SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
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20 janvier 2010 20 januari 2010
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Question écrite n° 4-6550 Schriftelijke vraag nr. 4-6550

de Freya Piryns (Groen!)

van Freya Piryns (Groen!)

au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au Premier Ministre

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister
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Priorité de droite absolue - Évaluation - Diminution du nombre d'accidents Absolute voorrang van rechts - Evaluatie - Daling van ongevallen 
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sécurité routière
code de la route
accident de transport
verkeersveiligheid
verkeersregels
ongeval bij het vervoer
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20/1/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 18/2/2010)
22/2/2010Antwoord
20/1/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 18/2/2010)
22/2/2010Antwoord
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Question n° 4-6550 du 20 janvier 2010 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-6550 d.d. 20 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La priorité de droite absolue a été instaurée le 1er mars 2007. L'objectif était d'accroître la sécurité routière et de prévenir les accidents grâce à une simplification et à une clarification des règles en vigueur jusqu'alors.

1. Près de trois années se sont écoulées depuis lors. La généralisation de la priorité a-t-elle réellement eu pour effet de clarifier les règles et de renforcer la sécurité ?

2. A-t-on déjà procédé à une évaluation, ou envisage-t-on de le faire, afin de déterminer si la mesure a abouti à une diminution du nombre d'accidents ?

 

Op 1 maart 2007 werd de algemene voorrang van rechts ingevoerd. De bedoeling was de tot dan toe geldende regels te vereenvoudigen en te verduidelijken met als doelstelling de verkeersveiligheid te verhogen. En zo ongevallen te voorkomen.

1. We zijn ondertussen bijna drie jaar verder. Heeft de veralgemening van de voorrang effectief voor meer duidelijkheid en dus veiligheid gezorgd?

2. Is er al geëvalueerd, of zijn er plannen daarvoor, of de maatregel effectief tot een daling van de ongevallen heeft geleid?

 
Réponse reçue le 22 février 2010 : Antwoord ontvangen op 22 februari 2010 :

J’ai l’honneur de répondre ce qui suit à l’honorable membre :

1. La règle relative à la priorité de droite, laquelle a été adaptée le 1er mars 2007 n’a pas fait l’objet d’une évaluation spécifique.

2. Les tableaux ci-dessous montrent le nombre et le pourcentage d’accidents avec dommage corporel, par type de carrefour. La proportion d'accidents avec dommage corporel dans des carrefours avec priorité de droite n’a pas augmenté ni diminué significativement en 2007, l’année où la loi est entrée en vigueur.

L’abrogation de la règle selon laquelle le conducteur qui vient de droite perd sa priorité quand il s’arrête, a été inspirée par le fait que cela n’existait dans aucun autre pays européen et que dès lors, une plus grande uniformité a été atteinte en Europe.

Evolutie van het aantal letselongevallen naargelang het type kruispunt (2005-2008)

Évolution du nombre d’accidents avec dommage corporel selon le type de carrefour (2005-2008)

 

Geen Kruispunt



Pas de carrefour


Kruispunt



Carrefour




Rotonde



Rond-point


 

 

 

Geen specificaties

Met agent

Met verkeerslichten

Met voorrangsborden B1 of B5

Met voorrang van rechts

 

 



Pas de specifications

Avec agent

Avec signaux lumineux

Avec panneaux priorité de droite B1 ou B5

Avec priorité de droite



2005

31408

531

74

3461

7923

4704

1185

49286

2006

31343

39

61

3547

8019

4891

1272

49171

2007

31740

0

71

3688

8271

4830

1215

49815

2008

30931

0

87

3673

8078

4795

1264

48827






Bron: FOD Economie. AD SEI / Verwerking: BIVV






Source: SPF Economie AD SEI / Infographie : IBSR










Evolutie van het aandeel letselongevallen naargelang het type kruispunt (2005-2008)

Evolution de la proportion d’accidents avec dommage corporel selon le type de carrefour (2005-2008)


 

Geen Kruispunt



Pas de carrefour


Kruispunt



Carrefour


Rotonde





Rond-point


 

 

 

Geen specificaties

Met agent

Met verkeerslichten

Met voorrangsborden B1 of B5

Met voorrang van rechts

 

 



Pas de specifications

Avec agent

Avec signaux lumineux

Avec panneaux priorité de droite B1 ou B5

Avec priorité de droite



2005

63,7%

1,1%

0,1%

7,0%

16,1%

9,5%

2,4%

100,0%

2006

63,7%

0,1%

0,1%

7,2%

16,3%

9,9%

2,6%

100,0%

2007

63,7%

0,0%

0,1%

7,4%

16,6%

9,7%

2,4%

100,0%

2008

63,3%

0,0%

0,2%

7,5%

16,5%

9,8%

2,6%

100,0%






Bron: FOD Economie. AD SEI / Verwerking: BIVV






Source: SPF Economie AD SEI / Infographie : IBSR



Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

1. De regel die betrekking heeft op de voorrang van rechts, die aangepast werd op 1 maart 2007, heeft geen voorwerp uitgemaakt van een specifieke evaluatie.

2. De onderstaande tabellen tonen het aantal en het percentage letselongevallen opgesplitst naar type kruispunt. Het aandeel letselongevallen op kruispunten met voorrang van rechts is in 2007, het jaar waarin de nieuwe wet in voege trad, noch significant toegenomen noch significant afgenomen.

De opheffing van de regel, waarbij de bestuurder die van rechts komt, zijn voorrang verliest wanneer hij stopt, werd ingegeven door het feit dat dit in geen ander Europees land bestond en daardoor een grotere uniformiteit in Europa werd bereikt.

Evolutie van het aantal letselongevallen naargelang het type kruispunt (2005-2008)

Evolution du nombre d’accidents avec dommage corporel selon le type de carrefour (2005-2008)

 

Geen Kruispunt



Pas de carrefour


Kruispunt



Carrefour




Rotonde



Rond-point


 

 

 

Geen specificaties

Met agent

Met verkeerslichten

Met voorrangsborden B1 of B5

Met voorrang van rechts

 

 



Pas de specifications

Avec agent

Avec signaux lumineux

Avec panneaux priorité de droite B1 ou B5

Avec priorité de droite



2005

31408

531

74

3461

7923

4704

1185

49286

2006

31343

39

61

3547

8019

4891

1272

49171

2007

31740

0

71

3688

8271

4830

1215

49815

2008

30931

0

87

3673

8078

4795

1264

48827






Bron: FOD Economie. AD SEI / Verwerking: BIVV






Source: SPF Economie AD SEI / Infographie : IBSR










Evolutie van het aandeel letselongevallen naargelang het type kruispunt (2005-2008)

Evolution de la proportion d’accidents avec dommage corporel selon le type de carrefour (2005-2008)


 

Geen Kruispunt



Pas de carrefour


Kruispunt



Carrefour


Rotonde





Rond-point


 

 

 

Geen specificaties

Met agent

Met verkeerslichten

Met voorrangsborden B1 of B5

Met voorrang van rechts

 

 



Pas de specifications

Avec agent

Avec signaux lumineux

Avec panneaux priorité de droite B1 ou B5

Avec priorité de droite



2005

63,7%

1,1%

0,1%

7,0%

16,1%

9,5%

2,4%

100,0%

2006

63,7%

0,1%

0,1%

7,2%

16,3%

9,9%

2,6%

100,0%

2007

63,7%

0,0%

0,1%

7,4%

16,6%

9,7%

2,4%

100,0%

2008

63,3%

0,0%

0,2%

7,5%

16,5%

9,8%

2,6%

100,0%






Bron: FOD Economie. AD SEI / Verwerking: BIVV






Source: SPF Economie AD SEI / Infographie : IBSR