Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Handelspraktijken - Reservering via het internet - Prijs - Plotse wijzigingen - Wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument - Naleving
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
snelvervoer
reizigerstarief
bescherming van de consument
handelsregelingen
12/3/2010 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 15/4/2010) |
6/5/2010 | Einde zittingsperiode |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-7180
Ik heb de jongste weken een reeks getuigenissen gekregen van gebruikers van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) die zich onder meer beklagen over de betwistbare handelspraktijken van de maatschappij. Zo zou de prijs van een reservering op het internet gevoelig stijgen, soms zelfs in slechts enkele minuten tijd. Dat is voor hen een bittere vaststelling. Voor sommigen is de aankoop van TGV-tickets bij de NMBS een kwestie van “geluk hebben” geworden.
Ik heb dan ook volgende vraag :
1. Zijn dergelijke praktijken niet strijdig met de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument?
2. Zo neen, welke maatregelen zult u dan nemen om de verbruikers ervan te verzekeren dat de ondernemingen die op het internet promoties aanbieden in de toekomst verplicht zullen zijn ze lang genoeg aan te houden zodat elke verbruiker over voldoende tijd beschikt om kennis te nemen van het aanbod en de markt te verkennen?