Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4870

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 27 oktober 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Promotietoer van Clouseau - Inzetten van een speciale trein - Logistieke ondersteuning

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
culturele manifestatie
pendel

Chronologie

27/10/2009 Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2009 )
25/11/2009 Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5822

Vraag nr. 4-4870 d.d. 27 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op vrijdag 30 oktober 2009 maakt de Vlaamse popgroep Clouseau een promotietoer langs tien Vlaamse stations naar aanleiding van de release van haar tiende studioalbum " Zij aan zij ". Een origineel initiatief, dat op zich alleen maar aangemoedigd kan worden. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) beweert in haar officiŽle communicatie dat ze hiervoor de logistieke en organisatorische ondersteuning verzorgt. Voor de uitvoering van de stationstournee legt de NMBS echter een speciale trein in, de zogenaamde " Clouseau Express ". Dat is opmerkelijk, aangezien het evenement om 6 u 's ochtends start. De NMBS beweert immers doorgaans 's ochtends en 's avonds het volledige materieel te moeten inschakelen om alle reizigers te kunnen vervoeren. Bovendien heet het officieel dat het net tijdens de spitsuren op werkdagen nu reeds oververzadigd is. Nochtans start de tour om 6 u 's ochtends. Bovendien heeft de NMBS reeds aangekondigd dat de fans, die via wedstrijden een plaats op de trein kunnen winnen, een gratis retourticket naar huis aangeboden krijgen.

1. Gegeven de stelling van de NMBS dat men op weekdagen tijdens de spitsuren het volledige beschikbare materieel moet inzetten voor de reizigers, waar heeft de NMBS nog een extra trein gevonden om eenmalig in te zetten als " Clouseau Express "?

2. Betekent het met andere woorden dat een andere reizigerstrein wordt ingekort?

3. Gegeven de stelling van de NMBS dat het spoornet op weekdagen tijdens de spitsuren nu reeds oververzadigd is op heel wat plaatsen, zal de " Clouseau Express " zonder enige vertragingsproblemen te ondervinden of te veroorzaken kunnen worden ingelegd?

4. Wat verstaat de NMBS precies onder " logistieke en organisatorische ondersteuning " van de Clouseau-stationstour?

5. Hoeveel extra materieel en manschappen zullen moeten worden ingezet voor dit initiatief?

6. Hoeveel bedraagt de geschatte totale kostprijs van de logistieke en organisatorische ondersteuning van de promotour ťn van de te betalen retourtickets van Clouseau op 30 oktober 2009?