SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
23 décembre 2011 23 december 2011
________________
Question écrite n° 5-4408 Schriftelijke vraag nr. 5-4408

de Yves Buysse (Vlaams Belang)

van Yves Buysse (Vlaams Belang)

à la vice-première ministre et ministre de l'Intérieur

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken
________________
Service d'incendie - Véhicules d'intervention - Boîte noire - Période d'essai - Province d'Anvers - Extension Brandweer - Interventiewagens - Zwarte doos - Proefperiode - Provincie Antwerpen - Uitbreiding 
________________
lutte anti-incendie
véhicule utilitaire
appareil d'enregistrement
brandbestrijding
bedrijfsvoertuig
opnameapparaat
________ ________
23/12/2011Verzending vraag
7/8/2012Antwoord
23/12/2011Verzending vraag
7/8/2012Antwoord
________ ________
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2950 Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2950
________ ________
Question n° 5-4408 du 23 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-4408 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

En 2009, plusieurs véhicules de pompiers de certaines communes de la province d'Anvers ont été équipés d'une " boîte noire " grâce à laquelle on peut enregistrer où, quand et dans quel délai un véhicule de pompiers se rend sur place.

L'objectif de ce projet pilote était clair, à savoir améliorer le service et optimaliser les interventions sur la base des données enregistrées.

Après un an, en septembre 2010, la gouverneure d'Anvers, Mme Cathy Berx, a annoncé qu'il était question d'installer ce système Track and Trace sur l'ensemble des véhicules de pompiers de la province d'Anvers. On étudierait avec toutes les communes comment cela pourrait se faire dans les plus brefs délais.

Je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes :

1) La concertation annoncée avec les communes a t elle déjà eu lieu ? Dans l'affirmative, quel en a été le résultat pratique ?

2) Des expériences similaires ont elles déjà été réalisées dans d'autres provinces ? Dans l'affirmative, lesquelles et quels ont été les résultats de l'évaluation ?

3) Dans quels corps de pompiers ce système a t il entre temps déjà été installé ?

4) La ministre a t elle l'intention d'équiper tous les véhicules de pompiers de " boîtes noires " ? Dans l'affirmative, dans quel délai et qui prendra en charge les coûts supplémentaires ?

 

In 2009 werden verschillende brandweerwagens uit een aantal gemeenten in de provincie Antwerpen uitgerust met een "zwarte doos". Zo kon geregistreerd worden waar, wanneer en hoe snel een brandweerwagen uitrukt.

Het opzet van dit proefproject was duidelijk: op basis van de geregistreerde gegevens de dienstverlening verbeteren en de interventies optimaliseren.

Na een jaar lang proef te hebben gedraaid, kondigde de Antwerpse gouverneur mevrouw Cathy Berx in september 2010 aan dat het de bedoeling was om dit track and trace-systeem in alle brandweerwagens van de provincie Antwerpen te installeren. Ter zake zou samen met alle gemeenten worden onderzocht hoe dit zo snel mogelijk kon gebeuren.

In dit verband graag een antwoord op volgende vragen:

1) Heeft het aangekondigde overleg met de gemeenten reeds plaatsgevonden? Zo ja, wat was hiervan het praktische resultaat?

2) Werden ook in andere provincies gelijkaardige experimenten uitgevoerd? Indien ja, dewelke en wat waren daar de resultaten van de evaluatie?

3) In welke brandweerkorpsen is voormeld systeem ondertussen reeds ingevoerd?

4) Is het de bedoeling van de geachte minister om alle brandweerwagens met "zwarte dozen" uit te rusten? Indien ja, wat is het tijdspad en wie zal instaan voor de extra kosten?

 
Réponse reçue le 7 aôut 2012 : Antwoord ontvangen op 7 augustus 2012 :

 1. La concertation avec les communes de la Province d’Anvers a été organisée en décembre 2010. Les bourgmestres avaient été invités à intégrer l’initiative du système « track and trace » dans les conventions conclues entre les prézones opérationnelles (PZO) et le Service public fédéral (SPF) Intérieur. Les 5 zones de la Province d’Anvers l’ont prévu.  

2. Dans la zone Est du Brabant flamand, à Scherpenheuvel, un projet pilote a été lancé pour introduire un système « track & trace » dans les véhicules de tous les corps d’incendie de la zone. Une adjudication a dès lors été lancée et le marché a été attribué fin 2011. L’exécution et l’implémentation sont prévues en 2012. 

Dans la zone Ouest du Brabant flamand, les principaux véhicules d’incendie ont déjà tous été équipés d’un système de « tracking » permettant de suivre la localisation et les principaux mouvements des véhicules.  

Dans le Hainaut, les 3 zones souhaitent introduire le système et veiller à assurer une certaine cohérence entre les différentes zones. La zone Hainaut centre a déjà pris quelques initiatives en vue de l’implémentation d’un système « track & trace ». 

En Flandre occidentale, la zone de Bruges a fait l’acquisition de systèmes « track & trace » et 87 véhicules pourront en être équipés. Il n’a pas encore été fixé quels véhicules de première ligne seront équipés de ce système. Dans tous les cas, l’on prévoit 9 véhicules par poste (la zone compte 9 postes), raison pour laquelle l’on a équipé, pour chaque type de départ, un véhicule de première ligne d’une boîte noire. Les  résultats des systèmes « track & trace » ne sont attendus que vers fin 2012. 

Dans la zone Midden-west de Flandre occidentale, le système a déjà été mis en adjudication et attribué. Cinquante véhicules des 17 postes d’incendie de la zone seront équipés d’un système « track & trace ».

La zone Sud-ouest de Flandre occidentale a acheté un système « track & trace ». Les trois principaux véhicules (autopompe – auto-échelle – véhicule de secours rapide) présents dans les postes de la zone ont été équipés de ce système.

La zone Westhoek prévoit l’acquisition d’un système « track & trace ». 

Dans le Limbourg, la zone Sud-ouest a fait l’acquisition du système pour les véhicules de commandement et les véhicules utilisés pour les premiers départs. Dans la zone Limbourg-Nord, le système sera aussi installé à long terme. 

Dans le cadre des conventions PZO, un projet pilote en matière de « track & trace » a également été lancé dans la province de Flandre orientale. 

3. Dans la Province d’Anvers, les véhicules ont été équipés d’un système « track & trace », comme prévu dans les conventions PZO respectives. Les véhicules équipés de ce système peuvent varier d’une zone à l’autre. 

4. Il n’a jamais été prévu d’équiper l’ensemble des véhicules d’incendie du système « track & trace ». Il a cependant été convenu qu’idéalement, les véhicules les plus mobilisés devraient être équipés du système. L’État fédéral supporte les frais de ce nouveau système via les subsides octroyés dans le cadre des conventions PZO.

1. Het overleg met de gemeenten van de provincie Antwerpen vond plaats in december 2010 tijdens het halfjaarlijks overleg met de burgemeester over onder andere de civiele veiligheid. Aan de burgemeesters werd gevraagd om het initiatief met betrekking tot het track and trace systeem op te nemen in de overeenkomsten die de operationele prezones (OPZ) afsluiten met de FOD Binnenlandse Zaken. Door elk van de 5 zones binnen provincie Antwerpen werd dit voorzien.  

2. In Vlaams-Brabant, zone Oost werd in 2010 een proefproject gehouden in Scherpenheuvel om te kijken of een automatisch opvolgsysteem in de voertuigen van alle brandweerkorpsen binnen de zone zou worden geïmplementeerd. In navolging hiervan werd een aanbesteding uitgeschreven, die eind 2011 werd toegewezen. De uitvoering en implementatie zijn voorzien in de loop van 2012.  

In zone West van Vlaams Brabant werd in alle eerstelijns voertuigen een track and trace systeem geïnstalleerd, dat toelaat de status en de belangrijkste bewegingen op te volgen.  

In Henegouwen willen de 3 zones het systeem invoeren en ervoor zorgen dat er een zekere coherentie is tussen de verschillende zones. Met name zone Henegouwen centrum heeft al enkele initiatieven genomen voor de implementatie van een track en trace systeem.  

In West-Vlaanderen, zone Brugge werden GPS-traceringssystemen aangekocht. Er zullen 87 voertuigen kunnen worden uitgerust met het track en trace-systeem. Welke eerstelijnsvoertuigen zullen uitgerust worden met dit systeem moet nog bepaald worden. Sowieso voorziet men 9 voertuigen per post (er zijn 9 posten in de zone), waardoor men principieel voor elk type uitruk een eerstelijnsvoertuig heeft uitgerust met een zwarte doos. De resultaten van het Track&Trace-systeem worden pas verwacht tegen eind 2012. 

In zone Midden-west in West-Vlaanderen werd het systeem reeds aanbesteed en toegewezen. Er zullen een 50-tal voertuigen van de 17 brandweerposten in de zone uitgerust worden met een track-en trace systeem.

Zone Zuid-west in West-Vlaanderen kocht een track en trace systeem aan. De 3 belangrijkste voertuigen (autopomp – ladderwagen – snelle hulpwagen) in de posten van de zone werden uitgerust met dit systeem.  

Zone Westhoek plant de aankoop van een track en trace systeem.  

In Limburg, zone zuid-west werd het systeem aangekocht voor de commandowagens en de wagens gebruikt voor de eerste uitruk. In de zone noord-Limburg zal het systeem ook op langere termijn geïnstalleerd worden.  

In het kader van de OPZ-overeenkomsten, werd er ook een pilootproject rond track and trace opgestart in de provincie Oost-Vlaanderen.  

3. In elk brandweerkorps van provincie Antwerpen werden de voertuigen, zoals voorzien in de respectievelijke overeenkomsten OPZ, uitgerust met een track en trace systeem. Welke voertuigen uitgerust werden met dergelijk systeem kan verschillen van zone tot zone.  

4. Het is nooit de bedoeling geweest om alle brandweervoertuigen uit te rusten met het track and trace systeem. Ideaal werd vooropgesteld dat de wagens die het meest ingezet worden, voorzien zouden worden van dit systeem. De Federale Overheid staat in voor de kosten van dit nieuwe systeem via de subsidies die werden toegekend in het kader van de overeenkomsten OPZ.