SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
15 juin 2009 15 juni 2009
________________
Question écrite n° 4-3561 Schriftelijke vraag nr. 4-3561

de Sabine de Bethune (CD&V)

van Sabine de Bethune (CD&V)

à la vice-première ministre et ministre des Affaires sociales et de la Santé publique

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid
________________
Fonction publique administrative fédérale - Personnes handicapées - Emploi Federaal administratief openbaar ambt - Personen met een handicap - Tewerkstelling 
________________
administration publique
fonction publique
handicapé
intégration des handicapés
travailleur handicapé
emploi réservé
overheidsadministratie
overheidsapparaat
gehandicapte
integratie van gehandicapten
werknemer met een beperking
gereserveerde arbeidsplaats
________ ________
15/6/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 16/7/2009)
29/9/2009Antwoord
15/6/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 16/7/2009)
29/9/2009Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3559
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3560
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3562
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3563
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3564
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3565
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3566
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3567
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3568
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3569
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3570
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3571
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3572
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3573
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3574
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3575
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3576
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3577
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3578
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3579
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3580
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3559
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3560
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3562
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3563
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3564
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3565
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3566
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3567
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3568
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3569
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3570
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3571
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3572
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3573
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3574
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3575
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3576
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3577
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3578
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3579
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-3580
________ ________
Question n° 4-3561 du 15 juin 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-3561 d.d. 15 juni 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Depuis quelques années, la Belgique est engagée dans des actions visant à permettre à des personnes handicapées d'accéder à un emploi et également à les maintenir au travail. En 2006, il s'est cependant avéré que notre pays se situait toujours au-dessous de la moyenne européenne en matière de taux d'emploi des personnes handicapées. Il n'atteignait en effet que 42% alors que la moyenne européenne était de 49 %.

Par conséquent, le gouvernement a décidé en mai 2006 d'instaurer une augmentation du nombre de places pour les personnes handicapées dans les administrations publiques fédérales. Cette décision a été concrétisée par l'arrêté royal du 5 mars 2007 organisant le recrutement des personnes handicapées dans la fonction publique administrative fédérale. Cet arrêté royal prévoit que dans chaque administration publique fédérale, 3 % (au lieu de 2 % antérieurement) des emplois sont réservés à des personnes handicapées. Ce quota doit être atteint pour 2010.

Dans la pratique, il s'avère que les différentes administrations publiques fédérales ne sont pas près de satisfaire au quota, malgré le peu de temps qu'il leur reste. L'administration fédérale qui ne satisfait pas au quota dans les délais sera soumise à une sanction. Ainsi, un blocage des recrutements sera instauré, empêchant l'administration concernée de compléter ses effectifs de personnel pour les fonctions qui ne respectent pas le quota spécifique.

Je souhaiterais poser les questions suivantes à cet égard :

1) Connaissez-vous le nombre de personnes handicapées qui travaillent déjà dans votre administration? Quel pourcentage du nombre de travailleurs cela représente-t-il ?

2) Pensez-vous pouvoir atteindre le quota exigé pour 2010 ? Dans la négative, quelles mesures spécifiques seront-elles prises pour y remédier ?

3) Quelles conséquences négatives entrevoyez-vous pour votre administration si le quota n'est pas atteint ? Quelles mesures seront-elles prises le cas échéant?

 

België engageert zich sinds enkele jaren in acties om personen met een handicap toegang te bieden tot werkgelegenheid en hen ook aan het werk te houden. In 2006 bleek echter dat België nog steeds onder het Europese gemiddelde zat wat betreft de tewerkstellingsgraad van personen met een handicap. Ons land kwam toen immers slechts aan een percentage van 42 %, terwijl het Europese gemiddelde 49 % was.

Als gevolg daarvan besliste de regering in mei 2006 een verhoging in te voeren van het aantal plaatsen in de federale openbare besturen voor personen met een handicap. Deze beslissing kreeg mee vorm in het koninklijk besluit van 5 maart 2007 tot organisatie van de werving van personen met een handicap in het federaal administratief openbaar ambt. Dit koninklijk besluit bepaalt dat in elk federaal openbaar bestuur 3 % (in plaats van 2 % voordien) van de betrekkingen wordt voorbehouden voor personen met een handicap. Dit quotum moet tegen 2010 gerealiseerd zijn.

In de praktijk blijken verschillende federale openbare besturen nog lang niet aan de quota te voldoen, ondanks de weinige tijd die hen rest. De federale administratie die niet op tijd aan het quotum voldoet, zal aan een sanctie onderworpen worden. Zo zal er een wervingsstop worden ingevoerd waardoor de betreffende administratie haar personeelsbestand niet zal kunnen aanvullen voor de functies die dat specifieke quotum niet halen.

Graag had ik hieromtrent de volgende vragen gesteld:

1)Heeft u zicht op het aantal personen met een handicap die nu reeds werken in uw administratie? Hoeveel procent van het aantal werknemers betreft dit?

2)Denkt u tegen 2010 het vereiste quotum te halen? Zo niet, welke specifieke maatregelen worden genomen om alsnog het quotum te halen?

3)Welke negatieve gevolgen verwacht u voor uw administratie indien het quotum niet gehaald wordt? Welke maatregelen worden desgevallend genomen?

 
Réponse reçue le 29 septembre 2009 : Antwoord ontvangen op 29 september 2009 :

A. En ce qui concerne le Service public fédéral (SPF) Sécurité sociale :

1. Il n'existe jusqu'à présent aucun cadre légal permettant d'enregistrer les personnes handicapées à leur insu et sans leur autorisation.

Le SPF ne dispose que de chiffres concernant les personnes occupées en exécution de l'arrêté royal du 11 août 1972 stimulant l’emploi de handicapés dans les administrations de l’État. Il s'agit de neuf personnes, qui représentent 0,7 % de l’effectif total du personnel.

Il y a toutefois lieu de noter qu’un certain nombre de personnes handicapées travaillent au SPF et n’ont pas été enregistrées et/ou ne veulent pas être enregistrées comme personnes handicapées.

Afin d'évaluer le respect de l' arrêté royal du 5 mars 2007 organisant le recrutement de personnes handicapées dans certains services public fédéraux, le SPF P&O a développé un questionnaire pour la récolte des données liées au handicap du personnel. Ce questionnaire a été soumis et validé par la commission d'accompagnement prévue par l' arrêté royal. Il sera dans un premier temps utilisé par le SPF P&O et ensuite diffusé aux organisations fédérales par la commission d'accompagnement.

Le SPF utilisera ce questionnaire pour avoir un meilleur aperçu du nombre de personnes handicapées occupées au SPF et pour vérifier les chances d’atteindre ce quota de 3 % en 2010.

2. Le SPF entreprendra des actions supplémentaires et mettra des actions en œuvre afin d'atteindre le quota de 3 %. Les initiatives suivantes seront développées à cet effet dans un avenir proche:

  • À l'automne, un projet sera mis en place afin d'analyser les processus P&O existants en vue d'attirer des personnes handicapées au sein du service et de les y intégrer. L'accent sera ainsi mis sur l'engagement et la sélection, l'intégration et l'accueil des personnes handicapées et sur la création d'une culture d'organisation ouverte aux personnes handicapées.

  • Une formation spécifique en matière de diversité est prévue pour les membres du personnel du SPF qui siègent souvent dans un jury de sélection ;

  • Afin de promouvoir le SPF en tant qu'employeur attractif pour les personnes avec un handicap visuel :

Des clés USB sont diffusées gratuitement auprès des associations pour aveugles et malvoyants ; elles contiennent des informations sur le SPF facilement accessibles aux personnes aveugles et malvoyantes ;

Des cartes de visite en braille sont réalisées afin de promouvoir les contacts entre les membres du personnel du SPF et les personnes avec un handicap visuel.

B. En ce qui concerne le SPF Santé publique

1. En 2009, sur 1261 fonctionnaires, 16 personnes présentaient un handicap soit 1,26%.

Par rapport aux années précédentes, les chiffres sont semblables.

2. Un plan d’action ‘diversité’ existe pour 2009, celui-ci vise à engager un certain nombre de personnes handicapées. Toutefois, il faut veiller à ce que les postes de travail soient adaptés à ces personnes.

3. Initiatives-Suivi pour les 2 SPF (Sécurité sociale et Santé publique)

Comme expliqué plus haut, il s’agit d’engager les bonnes personnes à la bonne place. Il faut également les entourer afin que leur intégration se fasse de la meilleure manière possible. Il n’est par ailleurs pas toujours facile de parvenir à trouver du personnel qualifié. A celà s’ajoute le fait que, les candidats ne désirent pas toujours être ‘encodés’ dans les banques de données Selor comme personne handicapée. Tout ceci ralenti les engagements et, ne peut entraîner de pénalisations pour les SPF qui cherchent à respecter les dispositions légales.

A. Wat de Federale Overheidsdienst (FOD) Sociale Zekerheid betreft :

1. Tot op heden is er geen wettelijk kader waardoor het mogelijk is om personen met een handicap te registreren zonder hun medeweten en toestemming.

De FOD beschikt enkel over cijfers van de personen die tewerkgesteld zijn ter uitvoering van het koninklijk besluit van 11 augustus 1972 ter bevordering van de tewerkstelling van mindervaliden in de rijksbesturen. Dit zijn negen personen en vertegenwoordigen 0,7 % van het totale personeelsbestand.

Er valt evenwel op te merken dat er bij de FOD een aantal personen met een handicap werken die niet geregistreerd werden en/of niet wensen geregistreerd te worden als personen met een handicap.

Om de naleving te evalueren van het koninklijk besluit van 5 maart 2007 tot organisatie van de werving van personen met een handicap in sommige federale overheidsdiensten, heeft de FOD P&O een vragenlijst ontwikkeld om de gegevens met betrekking tot de handicaps van het personeel te verzamelen. Die vragenlijst werd voorgelegd en gevalideerd door de begeleidingscommissie waarin het koninklijk besluit voorziet. In eerste instantie zal de vragenlijst worden gebruikt door de FOD P&O en daarna wordt ze door de begeleidingscommissie in de federale organisaties verspreid.

De FOD zal deze vragenlijst gebruiken om een beter overzicht te krijgen van het aantal personen met een handicap die tewerkgesteld zijn bij de FOD en om na te gaan of het quotum van 3 % zal kunnen bereikt zijn in 2010.

2. De FOD zal bijkomende acties opstarten en acties uitvoeren om het quotum van 3 % te bereiken. Hiervoor worden in de nabije toekomst volgende initiatieven ontwikkeld:

  • In het najaar wordt een project opgestart met als doel de bestaande P&O-processen te analyseren met het oog op het aantrekken en integreren van personen met een handicap binnen de dienst. Hierbij zal de focus gelegd worden op werving en selectie, de integratie en onthaal van personen met een handicap en de creatie van een organisatiecultuur die open staat voor personen met een handicap.

  • Een specifieke vorming omtrent diversiteit wordt voorzien voor personeelsleden uit de FOD die vaak in een selectiejury zetelen;

  • Om de FOD als aantrekkelijke werkgever voor personen met een visuele handicap te promoten worden :

Gratis USB-sticks verdeeld, met voor blinden en slechtzienden toegankelijk gemaakte informatie over de FOD onder de verenigingen voor blinden en slechtzienden ;

Visitekaartjes in braille aangemaakt om de contacten tussen de personeelsleden van de FOD en de personen met een visuele handicap te bevorderen.

B. Voor wat de FOD Volksgezondheid betreft.

1. In 2009, op 1 261 ambtenaren hadden zestien personen een handicap, of 1,26 %.

Deze cijfers zijn vergelijkbaar met de voorgaande jaren.

2. Er bestaat een actieplan ‘diversiteit’ voor 2009, het beoogt de aanwerving van een bepaald aantal personen met een handicap. Er moet niettemin over gewaakt worden dat de werkposten aan deze personen aangepast zijn.

3. Initiatieven-Opvolging voor de 2 FOD’s (Sociale Zekerheid en Volksgezondheid)

Zoals hoger vermeld moeten de juiste personen op de juiste plaats worden aangeworven. Ze moeten ook begeleid worden zodat hun integratie zo vlot en zo goed mogelijk verloopt. Het is niet altijd gemakkelijk om gekwalificeerd personeel te vinden. Hierbij komt nog het feit dat de kandidaten niet altijd wensen dat ze in de databanken van Selor geregistreerd worden als persoon met een handicap. Dat remt de aanwervingen af en mag niet leiden tot sancties voor de FOD’s die proberen om de wettelijke bepalingen na te leven..