Geannuleerde vliegtuigen - Verplichtingen van de luchtvaartmaatschappijen - Terugbetaling - Ticket en andere onkosten
luchtvaartlijn
luchtvervoer
heffingen op vervoersinfrastructuur
vergoeding
vervoersvoorschriften
richtlijn (EU)
bescherming van de consument
low-budgetvlieger
18/11/2008 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/12/2008) |
12/12/2008 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2044
Vluchten van “lowcostmaatschappijen” worden geregeld geannuleerd. Welke verplichtingen hebben die maatschappen ten opzichte van de passagiers? Zijn ze verplicht de passagiers te informeren, terug te betalen en de onkosten die door die situatie ontstaan zijn ten laste te nemen? Ik denk aan bijkomende hotelkosten of de annulering van hotelovernachtingen, verplaatsingsonkosten voor de terugweg, enzovoort.
Zijn de “normale” luchtvaartmaatschappijen en de lowcostmaatschappijen aan dezelfde wetgeving onderworpen?
Welke wetgeving is van toepassing? Gaat het om een Europese richtlijn of voorziet de Belgische wetgeving in specifieke verplichtingen?
Als de maatschappijen het ticket terugbetalen is dat vaak zonder de luchthaven- en andere taksen. Is dat wettelijk? Is dat normaal? Waar gaat het geld van die luchthaventaksen naartoe ? Het vliegtuig is immers niet opgestegen.
Ik heb de heer het geachte lid mee te delen dat het onderwerp van de vraag onder de bevoegdheid valt van de staatsecretaris voor Mobiliteit aan wie de vraag eveneens werd gesteld