Havens - Containerterminals - Radioactiviteit - Detectie - Meetpoorten - "Megaports" project - Kostprijs - Aanbesteding
haveninstallatie
meetapparaat
radioactiviteit
scanner
nucleaire veiligheid
container
nucleaire beveiliging
18/1/2012 | Verzending vraag |
16/2/2012 | Antwoord |
Gelijkaardige vraag ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5361
Uw collega van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken gaf mij mee dat deze vraag onder uw bevoegdheid valt.
In samenwerking met de VS werden er de afgelopen jaren - inachtneming van de gesloten verdragen- verschillende meetpoorten voor de detectie van radioactiviteit geplaatst. De installatie van de eerste nucleaire sensoren kostte 13,6 miljoen euro, waarvan 11,2 miljoen euro door de Amerikaanse overheid werd gefinancierd en de overige 2,3 miljoen was voor de rekening van België. Dit zijn de cijfers voor de investeringen in de periode 2005-2008. Hierna zijn er echter nog investeringen gebeurd (waaronder nieuwe software voor de scanners).
In de Haven van Antwerpen zijn er vandaag veertig meetpoorten verspreid over elf containerterminals actief. Zes terminals zijn (nog) niet van meetpoorten voorzien.
In de haven van Zeebrugge staan er momenteel tien meetpoorten, verspreid over twee van de drie containerterminals. Begin 2011 werd een aanbestedingsprocedure gestart om ook op de derde terminal meetpoorten te instaleren.
Kan de geachte minister mij bezorgen:
1) Een overzicht van de totale kostprijs van de volledige ontplooiing (aankoopkosten/opbouw) van het Megaports project in België vanaf de start van dit project tot nu (2011)? Gelieve ook de kostenverdeling tussen de verschillende betrokken overheden weer te geven.
2) Een overzicht van de jaarlijkse personeelskosten die het directe gevolg zijn van het in werking houden van deze scanners? Komt de Amerikaanse overheid ook hier in tussen?
3) Een overzicht van de jaarlijkse onderhoudskosten van deze scanners? Wederom, legt de Amerikaanse overheid hier geld voor op tafel of zijn deze kosten volledig voor België?
Wat de aankoop van de nieuwe meetpoorten in Zeebrugge betreft:
1) Is de aanbestedingsprocedure al afgerond of is zij nog hangende?
2) Over hoeveel meetpoorten gaat het concreet?
3) Welk bedragen zijn ermee gemoeid en voor wie zijn deze kosten?
1. Investeringen Douane en Accijnzen tot op heden:
2006-2008: compensatie BTW betaald door de Amerikaanse overheid in het kader van de installatie van meetpoorten op acht terminals in België: 1 800 000 USD;
2008-2009: aankoop en installatie van een advanced spectroscopic portal (ASP) voor Antwerpen: 1 177 935,00 euro incl. BTW;
2008-2009: installatie van meetpoorten op vier terminals in Zeebrugge en Antwerpen: 2 220 025,90 euro incl. BTW.
De jaarlijkse werkingskosten ten laste van douane en accijnzen bedragen :
onderhoud ASP: 78 650 euro (te betalen sinds 4 december 2009);
onderhoud meetpoorten in Antwerpen: 250 000 euro (te betalen sinds november 2010);
onderhoud meetpoorten in Zeebrugge: 61 000 euro (te betalen sinds februari 2010);
beschermende maatregelen tegen ioniserende straling (dosimeters, contract erkende stralingsdeskundige, toezicht FANC) op alle locaties: 270 000 euro.
Volgende uitgaven werden tot op heden gedaan door de stafdienst ICT tijdens de periode 2007-2011 (vijf jaar):
backbone tussen de meetpoorten: 2 380 000 euro incl. BTW (Dit bedrag betreft enerzijds de installatiekosten inzake Megaports Zeebrugge (500 000 euro) en anderzijds de huurprijs van de backbone (vijf jaar).);
diverse kosten hardware en software: 25 000 euro, incl. BTW.
De investeringen door de Amerikaanse overheid over de periode van 2005 – 2011 betreffen 54,69 miljoen USD.
Het Megaports initiatief werd in België gerealiseerd in verschillende fases. In een eerste fase (2005 – 2007) werden er in de haven van Antwerpen acht containerterminals en één treinhub uitgerust met detectiesystemen. De aankoop, levering en installatie van de meetpoorten met toebehoren, werden volledig gefinancierd door de Amerikaanse overheid. Door de Belgische overheid werd voornamelijk geïnvesteerd in werkingsmiddelen.
De tweede fase (2008 – 2009) werd gerealiseerd op basis van kostendeling, waarbij de Amerikaanse overheid instond voor de aankoop en de levering van detectiesystemen (meetpoorten en toebehoren) van twee containerterminals in Antwerpen en twee terminals in Zeebrugge, terwijl de Belgische overheid de installatie (burgerlijke werken) van de apparatuur voor haar rekening nam.
De huidige, derde fase omvat:
de installatie van meetpoorten op de ZIP-terminal (“Zeebrugge International Port”);
de installatie van meetpoorten op twee inland terminals (Willebroek en Meerhout).
Ook deze laatste projecten worden gerealiseerd op basis van kostendeling, nader omschreven onder 3.3.
2. De personeelskosten zijn ten laste van de Belgische overheid. De Amerikaanse overheid komt hierin niet tussen. De gemiddelde jaarlijkse personeelskost, op basis van brutolonen, bedraagt 313.406 euro voor Zeebrugge en 1 193 641 euro voor Antwerpen.
3. Voor het overzicht van de onderhoudskosten wordt verwezen naar het antwoord op vraag 1.
3.1. De aanbestedingsprocedure voor wat betreft “Zeebrugge International Port” is nog hangende.
3.2. Het gaat over vier meetpoorten in totaal, waarvan twee aan de entrance gate en twee aan de exit gate.
3.3. Dit project (3de fase) wordt gerealiseerd op basis van kostendeling, waarbij de Amerikaanse overheid instaat voor aankoop en levering van de detectiepoorten, en de Belgische overheid de installatie (burgerlijke werken) en onderhoud van de apparatuur voor haar rekening neemt. De installatiekosten ten laste van de Belgische overheid zullen ongeveer 400 000 euro incl. BTW bedragen.