Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-2044

van Alain Destexhe (MR) d.d. 18 november 2008

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Geannuleerde vliegtuigen - Verplichtingen van de luchtvaartmaatschappijen - Terugbetaling - Ticket en andere onkosten

luchtvaartlijn
luchtvervoer
heffingen op vervoersinfrastructuur
vergoeding
vervoersvoorschriften
richtlijn (EU)
bescherming van de consument
low-budgetvlieger

Chronologie

18/11/2008 Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/12/2008 )
9/12/2008 Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-2043

Vraag nr. 4-2044 d.d. 18 november 2008 : (Vraag gesteld in het Frans)

Vluchten van “lowcostmaatschappijen” worden geregeld geannuleerd. Welke verplichtingen hebben die maatschappen ten opzichte van de passagiers? Zijn ze verplicht de passagiers te informeren, terug te betalen en de onkosten die door die situatie ontstaan zijn ten laste te nemen? Ik denk aan bijkomende hotelkosten of de annulering van hotelovernachtingen, verplaatsingsonkosten voor de terugweg, enzovoort.

Zijn de “normale” luchtvaartmaatschappijen en de lowcostmaatschappijen aan dezelfde wetgeving onderworpen?

Welke wetgeving is van toepassing? Gaat het om een Europese richtlijn of voorziet de Belgische wetgeving in specifieke verplichtingen?

Als de maatschappijen het ticket terugbetalen is dat vaak zonder de luchthaven- en andere taksen. Is dat wettelijk? Is dat normaal? Waar gaat het geld van die luchthaventaksen naartoe ? Het vliegtuig is immers niet opgestegen.

Antwoord ontvangen op 9 december 2008 :

Wanneer een vlucht geannuleerd wordt, zijn de bepalingen van Europese Verordening (EG) 261/2004 van toepassing. Alle luchtvaartmaatschappijen, of het nu gaat om full service-, low cost- of charter-maatschappijen, moeten deze toepassen.

Bij elke annulering moet de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert de passagier de keuze aanbieden tussen de terugbetaling van zijn niet gebruikt biljet of een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersom-standigheden bij de eerste gelegenheid.

Daarenboven hebben de passagiers recht op gratis maaltijden en verfrissingen in redelijke verhouding tot de wachttijd en in het geval dit noodzakelijk is, hotelaccommodatie en het vervoer tussen de luchthaven en de accommodatie. Ze moeten ook de mogelijkheid krijgen tot het voeren van twee telefoongesprekken of het versturen van twee e-mails.

De passagiers hebben eveneens recht op een compensatie, behalve wanneer de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke voorzorgsmaatregelen niet voorkomen konden worden. De passagiers moeten van hun rechten op de hoogte gebracht worden middels een aankondiging die goed zichtbaar in de incheckzone uitgehangen is.

In de mate dat de luchtvaartmaatschappijen de luchthaven- en andere taksen innen voor rekening van derden (en het geld hun dus niet toebehoort), moeten zij deze niet zelf terugbetalen.