| BELGISCHE SENAAT | ||||
| ________ | ||||
| Zitting 2010-2011 | ||||
| ________ | ||||
| 17 maart 2011 | ||||
| ________ | ||||
| SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-1761 | ||||
de Bert Anciaux (sp.a) |
||||
aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister |
||||
| ________ | ||||
| Buitenlandse rijbewijzen - Criteria voor de erkenning - Controle | ||||
| ________ | ||||
| rijbewijs buitenlandse staatsburger Democratische Republiek Congo Angola |
||||
| ________ | ||||
|
||||
| ________ | ||||
| ________ | ||||
| SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-1761 d.d. 17 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||
Erkende buitenlandse rijbewijzen kunnen onder bepaalde voorwaarden en zolang hun geldigheidsduur niet verstreken is, worden ingeruild voor een Belgisch rijbewijs. Wie een niet-erkend buitenlands rijbewijs of een internationaal rijbewijs voorlegt, is vrijgesteld van scholing maar moet zich wel onderwerpen aan het theoretisch en het praktisch examen. Hierbij zou ik de volgende vragen willen stellen: 1) Op basis van welke criteria wordt een buitenlands rijbewijs al of niet erkend? 2) Sinds welke datum geldt de landenlijst van erkende of niet-erkende rijbewijzen? Wordt deze lijst regelmatig gewijzigd omwille van recente gegevens? Welke criteria gelden daarvoor? 3) Het rijbewijs afgeleverd door de Democratische Republiek Congo (ex-Zaïre) zou wel erkend zijn (indien het bestaat uit " een boekje met bruine halfstevige kaft en binnenin een drieluik met de cat. A tot E "). Het rijbewijs afgeleverd door bijvoorbeeld Angola zou niet erkend zijn. Welke redenen hebben geleid tot dit onderscheid in erkenning? 4) Is er controle op buitenlandse scholing en de afleveringsprocedure van een rijbewijs? 5) Zijn er cijfers bekend die een rechtstreeks verband leggen tussen het veroorzaken van ongevallen en het niet beschikken over een erkend rijbewijs? |
||||
| Antwoord ontvangen op 26 april 2011 : | ||||
|