Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Gesloten loketten - Sluiting van loketten en stations - Beleidsprioriteiten
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
spoorwegstation
28/12/2011 | Verzending vraag |
28/8/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-496
Volgens recente berichtgeving maken reizigers zich onnodig zorgen over de sluiting van het loket en het station van Haaltert, alsook van Ede en Herzele. De reizigers vrezen een beleid tot afbouw van de dienstverlening van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). Hun vrees vloeit voort uit de vaststelling dat het loket in het station van Haaltert vorig jaar drieënzeventig dagen gesloten bleef. Dit jaar gaat het al om zesenveertig dagen.
Een gesloten loket betekent ook een gesloten wachtzaal, geen toilet en geen sociale controle. De reizigers blijven dan, in de winter letterlijk, in de kou staan. Een gebrek aan personeel zou aan de oorsprong liggen van het gesloten loket. Met vijf personeelsleden worden vijf stations bediend. Als er dus iemand uitvalt wegens ziekte of gewoon verlof, zorgt dit onmiddellijk voor problemen.
De reizigers zien hierin een soort afbouwbeleid van de NMBS, die de voorbode is voor de sluiting van loketten en stations. Hun overtuiging wordt versterkt door de vele stations in Zuidoost-Vlaanderen die inmiddels zijn gesloten. Bovendien verwijten ze de NMBS niet genoeg te doen voor de gebouwen en de inboedels (Het Nieuwsblad, "NMBS laat ons in de kou", 26 november 2010, blz. 53).
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Heeft de minister cijfers over het aantal dagen dat loketten gesloten bleven in ons land in 2007, 2008, 2009 en de eerste helft van 2010, uitgesplitst per gewest en station? Welke oorzaken lagen aan die sluitingen ten grondslag?
2) Kan ze meedelen of er plannen bestaan om bepaalde loketten en stations te sluiten? Zo ja, wil ze ook meedelen om welke stations het gaat en waarom?
3) Wil ze meedelen waar de beleidsprioriteiten bij de NMBS de komende jaren zullen liggen en welke middelen daar tegenover zullen staan?
1. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) beschikt niet over deze gegevens. Gegevens voor deze precieze gevallen worden inderdaad niet speciaal bijgehouden. Veel van de onbeschikbaarheid van loketpersoneel is het gevolg van onverwachte omstandigheden zoals ziekte, korte vervangingen van collega's, enz. die ad hoc moeten opgevangen worden."
2. In de zitting van 24 mei 2011 heeft de Raad van Bestuur van de NMBS zijn principeakkoord gegeven over de sluiting van 38 loketten met een klein aantal transacties (Auvelais, Quaregnon, Angleur, Erembodegem, Herseaux, Ingelmunster, Kalmthout, Mortsel-Oude God, Moustier, Godinne, Herne, Herstal, Merchtem, Piéton, Theux, Wevelgem, Zaventem, Dilbeek, Ecaussines, Haaltert, Merelbeke, Viane-Moerbeke, Buggenhout, Couvin, Herzele, Kortemark, Lierde, Mont-Saint-Guibert, Schaarbeek, Ukkel-Calevoet, Antoing, Ede, Galmaarden, Zedelgem, Komen, Neufchâteau, Blaton, Kortenberg). Hiervoor zijn 3 voorwaarden :
de klant moet de mogelijkheid hebben om een ticket te kopen via een automaat ;
er moet ten minste in de winter een wachtzaal open blijven en volgens dezelfde voorwaarden als tevoren ;
er moet vooraf sociaal overleg zijn gepleegd inzake de overplaatsing van het personeel.
Voor de 7 stations die momenteel in onderaanneming door Infrabel geëxploiteerd worden (Burst, Bomal, Lobbes, Florenville, Schellebelle, Melreux-Hotton, Scheldewindeke) heeft de Raad van Bestuur zijn goedkeuring gegeven om geen loketdienst door verkooppersoneel van de directie Mobility te voorzien wanneer het personeel van Infrabel niet langer aanwezig zal zijn als gevolg van de reorganisatie van de seinhuizen.
3. Ik heb de eer het geachte lid te verwijzen naar het antwoord medegedeeld op de mondelinge vragen 11298, 11318, 11324, 11491, 11831 tijdens de Commissie Infrastructuur van de Kamer van 7 maart laatstleden. (CRABV 53 COM 490, pagina 56 tot 60)