SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Session 2010-2011 | Zitting 2010-2011 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
29 décembre 2010 | 29 december 2010 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question écrite n° 5-783 | Schriftelijke vraag nr. 5-783 | ||||||||
de Jurgen Ceder (Vlaams Belang) |
van Jurgen Ceder (Vlaams Belang) |
||||||||
au ministre de la Défense |
aan de minister van Landsverdediging |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Syndicats - Formation syndicale - Contributions payées par des institutions, des services ou des agences - Manque de transparence | Vakbonden - Syndicale vorming - Bijdragen door instellingen, diensten of agentschappen - Gebrek aan transparantie | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
syndicat soutien économique transparence administrative Société nationale des chemins de fer belges titre de transport représentant syndical |
vakbond economische steun openbaarheid van het bestuur Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen plaatsbewijs vakbondsvertegenwoordiger |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
|
|
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-774 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-775 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-776 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-777 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-778 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-779 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-780 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-781 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-782 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-784 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-785 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-786 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-787 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-788 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-789 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-790 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-791 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-792 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-793 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-794 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-795 |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-774 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-775 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-776 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-777 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-778 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-779 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-780 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-781 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-782 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-784 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-785 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-786 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-787 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-788 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-789 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-790 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-791 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-792 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-793 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-794 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-795 |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question n° 5-783 du 29 décembre 2010 : (Question posée en néerlandais) | Vraag nr. 5-783 d.d. 29 december 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||
Il ressort de questions antérieures posées au parlement flamand que certaines institutions ont décidé de verser chaque année une somme d'argent pour formation syndicale aux trois syndicats « représentatifs » : la Confédération des syndicats chrétiens (CSC), la Fédération générale du travail de Belgique (FGTB) et la Centrale générale des syndicats libéraux de Belgique (CGSLB). Ce paiement était quelque chose de nouveau pour le parlement, et il n'était nulle part clairement mentionné dans un compte annuel, un budget ou un rapport annuel. Le contrôle s'est avéré quasi inexistant. Par conséquent, la question se pose de savoir dans quelle mesure des agences fédérales, entreprises, institutions et services ont également versé de l'argent aux (à des représentants des) trois syndicats « représentatifs » ou à d'éventuels autres syndicats, en échange ou non de prétendues prestations comme une formation syndicale non contrôlée. Le cas de la Flandre révèle entre autres que les trois syndicats font subsidier leurs réunions internes comme « formation syndicale ». C'est pourquoi j'aimerais obtenir une réponse aux questions suivantes concernant les services, agences, entreprises et institutions qui relèvent de votre compétence ou tutelle. 1. Quelles formes de subventions, primes, aides, remboursements de frais, interventions, ... étaient-elles prévues pour les syndicats et/ou leurs représentants en 2009 ? 2. Quel montant y a-t-il été consacré en 2009 ? J'aimerais obtenir une liste complètes des services, agences, entreprises et institutions qui relèvent de la compétence et de la tutelle du ministre, avec mention de la nature de la subvention, du montant, du syndicat bénéficiaire et/ou du représentant par syndicat et du montant en 2009. 3. Sur quelle base légale ou décrétale ou sur quelle décision de quel organe compétent à l'intérieur de l'institution les conditions d'obtention de chacune de ces subventions s'appuient-elles ? 4. Au moment où les montants ont été demandés par les syndicats ou leurs représentants, les éventuelles factures et pièces justificatives déposées ont-elles été confrontées, par les services, institutions, agences et entreprises relevant de votre autorité, aux conditions imposées pour voir si le paiement était dû ? Dans la négative, pour quelle raison ? 5. Au moment où les montants ont été demandés par les syndicats ou leurs représentants, les éventuelles factures et pièces justificatives déposées ont-elles été comparées par les services, institutions, agences et entreprises relevant de votre compétence afin de prévenir les doubles emplois ? Dans la négative, pour quelle raison ? 6. A-t-on effectivement contrôlé, après le paiement, si la subvention a été utilisée pour l'objectif prévu ? Dans l'affirmative, par qui et de quelle manière ? 7. Pensez-vous que les institutions qui relèvent de votre autorité ont respecté, en 2009, les principes de bonne gestion ? Dans la négative, quelles mesures concrètes prenez-vous pour instaurer ou renforcer la base règlementaire, les conditions, le contrôle lors de la demande et ultérieurement ? 8. Estimez-vous acceptable que les syndicats fassent subsidier leurs réunions internes comme « formation syndicale » ? Dans la négative, envisagez-vous de signaler aux institutions qui relèvent de votre autorité que cela est inacceptable ? |
Uit eerdere vragen die in het Vlaams Parlement werden gesteld, blijkt dat sommige instellingen hebben beslist om jaarlijks een geldbedrag voor syndicale vorming over te maken aan de drie "representatieve" vakbonden: het Algemeen Christelijk Vakverbond (ACV), het Algemeen Belgisch Vakverbond (ABVV) en de Algemene Centrale der Liberale Vakbonden van België (ACLVB). Die betaling was nieuws voor het parlement en ze was nergens duidelijk vermeld in een jaarrekening, een begroting of een jaarverslag. Controle bleek zo goed als onbestaande. Hierdoor rijst de vraag in hoeverre er ook bij federale agentschappen, bedrijven, instellingen en diensten geld wordt overhandigd aan (vertegenwoordigers van) de drie "representatieve" vakbonden of eventuele andere vakbonden, al dan niet in ruil voor vermeende prestaties, zoals niet-gecontroleerde syndicale vorming. Uit de Vlaamse casus blijkt onder meer dat de drie bonden hun interne vergaderingen laten subsidiëren als 'syndicale vorming'. Daarom kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen met betrekking tot de diensten, agentschappen, bedrijven en instellingen betreft die onder uw toezicht of controle staan. 1. Welke vormen van toelagen, premies, ondersteuningen, terugbetalingen van kosten, tegemoetkomingen, ... waren voorzien voor vakbonden en/of hun vertegenwoordigers in 2009? 2. Welk bedrag werd hieraan besteed in 2009? Graag kreeg ik een volledige lijst van de diensten, agentschappen, bedrijven en instellingen die onder het toezicht en de controle van de minister vallen, met een vermelding van de aard van de toelage, het bedrag, de begunstigde vakbond en/of vertegenwoordiger per vakbond en het bedrag in 2009. 3. Op welke wettelijke of decretale basis berusten de voorwaarden voor het verkrijgen van elk van die toelagen, of op welke beslissing van welk bevoegd orgaan binnen de instelling? 4. Werden de eventuele ingebrachte facturen en bewijsstukken, op het ogenblik dat de bedragen door de bonden of hun vertegenwoordigers werden opgevraagd, door de diensten, instellingen, agentschappen en bedrijven onder uw gezag vergeleken met de opgelegde voorwaarden om te zien of betaling verschuldigd was? Zo neen, waarom niet? 5. Werden, op het ogenblik dat de bedragen door de bonden of hun vertegenwoordigers werden opgevraagd, de eventuele ingebrachte facturen en bewijsstukken door de diensten, instellingen, agentschappen en bedrijven onder uw gezag onderling vergeleken om dubbel gebruik te voorkomen? Zo neen, waarom niet? 6. Werd na de uitbetaling effectief gecontroleerd of de toelage voor de vooropgestelde doelstelling werd gebruikt ? Zo ja, door wie en op welke wijze? 7. Meent u dat de instellingen onder uw gezag ter zake in 2009 de beginselen van behoorlijk bestuur hebben nageleefd? Zo neen, welke concrete maatregelen neemt u om de reglementaire basis, de voorwaarden, de controle bij de opvraging en de controle nadien in te voeren of te versterken? 8. Vindt u het aanvaardbaar dat vakbonden hun interne vergaderingen laten subsidiëren als 'syndicale vorming'? Zo neen, zal u de instellingen onder uw gezag melden dat dit onmogelijk kan worden aanvaard? |
||||||||
Réponse reçue le 2 mars 2011 : | Antwoord ontvangen op 2 maart 2011 : | ||||||||
L'honorable membre est prié de trouver ci-après la réponse à ses questions. 1. La Défense indemnise, à certaines conditions, les frais de transport et de repas réellement encourus par un délégué syndical ou un technicien qui participe aux activités de la commission de contrôle, du comité de négociation, du haut comité de concertation, d’un comité de concertation de base ou du comité du contentieux ainsi que la participation à des réunions techniques à l’invitation du ministre ou d’une autorité compétente. Ce remboursement ne s’opère qu’en cas de déplacement réel de l’intéressé. Il n’est procédé à aucun remboursement des frais de transport et de repas encourus dans le cadre de la participation à des activités syndicales internes ou dans le cadre d’une mission au sein du quartier militaire où se situe le lieu de travail habituel de l’intéressé. 2. Il n’y a pas d’enregistrement distinct pour la participation d’un délégué syndical ou d’un technicien aux activités précitées ou pour une autre mission du membre du personnel concerné dans le cadre de sa fonction normale. 3. L’arrêté royal du 21 octobre 1975 fixant le régime d’indemnisation applicable au militaire qui, en Belgique, est astreint à supporter certaines charges réelles est applicable pour les militaires concernés. La circulaire n°551- accord sectoriel 2003-2004 pour la Fonction publique administrative fédérale (protocole n° 500 du 22 septembre 2004) – Remboursement des frais de déplacement éventuels des délégués syndicaux pour leur participation dans les comités de négociation et de concertation est applicable au personnel civil. 4. Le document standard de confirmation d’une mission (ordre de marche) est établi. Ce document doit être signé par l’autorité militaire du lieu de la mission. Les frais de repas réellement encourus doivent être justifiés par un ticket de caisse. 5 à 7 L’autorité qui organise l’activité signe, après contrôle, l’ordre de marche du participant. Le chef local vérifie que les données correctes sont bien introduites dans le système informatique. Les services de paiement compétents vérifient si l’ordre de marche a été correctement complété et dûment signé ainsi que la présence des pièces justificatives requises, avant de procéder au remboursement des frais encourus. 7.Les principes de bonne administration sont respectés. 8. Les directives au sein de la Défense excluent les abus auxquels il est fait mention dans la question de l’honorable membre. |
Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen. 1. Defensie vergoedt de werkelijk gemaakte transport- en maaltijdkosten, onder bepaalde voorwaarden, van een vakbondsafgevaardigde of technicus die deelneemt aan de werkzaamheden van de controlecommissie, het onderhandelings-comité, het hoog overlegcomité, een basisoverlegcomité of het geschillencomité en het bijwonen van technische vergaderingen op uitnodiging van de minister of van een bevoegde overheid. Deze terugbetaling vindt enkel plaats bij een daadwerkelijke verplaatsing van betrokkene. Er worden geen transport- en maaltijdkosten terugbetaald voor deelname aan interne vakbondsactiviteiten, noch voor een opdracht binnen het militaire kwartier, waar betrokkene zijn gewone plaats van het werk heeft. 2. Er is geen bijzondere registratie voor de deelname van een vakbondsafgevaardigde of een technicus aan de voornoemde werkzaamheden of een andere opdracht van het betrokken personeelslid in het kader van zijn normale functie. 3. Het koninklijk besluit van 21 oktober 1975 tot vaststelling van het vergoedingsstelsel toepasselijk op de militair die in België verplicht wordt bepaalde werkelijke lasten te dragen, is van toepassing voor de betrokken militairen. De omzendbrief nr. 551 – Sectoraal akkoord 2003-2004 voor het federaal administratief openbaar ambt (protocol nr. 500 van 22 september 2004) – Terugbetaling van de eventuele verplaatsingskosten van de vakbondsafgevaardigden voor hun deelname aan de onderhandelings- en overlegcomités, is van toepassing voor het burgerpersoneel. 4. Het standaarddocument ter bevestiging van een opdracht (marsbevel) wordt opgemaakt. Dit document dient door de militaire overheid van de plaats van de opdracht te worden ondertekend. De werkelijk gemaakte maaltijdkosten dienen te worden bewezen met een kassaticket. 5 tot 7 De overheid die de activiteit organiseert, ondertekent na controle het marsbevel van de deelnemer. De lokale chef controleert dat de juiste gegevens worden ingebracht in het informaticasysteem. De bevoegde uitbetalingsdiensten controleren het correct invullen, het ondertekenen van het marsbevel en de aanwezigheid van de benodigde bewijsstukken, alvorens over te gaan tot de terugbetaling van de gemaakte kosten. 7.De beginselen van behoorlijk bestuur worden nageleefd. 8. De richtlijnen binnen Defensie sluiten de misbruiken waarnaar wordt verwezen in de vraag van het geachte lid uit. |