2-1023/2

2-1023/2

Belgische Senaat

ZITTING 2001-2002

19 FEBRUARI 2002


Wetsontwerp tot waarborging van een gelijke vertegenwoordiging van mannen en vrouwen op de kandidatenlijsten van de kandidaturen voor de verkiezingen van de federale Wetgevende Kamers en van de Raad van de Duitstalige Gemeenschap


AMENDEMENTEN


Nr. 1 VAN MEVROUW LIZIN

Art. 2

Het laatste lid van het ontworpen artikel 117bis vervangen als volgt : « Op de gehele lijst wisselen kandidaten van een verschillend geslacht elkaar af. »

Verantwoording

De studie gepubliceerd door de diensten van de minister belast met het gelijkekansenbeleid toont aan dat de gelijkheid van mannen en vrouwen alleen een feit kan zijn wanneer het ritsprincipe wordt toegepast. Het amendement beoogt een aanpassing aan de doelstelling van de wet.

Anne-Marie LIZIN.

Nr. 2 VAN MEVROUW WILLAME-BOONEN

Art. 2

Dit artikel vervangen als volgt :

« Art. 2. ­ Artikel 117bis van het Kieswetboek, ingevoegd door de wet van 24 mei 1994, wordt vervangen als volgt :

« Art. 117bis. ­ Op elk van de lijsten mag het verschil tussen het aantal kandidaten van elk geslacht niet groter zijn dan één.

Op de hele kieslijst wisselen kandidaten van een verschillend geslacht elkaar af. »

Verantwoording

Het voorliggende ontwerp gaat niet ver genoeg : alleen de eerste twee kandidaten van elke lijst moeten immers van een verschillend geslacht zijn.

Het voorgestelde amendement strekt ertoe het « ritssysteem » (de afwisselende aanwezigheid van een man/vrouw of een vrouw/man) uit te breiden tot de hele lijst.

Nr. 3 VAN MEVROUW WILLAME-BOONEN

Art. 4

Dit artikel vervangen als volgt :

« Art. 4. ­ Artikel 22bis van de wet van 6 juli 1990 tot regeling van de wijze waarop de Raad van de Duitstalige Gemeenschap wordt verkozen, ingevoegd door de wet van 24 mei 1994, wordt vervangen als volgt :

« Art. 22bis. ­ Op elk van de lijsten mag het verschil tussen het aantal kandidaten van elk geslacht niet groter zijn dan één.

Op de hele kieslijst wisselen kandidaten van een verschillend geslacht elkaar af. »

Verantwoording

Het voorliggende ontwerp gaat niet ver genoeg : alleen de eerste twee kandidaten van elke lijst moeten immers van een verschillend geslacht zijn.

Het voorgestelde amendement strekt ertoe het « ritssysteem » (de afwisselende aanwezigheid van een man/vrouw of een vrouw/man) uit te breiden tot de hele lijst.

Nr. 4 VAN MEVROUW WILLAME-BOONEN

Art. 5

Het eerste lid van dit artikel vervangen als volgt :

« Bij de eerste volledige vernieuwing van elke gremium na de inwerkingtreding van deze wet, moeten de eerste twee kandidaten van elke lijst van een verschillend geslacht zijn. »

Verantwoording

Er moet absoluut worden voorzien in een overgangsbepaling voor de periode voor de inwerkingtreding van deze wet. Het voorliggende ontwerp gaat evenwel niet ver genoeg, aangezien het alleen bepaalt dat de eerste drie kandidaten van elke lijst niet van hetzelfde geslacht mogen zijn, wat bij de laatste verkiezingen op bijna alle lijsten al het geval was.

Nr. 5 VAN MEVROUW WILLAME-BOONEN

Art. 7

Dit artikel doen vervallen.

Verantwoording

De inwerkingtreding van deze wet mag niet met een jaar worden uitgesteld, vooral omdat de kieslijsten tegen dan wellicht al zijn samengesteld met het oog op de verkiezingen van 2003.

Magdeleine WILLAME-BOONEN.

Nr. 6 VAN DE DAMES VAN RIET EN LIZIN

Art. 7

Dit artikel doen vervallen.

Verantwoording

De Ministerraad heeft het voorontwerp van wet goedgekeurd op 19 mei 2000.

Nu, bijna twee jaar later, is er geen reden meer om de inwerkingtreding ervan nog uit te stellen.

Iris VAN RIET.
Anne-Marie LIZIN.

Nr. 7 VAN MEVROUW de BETHUNE C.S.

Art. 2

In het ontworpen artikel 117bis van het Kieswetboek de tweede alinea vervangen door volgende bepaling :

« op een lijst moeten de kandidaten afwisselend van een verschillend geslacht zijn. »

Verantwoording

Het voorliggend ontwerp is ongetwijfeld een stap in de goede richting.

Het stelt voor om de twee eerste plaatsen op de lijsten evenwichtig aan kandidaten van beide geslachten toe te kennen.

Maar dit ontwerp garandeert geen evenwichtige spreiding van mannen en vrouwen op de lijst en ook geen vrouwelijke vertegenwoordiging op de verkiesbare plaatsen.

Kortom, noch de vaststelling dat op de verschillende kandidatenlijsten de norm voor de lijstsamenstelling is bereikt, noch de toekenning van de twee eerste plaatsen aan kandidaten van verschillend geslacht, betekenen automatisch dat ook meer dan één op drie van de verkozenen een vrouw zal zijn.

Vice-eerste minister en minister van Werkgelegenheid, Laurette Onkelinx, heeft tijdens de hoorzitting van het Adviescomité voor gelijke kansen voor vrouwen en mannen van de Senaat op 10 november 1999 toegezegd om een wetenschappelijke studie te laten uitvoeren naar de invloed van verschillende lijstsamenstellingen op de aanwezigheid van vrouwen in de verkozen organen.

Wij stellen dus vast dat wat betreft de vervrouwelijking van de politiek de lijstsamenstelling cruciaal blijft. Enkel door meer vrouwen op verkiesbare plaatsen te positioneren, kunnen de verschillende parlementen en raden echt vervrouwelijken.

Dit hangt nauw samen met het Belgische kiessysteem voor de parlementen waar de volgorde op de lijst in grote mate bepalend blijft voor het al dan niet verkozen zijn en de invloed van het aantal voorkeursstemmen minder relevant is. Het is immers zeer moeilijk om de lijstvolgorde te doorbreken.

De afzwakking van de lijststem en de afschaffing van de opvolgerslijsten zal gevolgen hebben op het evenwicht man/vrouw op de lijsten. Het risico van een sterke mediatisering van de kandidaatstelling en interne concurrentiestrijd is niet denkbeeldig. Het ritssysteem biedt hierop een interessant antwoord. Plaatsen bovenaan de lijsten zijn immers in alle bestaande kiesstelsels belangrijke plaatsen wat betreft de verkiesbaarheid.

Het feit dat meer dan de helft van de Belgen vrouwen zijn, wordt allerminst weerspiegeld in de samenstelling van de diverse parlementen. Vrouwen nemen dus niet in gelijke mate deel aan de politieke besluitvorming en bijgevolg wordt het politiek systeem gekenmerkt door een structureel democratisch tekort.

Deze problematiek is niet nieuw. In het kader van 50 jaar vrouwenstemrecht (1998) heeft in het Adviescomité voor gelijke kansen voor vrouwen en mannen in de Senaat een debat plaatsgevonden rond vrouwen en politieke besluitvorming, voorafgegaan door een hoorzitting met deskundigen.

Zo stelt Dr. Ann Carton voor om de wet op de evenwichtige aanwezigheid van mannen en vrouwen op kandidatenlijsten te amenderen zonder de verhouding van een derde-twee derde te wijzigen :

« Mannelijke en vrouwelijke kandidaten zouden alternerend op de verkiesbare plaatsen moeten terechtkomen en bovendien zou het ritssluitingsprincipe aan de kop van de lijsten consequent moeten worden toegepast. Enkel op deze manier wordt effectief op een « worst case » scenario geanticipeerd. Bij het innemen van posities op kandidatenlijsten moet immers niet alleen rekening worden gehouden met de verkiesbare en de strijdplaatsen maar evenzeer met een mogelijk zetelverlies. »

Vroeger heeft ook de Raad van de gelijke kansen voor mannen en vrouwen zich in het advies nr. 4 van 26 juni 1995 betreffende de deelname van de vrouwen aan het politiek leven in die zin uitgesproken : « De Raad vroeg aan de regering om de wet Smet-Tobback van 24 mei 1994 aan te passen door er een verplichting aan toe te voegen dat de politieke partijen een quotum zouden opstellen voor personen van hetzelfde geslacht op verkiesbare plaatsen op de kieslijsten. »

Tevens is dit ook al jarenlang een eis van de politieke vrouwenbewegingen, en in het bijzonder van de CD&V-werkgroep Vrouw & Maatschappij. In de meest recente CD&V-richtlijnen voor de provincie- en gemeenteraadsverkiezingen van 2000 wordt het ritssysteem aangereikt als een belangrijk instrument voor het bereiken van de paritaire democratie en voor een betere zichtbaarheid van vrouwen op de lijsten.

Nr. 8 VAN MEVROUW de BETHUNE C.S.

Art. 4

In het ontworpen artikel 22bis van de wet van 6 juli 1990 tot regeling van de wijze waarop de Raad van de Duitstalige Gemeenschap wordt verkozen de tweede alinea vervangen door volgende bepaling :

« op een lijst moeten de kandidaten afwisselend van een verschillend geslacht zijn. »

Verantwoording

Zie amendement nr. 1.

Sabine de BETHUNE.
Mia DE SCHAMPHELAERE.
Erika THIJS.

Nr. 9 VAN DE REGERING

Opschrift van hoofdstuk III

In het ontwerp, de Franse tekst van het opschrift van hoofdstuk III vervangen door het volgende opschrift :

« Modification à la loi du 6 juillet 1990 réglant les modalités de l'élection du Conseil de la Communauté germanophone. »

Verantwoording

Dit voorstel van wijziging komt tegemoet aan de wetgevingstechnische suggestie die door de Raad van State werd geformuleerd.

De minister van Tewerkstelling en Arbeid,

Laurette ONKELINX.