Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NBMS) - Spoorwegmateriaal - Onderhoud - Treincapaciteit - Uitbesteding
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
voertuig op rails
onderhoud
28/12/2011 | Verzending vraag |
21/2/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2849
Het spoorwegnet heeft de voorbije jaren te kampen gehad met ernstige en veelvuldige vertragingen of afschaffingen. Als reden wordt hiervoor vaak het gebrek aan beschikbaar materiaal aangehaald.
Het spoorwegmateriaal wordt op geregelde tijdstippen van het net gehaald voor onderhoud. Dit gebeurt hoofdzakelijk binnen de eigen werkplaatsen van de NMBS.
Graag kreeg ik dan ook van de geachte minister een antwoord op de volgende vragen:
1) Hoeveel rijtuigen, treinstellen of locomotieven werden het afgelopen jaar voor onderhoud binnengebracht in de werkplaatsen van de NMBS? Graag uitgesplitst per materiaaltype en werkplaats.
2) Welk percentage van de totale treincapaciteit is er gemiddeld onbeschikbaar wegens onderhoud? Graag een vergelijking met de spoorwegnetwerken in de ons omliggende landen.
3) Zijn er types rijtuigen, treinstellen of locomotieven die significant meer of minder onderhoud nodig hebben dan gemiddeld? Zo ja, welke?
4) Is de minister van mening dat het onderhoud van spoorwegrijtuigen een kerntaak is van de NMBS? Wordt een uitbesteding van het onderhoud overwogen?
1) Het aantal uitgevoerde onderhoudsbeurten in 2011 per werkplaats en type materieel is als volgt:
Werkplaats |
Motorrijtuigen |
Motorwagens |
Elektrische Locomotieven |
Rijtuigen |
Vorst |
|
|
|
595 |
Schaarbeek |
241 |
|
|
804 |
Merelbeke |
317 |
302 |
173 |
|
Kortrijk |
|
|
|
423 |
Oostende |
399 |
|
213 |
468 |
Antwerpen |
|
|
300 |
17 |
Hasselt |
413 |
288 |
|
242 |
Kinkempois |
311 |
|
338 |
|
Liers |
|
|
|
243 |
Stockem |
164 |
127 |
26 |
|
Charleroi |
462 |
95 |
83 |
|
Châtelet |
|
|
|
430 |
Totaal |
2307 |
812 |
1133 |
3222 |
2) Gemiddeld is 14 % van het tractiematerieel buiten dienst voor onderhoud en herstellingen, en daarbovenop 5 % voor revisies en modernisaties. De licht verhoogde immobilisaties hebben te maken met de ver doorgedreven inspanningen die geleverd worden voor de installatie van TBL1+ en de zeer slechte weersomstandigheden begin 2011.
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) beschikt over geen gegevens van andere spoorwegnetwerken.
3) De dieselmotorwagens MW41 hebben meer onderhoud nodig (elke 10 000 km in plaats van elke 40 000 km zoals bij het gros van het materieel).
4) Het nadenken over de taakverdeling is aan de gang in het kader van de structuurhervorming van de groep die meer coherentie en transparantie zal moeten creëren wat de organisatie van de groep en van haar opdrachten betreft.