![]() |
![]() |
Zorgsector - Sociale inspecties - Aantallen en resultaten - Categorieën en gewest
gezondheidsverzorging
arbeidsinspectie
officiële statistiek
geografische spreiding
13/12/2010 | Verzending vraag |
29/6/2011 | Herkwalificatie |
15/7/2011 | Antwoord |
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-1155
Dit is een herindiening van de schriftelijke vraag nr. 4-7232 peilend naar het aantal controles van de sociale inspectie in de zorgsector.
De zorgsector in het algemeen moet gecontroleerd worden om na te gaan of hij wel voldoet aan alle vereisten die door de wetgever werden opgelegd. Dat is zeer belangrijk om de gezondheid van de burgers te vrijwaren. Ik ben dan ook bijzonder geïnteresseerd in de controles die de sociale inspectie de voorbije jaren in België in de zorgsector heeft uitgevoerd.
Daarom heb ik volgende vragen:
1) Hoeveel sociale inspecties werden er in 2007, 2008, 2009 en eerste helft 2010 in de zorgsector uitgevoerd?
2) Welke overtredingen werden vastgesteld en werden er sancties getroffen?
3) Kan de minister de gegevens van vraag 1 uitsplitsen in de categorieën ziekenhuis, rust- en verzorgingstehuis, rustoorden voor bejaarden, …?
4) Kan zij de gegevens van vraag 1 ook uitsplitsen per gewest (Vlaanderen, Wallonië, Brussel)?
Gelieve hieronder de elementen van antwoord op uw vraag te vinden.
Vooreerst wens ik U erop te wijzen dat de Sociale Inspectie deel uitmaakt van de Federale Overheidsdienst (FOD) Sociale Zekerheid. De directie-generaal Sociale Inspectie oefent haar bevoegdheid meer bepaald uit in de volgende domeinen:
het algemeen stelsel van de sociale zekerheid van de werknemers (inschrijving bij de instelling belast met de inning van de sociale zekerheidsbijdragen en aangifte aan diezelfde instelling van de aan de sociale zekerheid te onderwerpen lonen);
de reglementering betreffende de onmiddellijke aangifte van tewerkstelling;
de jaarlijkse vakantie;
de kinderbijslag;
de arbeidsongevallen,
de ziekte- en invaliditeitsverzekering;
het bijhouden van sociale documenten;
de controle op de maatregelen tot bekendmaking van de werkroosters van de deeltijds tewerkgestelde werknemers;
het toezicht op de reglementering inzake de illegale tewerkstelling van buitenlandse werknemers;
de controle op de beroepsactiviteit als zelfstandige van vreemdelingen;
de controle op de toegang tot het grondgebied, het verblijf en de vestiging van vreemdelingen in België;
de registratie en de schrapping van de registratie van aannemers;
de hoofdelijke aansprakelijkheid van de medecontractanten ten aanzien van de sociale schulden van de aannemer, die sociale schulden heeft op het ogenblik van het sluiten van de overeenkomst (in het kader van de registratiereglementering van aannemers).
Verder is de Sociale Inspectie ook actief op het domein van de strijd tegen de mensenhandel.
De Sociale Inspectie bestrijdt eveneens de sociale spitstechnologie, die misbruikt wordt door bepaalde werkgevers, met name bepaalde ondernemingen die steeds meer gesofistikeerde constructies op poten zetten om de betaling van bijdragen op bepaalde, aan de werknemers toegekende bedragen, te ontlopen. De dienst heeft nog als opdracht een einde te stellen aan de praktijken van buitenlandse ondernemingen die de wetgeving betreffende de detachering schenden en die op internationaal vlak sociale dumpingpraktijken organiseren door geen of slechts gedeeltelijke sociale bijdragen te betalen, met als gevolg een verdringing van de markt van de te goeder trouw zijnde firma’s.
Tenslotte oefent de Sociale Inspectie nog haar bevoegdheden uit op het vlak van de strijd tegen de schijnzelfstandigheid.
Bijgevolg hebben de hieronder meegedeelde resultaten betrekking op de hoger vermelde materies.
Aantal onderzoeken uitgevoerd in de jaren 2007 tot 2010
In de statistieken is het niet mogelijk om de onderzoeken, uitgevoerd in Brussel en in Vlaams-Brabant, apart te beschouwen.
2007 |
||
REGIO’S |
SECTOREN |
ONDERZOEKEN |
Vlaanderen |
Ziekenhuizen |
30 |
|
Andere |
23 |
Wallonië |
Ziekenhuizen |
35 |
|
Andere |
55 |
Brussel + Vlaams- Brabant |
Ziekenhuizen |
14 |
|
Andere |
27 |
2008 |
||
REGIO’S |
SECTOREN |
ONDERZOEKEN |
Vlaanderen |
Ziekenhuizen |
29 |
|
Andere |
21 |
Wallonië |
Ziekenhuizen |
54 |
|
Andere |
86 |
Brussel + Vlaams-Brabant |
Ziekenhuizen |
36 |
|
Andere |
23 |
2009 |
||
REGIO’S |
SECTOREN |
ONDERZOEKEN |
Vlaanderen |
Ziekenhuizen |
23 |
|
Andere |
20 |
Wallonië |
Ziekenhuizen |
52 |
|
Andere |
99 |
Brussel + Vlaams-Brabant |
Ziekenhuizen |
23 |
|
Andere |
37 |
2010 |
||
REGIO’S |
SECTOREN |
ONDERZOEKEN |
Vlaanderen |
Ziekenhuizen |
7 |
|
Andere |
10 |
Wallonië |
Ziekenhuizen |
15 |
|
Andere |
25 |
Brussel + Vlaams-Brabant |
Ziekenhuizen |
7 |
|
Andere |
5 |
Vaststellingen bij de controles van de jaren 2007 tot 2010
Voor een goed begrip van de volgende tabellen, moet men weten dat de sociaal inspecteurs krachtens artikel 9 van de wet van 16 november 1972 betreffende de arbeidsinspectie, het recht hebben om waarschuwingen te geven, voor de overtreder een termijn te bepalen om zich in regel te stellen en processen-verbaal op te maken. Dat is de reden waarom in deze tabellen werknemers voorkomen voor wie de vastgestelde inbreuken werden geregulariseerd.
De processen-verbaal die door de Sociale Inspectie worden opgesteld, worden overgemaakt aan de gerechtelijke overheden. Het gevolg dat aan deze processen-verbaal wordt gegeven behoort niet tot de bevoegdheid van de Sociale Inspectie.
2007 |
||||
ZIEKENHUIZEN |
||||
Materies |
Werkn. in overtr |
P.J. |
Geregul. werkn. |
Geregul. bedragen (in euro) |
Sociale documenten |
7 |
4 |
10 |
0,00 |
Sociale zekerheid |
2 |
2 |
381 |
142 739,79 |
Verhindering van toezicht |
2 |
2 |
0 |
0,00 |
Deeltijds werk - werkrooster |
4 |
3 |
0 |
0,00 |
Jaarlijkse vakantie |
1 |
1 |
195 |
43 795,22 |
2007 |
||||
ANDERE |
||||
Materies |
Werkn. in overtr |
P.J. |
Geregul. werkn. |
Geregul. bedragen (in euro) |
Arbeids-ongevallen |
0 |
0 |
2 |
0,00 |
Sociale documenten |
3 |
2 |
38 |
0,00 |
Sociale zekerheid |
4 |
1 |
153 |
201 112,35 |
Verhindering van toezicht |
1 |
1 |
0 |
0,00 |
Deeltijds werk - werkrooster |
1 |
2 |
2 |
0,00 |
Jaarlijkse vakantie |
3 |
2 |
31 |
29 751,97 |
2008 |
||||
ZIEKENHUIZEN |
||||
Materies |
Werkn. in overtr |
P.J. |
Geregul. werkn. |
Geregul. bedragen (in euro) |
Arbeids-ongevallen |
1 |
1 |
7 |
0,00 |
Sociale documenten |
6 |
5 |
25 |
0,00 |
Sociale zekerheid |
4 |
3 |
2.345 |
1 001 064,55 |
Deeltijds werk - werkrooster |
1 |
1 |
2 |
0,00 |
Jaarlijkse vakantie |
280 |
7 |
443 |
1 320 301,70 |
2008 |
||||
ANDERE |
||||
Materies |
Werkn. in overtr |
P.J. |
Geregul. werkn. |
Geregul. bedragen (in euro) |
Arbeids-ongevallen |
48 |
2 |
47 |
0,00 |
Sociale documenten |
303 |
4 |
101 |
0,00 |
Sociale zekerheid |
904 |
5 |
700 |
833 707,44 |
Verhindering van toezicht |
1 |
1 |
0 |
0,00 |
Onwettelijk verblijf – Wet 15/12/1980 |
1 |
1 |
0 |
0,00 |
Deeltijds werk - werkrooster |
1 |
1 |
3 |
0,00 |
Buitenlandse werknemer – Wet 30/04/1999 |
3 |
2 |
0 |
0,00 |
Jaarlijkse vakantie |
112 |
3 |
317 |
82 021,99 |
2009 |
||||
ZIEKENHUIZEN |
||||
Materies |
Werkn. in overtr |
P.J. |
Geregul. werkn. |
Geregul. bedragen (in euro) |
Arbeids-ongevallen |
21 |
1 |
5 |
0,00 |
Sociale documenten |
58 |
2 |
91 |
0,00 |
Sociale zekerheid |
0 |
0 |
3.213 |
985 805,84 |
Deeltijds werk - werkrooster |
15 |
1 |
1 |
0,00 |
Buitenlandse werknemer – Wet 30/04/1999 |
1 |
1 |
0 |
0,00 |
Jaarlijkse vakantie |
0 |
0 |
25 |
33 390,87 |
2009 |
||||
ANDERE |
||||
Materies |
Werkn. in overtr |
P.J. |
Geregul. werkn. |
Geregul. bedragen (in euro) |
Arbeids-ongevallen |
1 |
1 |
1 |
0,00 |
Sociale documenten |
2 |
3 |
117 |
0,00 |
Sociale zekerheid |
22 |
4 |
429 |
242 328,40 |
Verhindering van toezicht |
1 |
1 |
0 |
0,00 |
Onwettelijk verblijf – wet 15/12/1980 |
1 |
1 |
0 |
0,00 |
Deeltijds werk - werkrooster |
0 |
0 |
1 |
0,00 |
Jaarlijkse vakantie |
5 |
4 |
50 |
58 042,08 |
2010 |
||||
ZIEKENHUIZEN |
||||
Materies |
Werkn. in overtr |
P.J. |
Geregul. werkn. |
Geregul. bedragen (in euro) |
Arbeids-ongevallen |
0 |
0 |
5 |
0,00 |
Sociale documenten |
0 |
0 |
7 |
0,00 |
Sociale zekerheid |
2 |
2 |
43 |
46 659,11 |
Jaarlijkse vakantie |
1 |
1 |
4 |
19 442,81 |
2010 |
||||
ANDERE |
||||
Materies |
Werkn. in overtr |
P.J. |
Geregul. werkn. |
Geregul. bedragen (in euro) |
Sociale documenten |
1 |
2 |
4 |
0,00 |
Sociale zekerheid |
28 |
1 |
141 |
31 972,94 |
Deeltijds werk - werkrooster |
0 |
0 |
25 |
0,00 |
Jaarlijkse vakantie |
0 |
0 |
30 |
20 696,61 |