BELGISCHE SENAAT | ||||
________ | ||||
Zitting 2009-2010 | ||||
________ | ||||
12 maart 2010 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-7179 | ||||
de Alain Destexhe (MR) |
||||
aan de minister van Klimaat en Energie |
||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Handelspraktijken - Reservering via het internet - Prijs - Plotse wijzigingen - Wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument - Naleving | ||||
________ | ||||
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen snelvervoer reizigerstarief bescherming van de consument handelsregelingen |
||||
________ | ||||
|
||||
________ | ||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-7180 | ||||
________ | ||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-7179 d.d. 12 maart 2010 : (Vraag gesteld in het Frans) | ||||
Ik heb de jongste weken een reeks getuigenissen gekregen van gebruikers van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) die zich onder meer beklagen over de betwistbare handelspraktijken van de maatschappij. Zo zou de prijs van een reservering op het internet gevoelig stijgen, soms zelfs in slechts enkele minuten tijd. Dat is voor hen een bittere vaststelling. Voor sommigen is de aankoop van TGV-tickets bij de NMBS een kwestie van “geluk hebben” geworden. Ik heb dan ook volgende vraag : 1. Zijn dergelijke praktijken niet strijdig met de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument? 2. Zo neen, welke maatregelen zult u dan nemen om de verbruikers ervan te verzekeren dat de ondernemingen die op het internet promoties aanbieden in de toekomst verplicht zullen zijn ze lang genoeg aan te houden zodat elke verbruiker over voldoende tijd beschikt om kennis te nemen van het aanbod en de markt te verkennen? |