SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
29 octobre 2008 29 oktober 2008
________________
Question écrite n° 4-1949 Schriftelijke vraag nr. 4-1949

de Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

van Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au Premier ministre

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister
________________
Cellules stratégiques - SPF - SPP - Contrats d'étude Beleidscellen - FOD's - POD's - Studieopdrachten 
________________
ministère
marché de services
adjudication de marché
administration publique
marché public
ministerie
dienstverleningscontract
openbare aanbesteding
overheidsadministratie
overheidsopdrachten
________ ________
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
24/11/2008Antwoord
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
24/11/2008Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1934
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1935
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1936
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1937
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1938
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1939
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1940
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1941
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1942
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1943
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1944
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1945
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1946
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1947
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1948
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1950
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1951
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1952
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1953
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1954
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1955
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1934
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1935
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1936
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1937
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1938
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1939
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1940
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1941
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1942
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1943
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1944
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1945
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1946
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1947
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1948
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1950
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1951
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1952
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1953
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1954
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1955
________ ________
Question n° 4-1949 du 29 octobre 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1949 d.d. 29 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les ministres et les secrétaires d'État, leurs cellules stratétiques (cellules de préparation de la politique) et leurs administrations commandent régulièrement des études à des tiers.

Pouvez-vous me communiquer les renseignements suivants pour chaque contrat d'étude émis par vous-même, votre ou vos éventuels prédécesseurs, votre cabinet ou votre administration :

1. l'objet du contrat d'étude et sa définition;

2. le questionnement ou la problématique qui sont à la base du contrat; en d'autres termes, quel est l'objectif politique visé ?

3. le mode d'adjudication et le nom et l'adresse du siège d'exploitation/du domicile de celui à qui le contrat d'étude a été adjugé;

4. le contrat a-t-il été adjugé à l'offre la plus avantageuse (la moins chère) et, dans la négative, pourquoi?

5. la date à laquelle le contrat a été adjugé et la date à laquelle celui-ci doit/devait être livré;

6. le coût total de l'étude;

7. la ou les langues dans lesquelles cette étude (rapport final) a été ou est rédigé et livré;

8. la diffusion qui a été ou est réservée au rapport final de cette étude;

9. les suites concrètes qui ont été données aux résultats et conclusions de cette étude.

10. De quelle manière les conclusions de cette étude ont-elles été traduites et mises en oeuvre dans la politique? Où en est, le cas échéant, la mise en oeuvre des conclusions de cette étude?

 

Regelmatig worden er door de ministers en staatssecretarissen, hun beleidscellen (cellen beleidsvoorbereiding) en administraties studies besteld bij derden.

Kan u mij voor elke studieopdracht die vanaf 10 juni 2007 door u, uw eventuele voorganger(s), uw kabinet of administratie werd uitgeschreven het volgende meedelen:

1. het onderwerp van de studieopdracht en omschrijving ervan;

2. de vraagstelling of beleidsproblematiek die aan de basis ligt van de opdracht; welke beleidsdoelstelling wordt er met andere woorden mee betracht?

3. de wijze van gunning en naam en plaats van de exploitatiezetel/woonplaats van diegene aan wie de studieopdracht werd toegewezen,

4. Werd de opdracht aan de meest voordelige (goedkoopste) offerte toevertrouwd en zo neen, waarom niet?

5. de datum waarop de opdracht werd aanbesteed en datum waarop deze dient/diende te worden afgeleverd.

6. de totale kostprijs van de studie;

7. de taal/talen waarin deze studie (eindrapport) werd/wordt opgesteld en afgeleverd;

8. de verspreiding die aan het eindrapport van deze studie werd/wordt gegeven;

9. de concrete gevolgen er aan de resultaten en de conclusies van deze studie werden gegeven.

10. Op welke wijze werden de conclusies van de studie met andere woorden in het beleid omgezet en uitgevoerd? Wat is in voorkomend geval de actuele stand van zaken van de uitvoering van de conclusies van deze studie?

 
Réponse reçue le 24 novembre 2008 : Antwoord ontvangen op 24 november 2008 :

J'ai l'honneur de fournir ci-après les informations demandées par l'honorable membre:

  1. Évaluation des risques de fraude: DIV et Service véhicule.

  2. Le Service public fédéral (SPF) Mobilité et Transports est conscient de l’importance des risques élevés de la réglementation concernant les véhicules, dans son ensemble. Dans le but de mener une politique proactive de prévention et de réduction des risques de fraudes potentiels, le SPF souhaite mieux les identifier pour davantage sensibiliser le personnel et mettre en place les structures adéquates de contrôle interne.

  3. Procédure négociée sans publication.

    Marché attribué à KPMG Consultant,

    Avenue du Bourget, 40
    1130 - Bruxelles (Belgique)

  4. Le marché a été attribué au consultant dont l’offre a obtenu le plus de points en regard des critères d’attribution.

  5. Le 5 décembre 2007.

  6. 58 625 euros.

  7. Néerlandais.

  8. Limitation de la diffusion au management

  9. L’étude est en phase terminale, mais, elle nécessite une amélioration de certains processus administratifs et une sensibilisation du personnel aux risques de fraudes.

  10. Cfr. réponse à la question précédente.

  1. Étude concernant la congestion du trafic.

  2. La congestion routière est un défi de premier ordre pour notre mobilité, étant donné que, nonobstant tous les effets qui seront obtenus en matière de maîtrise de la mobilité et de transfert modal (en supposant que les mesures adéquates soient prises), l’évolution du transport routier reste à la hausse tandis que, d’autre part, une série de pressions s’opposent à une extension sans fin des infrastructures.

    L’étude traite spécifiquement de la congestion sur les autoroutes et sur les autres voiries, spécialement en milieu urbain. Il s’agit d’une étude macroscopique, dont l’objet est de dresser un scénario de l’avenir, avec évaluation, dans la mesure du possible, de l’effet des solutions proposées.

  3. Procédure négociée, conformément à l’article 17§2-1°-a) de la loi du 24-12-1993 relative aux marchés publics de travaux, de fournitures et de services.

    Marché attribué à Transport & Mobility Leuven, Vital Decosterstraat, 67A, bus 0001, 3000 LEUVEN.

  4. Oui.

  5. Le 21 décembre 2007

    le 21 avril 2008.

  6. 80 610 euros.

  7. Français/néerlandais.

  8. Les parties pertinentes de l’étude seront mises à disposition du public via le site internet du département.

  9. L’étude dans son ensemble est actuellement examinée par les services compétents.

  10. Cfr. réponse au point 8.

  1. Étude de l'impact du soutien gouvernemental au transport combiné ferroviaire.

  2. Évaluation du système d’aide au transport combiné et recommandations pour un nouveau système d’aide.

  3. Procédure négociée sans publicité préalable.

    Nom et siège d’exploitation : Policy Research Corporation, 2000 Antwerpen.

  4. Oui

  5. Adjugé: le 8 mai 2008.

    Déposé: le 11 juillet 2008.

  6. 72 358 euros.

  7. Néerlandais

  8. Seulement au Service public fédéral (SPF) Mobilité et transports, en raison de l’aspect confidentiel des données.

  9. Les résultats de l’étude ont été utilisés pour établir le nouveau système d’aide 2009-2012.

  10. Les conclusions de l’étude ont été utilisées pour établir le nouveau système d’aide 2009-2012. Actuellement, le dossier est à l’examen auprès la Commission européenne pour notification. Le but est la publication de l'arrêté royal relatif à la promotion du transport ferroviaire combiné 2009-2012 pour la fin de l’année.

  1. Étude stratégique en préparation pour transposition de la Directive européenne-conducteurs.

  2. Encourager le transport ferroviaire via la reconnaissance réciproque entre les pays de l’Union Européenne.

  3. Belgorail, Avenue Ravenstein 60 Boite 7.

  4. Procédure négocié sans publicité car seul prestataire de services avec assez de connaissances de la réglementation technique existante .

  5. Pendant l’année.

  6. 36 300 euros.

  7. Néerlandais et Anglais (pour les données techniques).

  8. Et à la disposition du secteur ferroviaire.

  9. Les premières conventions pour reconnaissance mutuelle sont signées, d’autres suivront.

  10. On continue à travailler à des conventions concrètes avec les pays voisins.

  1. Étude concernant la congestion de la circulation dans les agglomérations de Bruxelles et Charleroi.

  2. La congestion routière est un défi de premier ordre pour notre mobilité, étant donné que, nonobstant tous les effets qui seront obtenus en matière de maîtrise de la mobilité et de transfert modal (en supposant que les mesures adéquates soient prises), l’évolution du transport routier reste à la hausse, tandis que, d’autre part, une série de pressions s’opposent à une extension sans fin des infrastructures.

    L’étude traite spécifiquement de la congestion sur les autoroutes et sur les autres voiries, spécialement en milieu urbain. Il s’agit d’une étude macroscopique, dont l’objet est de dresser un scénario de l’avenir, avec évaluation, dans la mesure du possible, de l’effet des solutions proposées.

    Cette étude complète une étude semblable qui avait été lancée en 2007 sur l’ensemble du territoire belge.

  3. Procédure négociée, conformément à l’article 17§2-1°-a) de la loi du 24 décembre 1993 relative aux marchés publics de travaux, de fournitures et de services.

    Marché attribué à Transport & Mobility Leuven, Vital Decosterstraat, 67A, bus 0001, 3000 LEUVEN.

  4. Oui.

  5. Le 17 octobre 2008

    le 17 février 2009.

  6. 18 634 euros.

  7. Français/Néerlandais.

  8. Les parties pertinentes de l’étude seront insérées dans l’étude précédente qui traitait du même sujet au niveau de la Belgique. L’ensemble sera mis à la disposition du public via le site internet du département.

  9. L’étude est toujours en cours.

  10. Cfr. réponse au point 8.

Ik heb de eer het geachte lid hierna de gevraagde toelichting te verstrekken:

  1. Evaluatie van de fraude risico's: DIV en voertuigendienst.

  2. De Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer is zich bewust van de hoge gevoeligheidsgraad van de voertuigreglementering in zijn geheel. Met als doel het voeren van een proactief preventiebeleid en de vermindering van mogelijke frauderisico’s, wil de FOD deze risico’s beter identificeren om zijn personeel nog meer te sensibiliseren en om gelijkwaardige interne controlestructuren op te zetten.

  3. Onderhandelingsprocedure zonder publicatie.

    Markt toegewezen aan KPMG Advisory, Bourgetlaan, 40

    1130 – Brussel (België)

  4. De markt werd toegewezen aan de consultant met de meeste punten ten opzichte van de gunningscriteria.

  5. 05 december 2007.

  6. 58 625 euro.

  7. Nederlands.

  8. Beperkte verspreiding aan het management.

  9. De studie is in de eindfase maar ze moet uitmonden in een verbetering van bepaalde administratieve processen en een sensibilisatie van het personeel wat betreft de frauderisico’s.

  10. Zie antwoord op voorgaande vraag.

  1. Studie met betrekking tot de verkeerscongestie.

  2. De congestie van het wegverkeer is een uitdaging van eerste orde voor onze mobiliteit, niettegenstaande alle bereikte effecten die behaald zullen worden in de materie van de mobiliteit en de modale transferten (in de veronderstelling dat de gepaste maatregelen genomen worden), blijft het wegverkeer groeien, terwijl anderzijds een aantal weerstanden zijn tegen een ongebreidelde uitbreiding van de infrastructuur.

    De studie behandelt zowel de congestie op de autowegen als de congestie op de andere wegen, in het bijzonder deze in het stedelijke milieu. Het gaat over een macroscopische studie, waarvan het doel is om een toekomstscenario op te stellen, met evaluatie van de gevolgen van de voorgestelde oplossingen in de mate van het mogelijke.

  3. Onderhandelingsprocedure overeenkomstig artikel 17 § 2-1°-a) van de wet van 24-12-1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten.

    opdracht gegund aan Transport & Mobility Leuven, Vital Decosterstraat, 67A, bus 0001, 3000 LEUVEN

  4. Ja.

  5. 21 december 2007

    21 april 2008.

  6. 80 610 euro.

  7. Frans/Nederlands

  8. De relevante delen van de studie zullen ter beschikking van het publiek worden gesteld via de internetsite van het departement.

  9. De studie wordt momenteel in zijn geheel door de bevoegde diensten onderzocht.

  10. Zie antwoord op punt 8.

  1. Studie impact overheidssteun aan gecombineerd vervoer per spoor.

  2. Evaluatie van het steunstelsel voor het gecombineerd vervoer en aanbevelingen voor nieuw steunstelsel.

  3. Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    Naam en exploitatiezetel: Policy Research Corporation, 2000 Antwerpen.

  4. Ja.

  5. Aanbesteed: 08 mei 2008

    Afgeleverd: 11 juli 2008.

  6. 72358 euro.

  7. Nederlands.

  8. Enkel bij Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer wegens confidentiële gegevens.

  9. Resultaten van de studie werden gebruikt bij opstellen van nieuwe steunstelsel 2009-2012.

  10. Conclusies van de studie werden gebruik bij het opstellen van het nieuwe steunstelsel 2009-2012. Actuele stand: dossier bevindt zich ter onderzoek bij Europese Commissie voor notificatie. Bedoeling is het KB betreffende de bevordering van het gecombineerd spoorvervoer 2009-2012 te publiceren voor het einde van het jaar.

  1. Technische bijstand bij de analyse van de bestaande regelgeving voor het gebruik van de spporweginfrastructuur.

  2. Bevorderen van het spoorvervoer door de wederzijdse erkenning tussen landen van de Europese Unie te bevorderen

  3. Belgorail, Ravensteinlaan 60 bus 7.

  4. Onderhandse overeenkomst zonder bekendmaking, enige dienstverlener met voldoende know-how over de bestaande technische regelgeving.

  5. In de loop van het jaar.

  6. 36.300 euro.

  7. Nederlands en Engels (voor de technische data).

  8. Is ter beschikking van de spoorwegsector.

  9. De eerste overeenkomsten voor wederzijdse erkenning zijn ondertekend, andere zullen volgen.

  10. Er wordt verder gewerkt aan concrete overeenkomsten met de buurlanden.

  1. Studie met betrekking tot de verkeerscongestie in de agglomeraties Brussel en Charleroi.

  2. De congestie van het wegverkeer is een uitdaging van eerste orde voor onze mobiliteit, niettegenstaande alle effecten die behaald zullen worden inzake de mobiliteit en de modale transferten (in de veronderstelling dat de gepaste maatregelen genomen worden), blijft het wegverkeer groeien, terwijl er anderzijds weerstanden zijn tegen een ongebreidelde uitbreiding van de infrastructuur.

    De studie behandelt zowel de congestie op de autowegen als de congestie op de andere wegen, in ’t bijzonder deze in het stedelijke milieu. Het gaat over een macroscopische studie, waarvan het onderwerp is om een toekomstscenario op te stellen, met evaluatie van de gevolgen van de voorgestelde oplossingen in de mate van het mogelijke.

    Deze studie vult een gelijkaardige studie aan die uitgebracht werd in 2007 op het geheel van het Belgisch grondgebied.

  3. Onderhandelingsprocedure overeenkomstig artikel 17 § 2-1°-a) van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten.

    Opdracht gegund aan Transport & Mobility Leuven, Vital Decosterstraat, 67A, bus 0001, 3000 LEUVEN.

  4. Ja.

  5. 17 oktober 2008.

    17 februari 2009.

  6. 18 634 euro.

  7. Frans/Nederlands.

  8. De relevante delen van de studie zullen ingevoegd worden in de voorgaande studie die over hetzelfde onderwerp handelde, maar dan op het niveau van België. Het geheel wordt ter beschikking gesteld van het publiek via de internetsite van het departement.

  9. De studie is momenteel nog altijd bezig.

  10. Zie antwoord op punt 8.