SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
22 juin 2011 22 juni 2011
________________
Question écrite n° 5-2600 Schriftelijke vraag nr. 5-2600

de Yves Buysse (Vlaams Belang)

van Yves Buysse (Vlaams Belang)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Liaison ferroviaire directe entre Bruges et Zaventem - État d'avancement Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Rechtstreekse treinverbinding tussen Brugge en Zaventem - Stand van zaken 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
réseau ferroviaire
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
spoorwegnet
________ ________
22/6/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten
22/6/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten
________ ________
Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4392 Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4392
________ ________
Question n° 5-2600 du 22 juin 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-2600 d.d. 22 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La demande de Bruges de disposer d'une liaison ferroviaire directe entre Bruges et l'aéroport de Zaventem est connue.

Manifestement, une piste serait actuellement à l'étude qui scinderait à Gand-Saint-Pierre le train reliant Zaventem à La Panne. Une partie du train continuerait en direction de La Panne, l'autre en direction de Bruges.

Je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1) Est-il exact que cette piste est ou a été étudiée ?

2) Quelles sont les conclusions ?

3) Concrètement, une liaison directe entre Bruges et Zaventem sera-t-elle créée à terme ?

 

De vraag van Brugge om een rechtstreekse treinverbinding te zien realiseren tussen Brugge en de luchthaven van Zaventem is gekend.

Blijkbaar zou er nu een piste onderzocht worden waarbij de bestaande rechtstreekse trein van Zaventem naar De Panne in Gent-Sint-Pieters zou opgesplitst worden. Het ene treindeel zou dan verder rijden naar De Panne, het andere deel zou richting Brugge rijden.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Klopt het dat deze piste onderzocht wordt / werd?

2) Wat zijn de conclusies?

3) En concreet: komt er op termijn een rechtstreekse verbinding tussen Brugge en Zaventem?