2-1245/2

2-1245/2

Belgische Senaat

ZITTING 2001-2002

13 JULI 2002


Wetsontwerp houdende maatregelen inzake gezondheidszorg


Evocatieprocedure


AMENDEMENTEN


Nr. 1 VAN DE HEER BARBEAUX

Art. 7

Dit artikel, waarvan de huidige tekst § 1 zal vormen, aanvullen met een § 2, luidende :

« § 2. Artikel 50, § 8, van dezelfde gecoördineerde wet wordt aangevuld met het volgende lid :

« Voor de collectieve opzegging van de akkoorden bedoeld in het vorig lid, is een meerderheid nodig van de leden die de huisartsen vertegenwoordigen, enerzijds, en van de leden die de geneesheren-specialisten vertegenwoordigen, anderzijds. »

Verantwoording

Hiermee willen we verhinderen dat akkoorden eenzijdig opgezegd kunnen worden door geneesheren-specialisten of door huisartsen. We weten immers dat specialisten en huisartsen uiteenlopende belangen hebben.

Nr. 2 VAN DE HEER BARBEAUX

Art. 38

Het laatste lid van de tweede paragraaf van dit artikel doen vervallen.

Verantwoording

De wet houdende maatregelen inzake gezondheidszorg van 14 januari 2002 somt de specifieke taken op van de universitaire functie : het klinisch onderricht, het toegepast wetenschappelijk onderzoek, de ontwikkeling van nieuwe medische technologieën, de kwaliteitsevaluatie, de opleidingsfunctie en de derdelijnsgeneeskunde.

Het derde lid van artikel 52 van bovenvermelde wet bepaalt echter dat « slechts één ziekenhuis per universiteit met een faculteit geneeskunde met volledig leerplan [kan] worden aangewezen ».

Deze wetswijziging heeft tot gevolg dat de Cliniques universitaires UCL van Mont Godinne niet meer als een universitair ziekenhuis beschouwd worden.

Dat blijkt uit het koninklijk besluit van 25 april 2002, dat verschenen is in het Belgisch Staatsblad van 30 mei 2002. Dit koninklijk besluit betreffende de vaststelling en de vereffening van het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen, voorziet in een specifieke financiering van de universitaire ziekenhuizen via een onderdeel van het budget van de financiële middelen van het ziekenhuis B7 [artikel 7, 1º, punt g), van het koninklijk besluit].

­ Onderdeel B7A wat de universitaire ziekenhuizen betreft naar rata van één ziekenhuis per universiteit vermeldt de volgende ziekenhuizen :

­ Sart-Tilman te Luik;

­ Hôpital Erasme te Anderlecht;

­ Sint-Luc te Sint-Pieters-Woluwe;

­ het Akademisch Ziekenhuis VUB te Jette;

­ het Universitair Ziekenhuis te Gent;

­ de universitaire klinieken KUL te Leuven;

­ het Universitair Ziekenhuis te Antwerpen.

­ Onderdeel B7B voor de ziekenhuizen die een financiering genieten voorzien voor de ontwikkeling, de evaluatie en de toepassing van de nieuwe medische technologieën en de opleiding van de kandidaat-specialisten. Dat betreft (onder andere) Mont Godinne.

Tot de inwerkingtreding van deze wet genoot of zal Mont Godinne dezelfde voordelen genieten als de andere universitaire ziekenhuizen. Voortaan niet meer. Waarom zou men anders voorzien in een afwijkende financiering ?

Dit amendement voert de belofte uit van de regering, zoals aangegeven in de brief van ministers Aelvoet en Vandenbroucke aan de instelling, die ook opgenomen is als bijlage van het commissieverslag, en waarin staat dat ziekenhuizen waarvan minstens 75 % van de bedden universitair zijn, als universitaire ziekenhuizen beschouwd zullen worden.

Nr. 3 VAN DE HEER BARBEAUX

Art. 38

Dit artikel aanvullen met een lid, luidende :

« Er kan evenwel van het vorige lid worden afgeweken voor de ziekenhuizen met minstens 75 % universitaire bedden. »

Verantwoording

Dit amendement biedt aan ziekenhuizen, waarvan een groot deel van de activiteiten bestaat uit universitaire opdrachten zoals bepaald in artikel 50 van het wetsontwerp, de zekerheid dat zij dat in dezelfde omstandigheden kunnen blijven doen.

Voor een ziekenhuis waarvan meer dan 75 % van zijn activiteiten bestaat uit de volgende opdrachten :

­ klinisch onderricht,

­ toegepast wetenschappelijk onderzoek,

­ ontwikkeling van nieuwe medische technologieën,

­ kwaliteitsevaluatie,

­ opleiding,

­ derdelijnsgeneeskunde,

is het logisch dat het dezelfde financiële middelen en hetzelfde statuut krijgt als een ander ziekenhuis dat dezelfde functies uitoefent, ongeacht de manier waarop het aan een of andere universiteit is verbonden.

Bovendien biedt deze bepaling een wettelijke grondslag aan de verklaring van de minister van Sociale Zaken in de Kamercommissie (stuk Kamer, nr. 50-1376/006, blz. 125), volgens welke de « algemene ziekenhuizen met minstens 75 % universitaire bedden dezelfde financiering [zullen] krijgen als de universitaire ziekenhuizen ».

Nr. 4 VAN DE HEER BARBEAUX

Art. 45

In het laatste lid van § 3 van het voorgestelde artikel 115 worden de woorden « de geneesheer-directeur van de betrokken verzekeringsinstelling en » ingevoegd tussen de woorden « de directeur-generaal van het bestuur van de Gezondheidszorgen gemeld aan » en het « Comité van de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering ».

Verantwoording

Wanneer een adviserend geneesheer onregelmatigheden pleegt, moet de werkgever (het ziekenfonds) waarmee hij een arbeidsovereenkomst heeft daarvan op de hoogte zijn uiterlijk op het moment dat het dossier wordt neergelegd bij het Comité van de dienst voor geneeskundige evaluatie en controle.

Michel BARBEAUX.

Nr. 5 VAN DE HEER VANDENBERGHE C.S.

Art. 7

Dit artikel, waarvan de huidige tekst § 1 zal vormen, aanvullen met een § 2, luidende :

« § 2. Artikel 50, § 8, van dezelfde gecoördineerde wet wordt aangevuld met het volgende lid :

« Voor de collectieve opzegging van de akkoorden bedoeld in de vorige alinea, is een afzonderlijke meerderheid nodig van de leden die de algemeen geneeskundigen vertegenwoordigen, enerzijds, en van de leden die de geneesheren-specialisten vertegenwoordigen, anderzijds. »

Verantwoording

Hiermee willen we verhinderen dat akkoorden eenzijdig kunnen opgezegd worden door geneesheren-specialisten of door huisartsen.

Nr. 6 VAN MEVROUW THIJS C.S.

Art. 11

In het voorgestelde artikel 56ter, § 2, het woord « outliers » vervangen door het woord « overschrijders ».

Verantwoording

Conform het advies van de Raad van State moeten Engelse woorden zoveel mogelijk uit onze wetteksten worden geweerd.

Nr. 7 VAN MEVROUW THIJS C.S.

Art. 22

In het ontworpen artikel 69, § 4, tweede lid, de woorden « op basis van de reële behoeften van de instelling, » invoegen tussen de woorden « tegemoetkoming per verblijfdag » en de woorden « voor deze ganse instelling ».

Verantwoording

Het is noodzakelijk dat bij de vaststelling van een globaal budget per instelling de reële zorgbehoefte van de aanwezige residenten wordt gedekt. Een budgetfinanciering heeft immers maar zin indien men in staat is met de budgetten de volledige kosten te dekken en ten laste te nemen.

Nr. 8 VAN MEVROUW THIJS C.S.

Art. 45

In het ontworpen artikel 115, § 3, derde lid, de woorden « na advies van het Intermutualistisch College » invoegen tussen de woorden « De Koning bepaalt » en de woorden « de voorwaarden ».

Verantwoording

Naar analogie van de aanwijzing van de adviserende geneesheren, op voorstel van het Intermutualistisch College, dienen ook de voorwaarden en de regelen waaraan de adviserende geneesheren moeten beantwoorden te gebeuren na advies van de dienst Intermutualistisch College.

Nr. 9 VAN MEVROUW THIJS C.S.

Art. 46

In het ontworpen artikel 129bis, § 2, de volgende wijzingen aanbrengen :

A) het woord « paritair » invoegen tussen de woorden « De financiële commissie is » en de woorden « samengesteld uit enerzijds »;

B) de woorden « ziekenhuisgeneesheren aangewezen door de medische raad » vervangen door de woorden « ziekenhuisgeneesheren die lid zijn van de medische raad, ».

Verantwoording

De pariteit wordt best wettelijk geëxpliciteerd en vastgelegd. Met het oog op een brede representativiteit is het nodig dat de aangestelde ziekenhuisgeneesheren effectief lid zijn van de medische raad.

Nr. 10 VAN MEVROUW THIJS C.S.

Art. 46

Het ontworpen artikel 129bis, § 2, aanvullen met het volgend lid :

« De leden van de financiële commissie beschouwen de informatie die hen ter beschikking wordt gesteld als vertrouwelijk en mogen deze enkel aanwenden voor de doeleinden waartoe ze werd verstrekt. »

Verantwoording

Om een goede werking van de financiële commissie te verzekeren, dient deze regel te worden nageleefd.

Nr. 11 VAN MEVROUW THIJS C.S.

Art. 55

In het ontworpen artikel 159, de woorden invoegen :

« Op voorstel van de leden van de multipartite. »

Verantwoording

Teneinde het democratische gehalte zo hoog mogelijk te houden, is het best dat de leden zelf hun voorzitter en ondervoorzitter voorstellen.

Nr. 12 VAN MEVROUW THIJS C.S.

Art. 55

Het 2º van dit artikel weglaten.

Verantwoording

Teneinde de representativiteit zo groot mogelijk te houden, stellen we het behoud voor van de huidige samenstelling.

Nr. 13 VAN MEVROUW THIJS C.S.

Art. 55

In het ontworpen artikel 159, het 1º aanvullen als volgt :

« De voorzitter en de ondervoorzitter behoren tot een verschillend geslacht en tot een verschillende taalrol. »

Verantwoording

Teneinde de gelijke kansen en de taalpariteit volledig te waarborgen.

Erika THIJS.
Hugo VANDENBERGHE.
Jacques D'HOOGHE.