden


Aantal

VTE

Administratief bediende

7

5,60

Administratief beheerder


10

9,43

Analist programmeur

0

0,00

Arbeider

1

0,87

Berekenaar

16

17,24

Diensthoofd

1

1,00

Dossierbeheerder

1

0,50

Kok d-keukenhulp


1

0,50

Onthaalbediende

4

4,30

Pwa beambte a

0

0,00

Pwa beambte b

3

2,50

Pwa beambte c

3

2,00

Schoonmaker

1

0,80

Sociaal controleur

1

1,00

Specialist

1

1,00

Stafmedewerker

1

1,00

Stafmedewerker kernopdracht

1

1,00

Teamchef

1

1,00

Verificateur

6

4,60

d. Geen gegevens bekend.

e. Het ontwikkelen van een instrument dat toelaat de evolutie van het aantal gehandicapte personen op te volgen, is een objectief voor 2011.

2) Een aanpassing van het selectie- en rekruteringsproces, rekening houdend met de notie van diversiteit. Alle personeelsleden van de Dienst rekrutering volgen een specifieke opleiding rond diversiteit (in het kader van hun certificatietraject bij Selor), zodat de Dienst het selectie- en rekruteringsproces hierop verder kan afstemmen.

Er worden krijtlijnen uitgezet voor een beleid dat het rekruteren van personen met een handicap bevordert.

Een enquête op vrijwillige basis werd gehouden, waarin 0.8% personen met een handicap zich bekend maakten.

Er werd een onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van de gebouwen van de administratie voor personen met een handicap. Hieruit kwamen een aantal noodzakelijke aanpassingen naar voor, waarmee wordt rekening gehouden in het investerings-programma voor de volgende jaren.

3) Het aanwerven van personen met een handicap stimuleren. Een instrument ontwikkelen dat toelaat de evolutie van het aantal gehandicapte personen op te volgen. Het concept van ‘redelijke aanpassingen van de werkpost’ promoten (op punt stellen van een aanvraagprocedure,…). Bestuderen van de mogelijkheden voor toelages in het kader van de aanwerving van een medewerker met een handicap (“prime de tutorat”, premie aanpassing van de werkpost,…). De hiërarchische lijn sensibiliseren voor het onthaal van een medewerker met een handicap.

Wat betreft de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen (HVW)

1) De HVW heeft de gevraagde inventaris opgemaakt. Een dergelijke inventaris is erg complex, aangezien de betrekkingen die door personen met een beperking ingevuld kunnen worden zowel afhankelijk zijn van het type handicap van de persoon als van de bijzondere werkomstandigheden. Bovendien bestaat er tot op heden geen enkel wettelijk kader dat toelaat de personen met een beperking buiten hun medeweten en zonder hun toelating te registreren.

Bij de HVW zijn het onthaal van de werklozen aan de loketten en zelfs de betaling van de uitkeringen, de ‘core business’ van de instelling, fysiek erg veeleisende taken die aan een stevig tempo uitgevoerd moeten worden en waarvoor de aanwerving van personen met een beperking eerder moeilijk is.

Uit de informatie waarover we beschikken, blijkt echter dat er bij de HVW momenteel tien personeelsleden met een aangegeven handicap werken, conform artikel 1, 5° van het Koninklijk Besluit van 5 maart 2007 “tot organisatie van de werving van personen met een handicap in het federaal administratief openbaar ambt”. Deze tien personeelsleden vertegenwoordigen 1,69 % van de totale personeelsbezetting die 591 eenheden voltijdse equivalenten bedraagt.

Wat het type beperking betreft, gaat het hoofdzakelijk om fysieke motorische, visuele en auditieve beperkingen. Deze personen worden tewerkgesteld in de functie van dossierbeheerder in een uitbetalingsbureau, medewerker van ons contactcenter, HR-deskundige, ICT-assistent. Sinds 2006 hebben we 3 personeelsleden met een beperking aangeworven. Twee personen met een beperking hebben onze instelling verlaten. Er dient echter opgemerkt te worden dat er bij de HVW een aantal personen met een beperking werken die niet geregistreerd zijn en/of niet geregistreerd willen worden als personen met een beperking.

2) Het selectiebeleid van de HVW is gericht op diversiteit op alle niveaus, waaronder met name de integratie en het onthaal van personen met een beperking. Dit uit zich onder andere in het feit dat de personen die vaak in een selectiejury zetelen gesensibiliseerd worden voor diversiteit en dat de selectiedeskundigen zich een diversiteitsbenadering eigen maken via deelname aan verschillende colloquia, informatieworkshops en intervisies waar dit onderwerp behandeld wordt. Dit uit zich ook in het feit dat de HVW haar open organisatiecultuur richt op diversiteit, zoals voorzien is in haar bestuursovereenkomst.

Bovendien wordt aan personen met een beperking in de werkaanbiedingen van de HVW systematisch de mogelijkheid geboden om aan de selecties deel te nemen, en dit op positieve wijze. Alle aanbiedingen bevatten de vermelding: “De kandidaten worden geselecteerd op basis van hun kwaliteiten en bekwaamheden, onafhanke-lijk van geslacht, origine of een handicap”. In de werkaanbiedingen wordt ook aangegeven dat de selectietests aangepast kunnen worden. De selectiedeskundige kan dit vooraf met de kandidaat bespreken.

3) De HVW probeert niet alleen op het niveau van de selecties een aantrekkelijke werkgever te zijn, maar ook op het terrein. In oktober 2009 werd een nieuwe sociale cel opgericht. Deze cel heeft onder andere meegewerkt aan de uitwerking en verspreiding van thematische teksten rond de handicap via de blog en via ons trimestrieel intern personeelsblad. Er werd samengewerkt met de communicatie-verantwoordelijke om de begrijpelijkheid en de toegankelijkheid van de bestaande en toekomstige informatie te verbeteren. In 2010 werd er een algemene enquête gevoerd over de bestaande handicaps binnen de HVW. Na deze enquête werd elke medewerker met een beperking uitgenodigd voor een persoonlijk onderhoud met een medewerker van de sociale cel. Er werd ook een gestandaardiseerde vragenlijst ter beschikking van de personeelsleden gesteld voor zij die hun mening liever schriftelijk gaven. De sociale cel werkt actief mee aan de toepassing van een actieplan dat voortvloeit uit onze tevredenheidsenquête op het vlak van diversiteit en uit onze specifieke enquête rond de handicap. Sommige acties vloeien voort uit de aanbevelingen van de Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap (BCAPH):

1° in de werkaanbiedingen van de HVW wordt aan personen met een beperking de mogelijkheid geboden om aan de selecties deel te nemen, en dit op positieve wijze. Alle aanbiedingen bevatten de vermelding: “De kandidaten worden geselecteerd op basis van hun kwaliteiten en bekwaam-heden, onafhankelijk van geslacht, origine of een handicap”. In de werkaanbiedingen wordt ook aangegeven dat de selectietests aangepast kunnen worden. De selectie-deskundige kan dit vooraf met de kandidaat bespreken.

2° de HVW heeft een “handicoach” aangeduid, of een permanent diversiteitsverantwoordelijke. De personeelsleden kunnen aan deze diversiteitsverantwoordelijke bij-stand vragen in het kader van hun werk-traject. Dit houdt in:

* De procedures rond de aanpassing van de werkpost uitleggen indien dit nodig blijkt.

* Nuttige adviezen en informatie verstrekken over de externe instanties die kunnen helpen met hun specifieke problemen, bijvoorbeeld met het oog op aangepaste apparaten waarmee ze gemakkelijker kunnen werken.

Wat betreft de FAO :

  1. n 2006 : 2 personeelsleden (1 niv A + 1 niv D) – 0,86 % - fysieke beperking

    In 2007 : 3 personeelsleden (2 niv A + 1 niv D) – 1,23 % - fysieke beperking

    In 2008 : 3 personeelsleden (2 niv A + 1 niv D) – 1,20 % - fysieke beperking

    In 2009 : 3 personeelsleden (2 niv A + 1 niv C) – 1,22 % - 2 fysieke beperking + 1 mentale beperking

    In 2010 : 2 personeelsleden (2 niv A) – 0,81 % fysieke beperking.

  2. Op 31 mei 2011 bedraagt deze verhouding 1,57 % ( er werd een nieuwe persoon aangeworven). We werken samen met de Braille Liga om hun cursisten na hun opleiding een stage bij ons te laten volgen. Tot nu toe heeft 1 persoon een stage gevolgd en hij is achteraf aangeworven.

  3. We zullen deze samenwerking met de Braille Liga verderzetten. We hebben ook al contact opgenomen met de organisatie Wheelit om eventueel met hen samen te werken om werkzoekenden met een handicap te contacteren.