BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2010-2011 | ||||
________ | ||||
8 februari 2011 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-1256 | ||||
de Guido De Padt (Open Vld) |
||||
aan de minister van Binnenlandse Zaken |
||||
________ | ||||
Personen met een handicap - Arbeidsparticipatie - Evolutie - Maatregelen | ||||
________ | ||||
gehandicapte integratie van gehandicapten werknemer met een beperking gereserveerde arbeidsplaats overheidsadministratie officiële statistiek |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1242 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1243 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1244 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1245 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1246 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1247 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1248 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1249 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1250 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1251 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1252 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1253 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1254 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1255 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1257 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1258 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1259 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1260 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1261 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1262 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-1263 |
||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-1256 d.d. 8 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Sinds 2006 engageert de federale regering zich om de arbeidsparticipatie van personen met een handicap te verhogen. Om deze doelstelling kracht bij te zetten en te concretiseren, werd bij wijze van het koninklijk besluitvan 5 maart 2007 tot organisatie van de werving van personen met een handicap in sommige federale overheidsdiensten, bepaalt dat tegen het jaar 2010 elke federale overheidsdienst 3 % van de betrekkingen voorziet voor personen met een handicap. Uit een studie van Het Business & Disability Forum blijkt dat er nog te veel discriminatie bestaat op de werkvloer ten aanzien van mindervaliden. De (federale) overheid zou hierin een voortrekkersrol moeten spelen. Jammer genoeg gebeurt dit absoluut onvoldoende. Sinds 2009 ziet de Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt toe op de doelstelling van 3 %. In het eerste evaluatieverslag (2009) van de Commissie valt te lezen dat de tewerkstellingsgraad van personen met een handicap slechts 0,9 % bedraagt, met andere woorden ruim onder het quotum van 3 %. De Vlaamse overheid strandde met 1,1 % nauwelijks hoger. Dramatische cijfers, aangezien dit in het niets verzinkt in vergelijking met de 10 % gehandicapte personen in de totale bevolking. Bovendien valt er nog een zeer lange weg af te leggen als we het streefcijfer van 4,5 % tegen 2015 willen halen. Deze richtcijfers werden vooropgesteld in het kader van het Gelijkekansenbeleid, maar worden op deze manier zelfs niet benaderd. De overheid zou in deze kwestie het voortouw moeten nemen, de diversiteit op de werkvloer verhogen en de negatieve stereotypen doen verzwakken, door hier sterk op in te zetten. Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen: 1) Hoeveel mensen met een handicap werken in de verschillende federale overheidsdiensten en de instellingen die onder uw bevoegdheid vallen? Hoeveel bedraagt hun aandeel in het totale personeelsbestand? Hoeveel bedroeg dit cijfer in 2006? 2) Hoeveel mensen met een handicap werden aangeworven in de jaren 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010? Graag kreeg ik een opsplitsing naar de verschillende overheidsdiensten en kwalificatieniveau van de personen. 3) Denkt u de komende jaren terrein goed te maken met het oog op de vooropgestelde doelstellingen? 4) Voorziet u maatregelen zoals bijvoorbeeld een specifiek wervingsreserve, aanpassingen van de arbeidsomstandigheden, doelgerichte wervingscampagnes en dergelijke meer? 5) Welke maatregelen worden er genomen indien blijkt dat bepaalde overheidsdiensten onvoldoende werk maken van de aanwerving van personen met een handicap? |
||||
Antwoord ontvangen op 20 juni 2011 : | ||||
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag. De volgende gegevens hebben betrekking op alle personeelsleden van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken, zowel de personeelsleden die onder de bevoegdheid vallen van de minister van Binnenlandse Zaken als de personeelsleden die onder de bevoegdheid vallen van de Staatssecretaris voor Migratie- en Asielbeleid. 1. Aantal personen met een handicap bij de FOD Binnenlandse Zaken Sinds 2007 beschikt de FOD Binnenlandse Zaken over cijfergegevens om het aantal personen met een handicap te meten. Het laatste verslag, opgesteld op 31 december 2010, op verzoek van de BCAPH, spreekt van een aantal van 66 personen met een handicap voor de FOD Binnenlandse Zaken. Dat betekent 1.32 % van het personeel of 1.95 %, indien er geen rekening gehouden wordt met de personeelscategorieën die niet meegerekend worden volgens het koninklijk besluit van 5 maart 2007 en de personen met «een autonomieverlies van 12 punten en hulp van een derde persoon» dubbel tellen. 2. Aantal personen met een handicap aangeworven in 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 De volgende cijfers zijn gebaseerd op vrijwillige verklaringen. Elk nieuw personeelslid krijgt, na ondertekening van het contract in het geval van contractuelen of na aanwerving in het geval van stagiairs-statutairen, een document waarin gevraagd wordt of hij/zij een handicap heeft volgens de definitie van het koninklijk besluit van 5 maart 2007 tot organisatie van de werving van personen met een handicap in het federaal administratief openbaar ambt. De personeelsleden zijn niet verplicht om dat document in te vullen. Cijfers: 2007: 1A, 1B en 3C 2008: 2C en 1D 2009: 1B en 1C 2010: 3C 2011: 1C 3. In de toekomst Het open beleid ten okpzichte van personen met een handicap zal verder gezet worden. 4. Voorziene maatregelen : - voor de selectie en de werving werkt de FOD Binnenlandse Zaken met Selor en zijn specifiek reservesysteem voor personen met een handicap; - indien een persoon met een handicap aan een sollicitatiegesprek deelneemt, kan hij/zij hulp vragen van een derde persoon ten laste van de FOD (bijvoorbeeld tolk in gebarentaal); - de werkposten worden, op eenvoudig verzoek, aangepast aan de handicap van het desbetreffende personeelslid; - er wordt een brochure opgesteld, die verstuurd zal worden naar de gehandicaptenorganisaties om hen erop te wijzen dat de FOD Binnenlandse Zaken een mogelijke werkgever voor die personen is; - de FOD Binnenlandse Zaken behandelt de specifieke aanvragen van de personeelsleden met een handicap geval per geval (aanvraag voor een chauffeur om naar een opleiding te gaan, versturen van een document in een bijzonder formaat, enz.). 5. Maatregelen voor diensten die onvoldoende werk maken van de aanwerving van personen met een handicap Niet van toepassing. De diensten werken samen met de Stafdienst P&O wat het diversiteitsbeleid betreft. |