Absolute voorrang van rechts - Evaluatie - Daling van ongevallen
verkeersveiligheid
verkeersregels
ongeval bij het vervoer
20/1/2010 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/2/2010) |
22/2/2010 | Antwoord |
Op 1 maart 2007 werd de algemene voorrang van rechts ingevoerd. De bedoeling was de tot dan toe geldende regels te vereenvoudigen en te verduidelijken met als doelstelling de verkeersveiligheid te verhogen. En zo ongevallen te voorkomen.
1. We zijn ondertussen bijna drie jaar verder. Heeft de veralgemening van de voorrang effectief voor meer duidelijkheid en dus veiligheid gezorgd?
2. Is er al geëvalueerd, of zijn er plannen daarvoor, of de maatregel effectief tot een daling van de ongevallen heeft geleid?
Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:
1. De regel die betrekking heeft op de voorrang van rechts, die aangepast werd op 1 maart 2007, heeft geen voorwerp uitgemaakt van een specifieke evaluatie.
2. De onderstaande tabellen tonen het aantal en het percentage letselongevallen opgesplitst naar type kruispunt. Het aandeel letselongevallen op kruispunten met voorrang van rechts is in 2007, het jaar waarin de nieuwe wet in voege trad, noch significant toegenomen noch significant afgenomen.
De opheffing van de regel, waarbij de bestuurder die van rechts komt, zijn voorrang verliest wanneer hij stopt, werd ingegeven door het feit dat dit in geen ander Europees land bestond en daardoor een grotere uniformiteit in Europa werd bereikt.
Evolutie van het aantal letselongevallen naargelang het type kruispunt (2005-2008) Evolution du nombre d’accidents avec dommage corporel selon le type de carrefour (2005-2008) |
|||||||||||
|
Geen Kruispunt
Pas de carrefour
|
Kruispunt
Carrefour
|
Rotonde
Rond-point
|
|
|||||||
|
|
Geen specificaties |
Met agent |
Met verkeerslichten |
Met voorrangsborden B1 of B5 |
Met voorrang van rechts |
|
|
|||
|
|
Pas de specifications |
Avec agent |
Avec signaux lumineux |
Avec panneaux priorité de droite B1 ou B5 |
Avec priorité de droite |
|
|
|||
2005 |
31408 |
531 |
74 |
3461 |
7923 |
4704 |
1185 |
49286 |
|||
2006 |
31343 |
39 |
61 |
3547 |
8019 |
4891 |
1272 |
49171 |
|||
2007 |
31740 |
0 |
71 |
3688 |
8271 |
4830 |
1215 |
49815 |
|||
2008 |
30931 |
0 |
87 |
3673 |
8078 |
4795 |
1264 |
48827 |
|||
|
|
|
|
|
Bron: FOD Economie. AD SEI / Verwerking: BIVV |
||||||
|
|
|
|
|
Source: SPF Economie AD SEI / Infographie : IBSR |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
Evolutie van het aandeel letselongevallen naargelang het type kruispunt (2005-2008) Evolution de la proportion d’accidents avec dommage corporel selon le type de carrefour (2005-2008)
|
|||||||||||
|
Geen Kruispunt
Pas de carrefour
|
Kruispunt
Carrefour
|
Rotonde
Rond-point
|
|
|||||||
|
|
Geen specificaties |
Met agent |
Met verkeerslichten |
Met voorrangsborden B1 of B5 |
Met voorrang van rechts |
|
|
|||
|
|
Pas de specifications |
Avec agent |
Avec signaux lumineux |
Avec panneaux priorité de droite B1 ou B5 |
Avec priorité de droite |
|
|
|||
2005 |
63,7% |
1,1% |
0,1% |
7,0% |
16,1% |
9,5% |
2,4% |
100,0% |
|||
2006 |
63,7% |
0,1% |
0,1% |
7,2% |
16,3% |
9,9% |
2,6% |
100,0% |
|||
2007 |
63,7% |
0,0% |
0,1% |
7,4% |
16,6% |
9,7% |
2,4% |
100,0% |
|||
2008 |
63,3% |
0,0% |
0,2% |
7,5% |
16,5% |
9,8% |
2,6% |
100,0% |
|||
|
|
|
|
|
Bron: FOD Economie. AD SEI / Verwerking: BIVV |
||||||
|
|
|
|
|
Source: SPF Economie AD SEI / Infographie : IBSR |