Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1761

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 17 maart 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Buitenlandse rijbewijzen - Criteria voor de erkenning - Controle

rijbewijs
buitenlandse staatsburger
Democratische Republiek Congo
Angola

Chronologie

17/3/2011Verzending vraag
26/4/2011Antwoord

Vraag nr. 5-1761 d.d. 17 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Erkende buitenlandse rijbewijzen kunnen onder bepaalde voorwaarden en zolang hun geldigheidsduur niet verstreken is, worden ingeruild voor een Belgisch rijbewijs. Wie een niet-erkend buitenlands rijbewijs of een internationaal rijbewijs voorlegt, is vrijgesteld van scholing maar moet zich wel onderwerpen aan het theoretisch en het praktisch examen.

Hierbij zou ik de volgende vragen willen stellen:

1) Op basis van welke criteria wordt een buitenlands rijbewijs al of niet erkend?

2) Sinds welke datum geldt de landenlijst van erkende of niet-erkende rijbewijzen? Wordt deze lijst regelmatig gewijzigd omwille van recente gegevens? Welke criteria gelden daarvoor?

3) Het rijbewijs afgeleverd door de Democratische Republiek Congo (ex-Zaïre) zou wel erkend zijn (indien het bestaat uit " een boekje met bruine halfstevige kaft en binnenin een drieluik met de cat. A tot E "). Het rijbewijs afgeleverd door bijvoorbeeld Angola zou niet erkend zijn. Welke redenen hebben geleid tot dit onderscheid in erkenning?

4) Is er controle op buitenlandse scholing en de afleveringsprocedure van een rijbewijs?

5) Zijn er cijfers bekend die een rechtstreeks verband leggen tussen het veroorzaken van ongevallen en het niet beschikken over een erkend rijbewijs?

Antwoord ontvangen op 26 april 2011 :

  1. Buitenlandse rijbewijzen worden in België al dan niet erkend enerzijds op basis van ratificaties van de conventies van Genève en/of Wenen en anderzijds op basis van bilaterale diplomatieke akkoorden tot wederzijdse erkenning van de rijbewijzen. Deze conventies verplichten de partijstaten om bepaalde standaarden van kwaliteit na te leven onder andere op vlak van de opleiding van de wegcode, van de rijopleiding en van de kwalificaties van de beroepsopleiders.

  2. De landenlijst van de erkende of niet–erkende rijbewijzen dateert al van 1968. Deze lijst wordt regelmatig aangepast en is thans terug te vinden op de website van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer (www.mobilit.fgov.be). Mogelijke wijzigingen zijn meestal een gevolg van een opzegging of sluiten van diplomatieke akkoorden.

  3. Het rijbewijs afgeleverd door de Democratische Republiek Congo is erkend door het feit dat Congo, evenals België, de conventies van Genève en Wenen heeft geratificeerd en België er bijgevolg toe gebonden is dit rijbewijs te erkennen. Angola daarentegen heeft geen van beide conventies geratificeerd en bovendien is er tussen Angola en België geen diplomatiek akkoord tot wederzijdse erkenning van de rijbewijzen.

  4. Vooraleer tot een erkenning van een buitenlands rijbewijs over te gaan wordt er vooraf een screening betreffende de scholing en de afleveringsprocedure van de rijbewijzen uitgevoerd.

  5. Neen, er zijn geen cijfers bekend die een rechtstreeks verband leggen tussen het veroorzaken van ongevallen en bestuurders die niet beschikken over een erkend rijbewijs. De houders van een niet erkend buitenlands rijbewijs mogen niet sturen op Belgisch grondgebied en dienen in België te slagen voor het theoretisch en praktisch examen teneinde in het bezit te komen van een Belgisch rijbewijs.