SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
29 octobre 2008 29 oktober 2008
________________
Question écrite n° 4-1945 Schriftelijke vraag nr. 4-1945

de Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

van Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

au ministre de la Coopération au développement

aan de minister van Ontwikkelingssamenwerking
________________
Cellules stratégiques - SPF - SPP - Contrats d'étude Beleidscellen - FOD's - POD's - Studieopdrachten 
________________
ministère
marché de services
adjudication de marché
administration publique
marché public
ministerie
dienstverleningscontract
openbare aanbesteding
overheidsadministratie
overheidsopdrachten
________ ________
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
27/11/2008Antwoord
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
27/11/2008Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1934
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1935
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1936
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1937
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1938
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1939
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1940
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1941
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1942
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1943
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1944
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1946
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1947
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1948
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1949
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1950
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1951
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1952
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1953
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1954
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1955
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1934
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1935
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1936
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1937
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1938
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1939
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1940
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1941
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1942
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1943
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1944
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1946
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1947
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1948
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1949
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1950
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1951
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1952
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1953
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1954
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1955
________ ________
Question n° 4-1945 du 29 octobre 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1945 d.d. 29 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les ministres et les secrétaires d'État, leurs cellules stratétiques (cellules de préparation de la politique) et leurs administrations commandent régulièrement des études à des tiers.

Pouvez-vous me communiquer les renseignements suivants pour chaque contrat d'étude émis par vous-même, votre ou vos éventuels prédécesseurs, votre cabinet ou votre administration :

1. l'objet du contrat d'étude et sa définition;

2. le questionnement ou la problématique qui sont à la base du contrat; en d'autres termes, quel est l'objectif politique visé ?

3. le mode d'adjudication et le nom et l'adresse du siège d'exploitation/du domicile de celui à qui le contrat d'étude a été adjugé;

4. le contrat a-t-il été adjugé à l'offre la plus avantageuse (la moins chère) et, dans la négative, pourquoi?

5. la date à laquelle le contrat a été adjugé et la date à laquelle celui-ci doit/devait être livré;

6. le coût total de l'étude;

7. la ou les langues dans lesquelles cette étude (rapport final) a été ou est rédigé et livré;

8. la diffusion qui a été ou est réservée au rapport final de cette étude;

9. les suites concrètes qui ont été données aux résultats et conclusions de cette étude.

10. De quelle manière les conclusions de cette étude ont-elles été traduites et mises en oeuvre dans la politique? Où en est, le cas échéant, la mise en oeuvre des conclusions de cette étude?

 

Regelmatig worden er door de ministers en staatssecretarissen, hun beleidscellen (cellen beleidsvoorbereiding) en administraties studies besteld bij derden.

Kan u mij voor elke studieopdracht die vanaf 10 juni 2007 door u, uw eventuele voorganger(s), uw kabinet of administratie werd uitgeschreven het volgende meedelen:

1. het onderwerp van de studieopdracht en omschrijving ervan;

2. de vraagstelling of beleidsproblematiek die aan de basis ligt van de opdracht; welke beleidsdoelstelling wordt er met andere woorden mee betracht?

3. de wijze van gunning en naam en plaats van de exploitatiezetel/woonplaats van diegene aan wie de studieopdracht werd toegewezen,

4. Werd de opdracht aan de meest voordelige (goedkoopste) offerte toevertrouwd en zo neen, waarom niet?

5. de datum waarop de opdracht werd aanbesteed en datum waarop deze dient/diende te worden afgeleverd.

6. de totale kostprijs van de studie;

7. de taal/talen waarin deze studie (eindrapport) werd/wordt opgesteld en afgeleverd;

8. de verspreiding die aan het eindrapport van deze studie werd/wordt gegeven;

9. de concrete gevolgen er aan de resultaten en de conclusies van deze studie werden gegeven.

10. Op welke wijze werden de conclusies van de studie met andere woorden in het beleid omgezet en uitgevoerd? Wat is in voorkomend geval de actuele stand van zaken van de uitvoering van de conclusies van deze studie?

 
Réponse reçue le 27 novembre 2008 : Antwoord ontvangen op 27 november 2008 :

1. La partie "Étude" s'inscrivait dans le cadre de la préparation et du suivi de la conférence internationale « Le changement climatique, un nouveau défi pour la coopération au développement » du 7 mars 2008.

Les activités consistaient, outre la préparation et la présidence de la conférence internationale, en l'élaboration d'un rapport à partir des discussions et des résultats de la conférence, qui propose des options stratégiques pour la Coopération belge au développement en matière de changement climatique.

2. L'objectif consistait à fournir à la Coopération belge au développement des options stratégiques dans le cadre de la problématique du changement climatique.

3. Procédure négociée sans publicité. Marché public attribué à l'Université catholique de Louvain (UCL)

4. La mission a été confiée à l'UCL en raison de l'expertise technique présente en la personne du professeur Jean-Pascal van Ypersele, ainsi que de la réputation mondiale de ce dernier dans le domaine concerné, de sorte que ce marché public ne pouvait être confié qu'à l'UCL où travaille le professeur van Ypersele.

5. Le contrat a été signé le 21 février 2008. Le rapport a été remis le 13 août 2008.

6. Étude: 7 650 euros (hors TVA); total du marché (y compris préparation et présidence de la conférence): 15 100 euros (hors TVA).

7. Française (traduite en néerlandais et anglais).

8. La cellule stratégique du ministre, l'administration du Service public fédéral Affaires étrangères, Commerce extérieur et Coopération au développement, site web de la direction générale de la Coopération au développement (où se trouvent trois versions du rapport: française, néerlandaise et anglaise), institutions internationales (Organisation des Nations unies - ONU), le Parlement, diffusion lors d'une conférence de presse.

9. Afin de concrétiser les recommandations du rapport du professeur van Ypersele dans la politique belge de la Coopération au développement, une task-force Climat a été créée comprenant des représentants du cabinet de la Coopération au développement, de l'administration (direction générale de la Coopération au développement - DGCD) et de la Coopération technique belge (CTB).

Une des recommandations du professeur van Ypersele suggérait de créer une "cellule Climat" au sein des structures et procédures existantes de la DGCD. Nous avons entre-temps procédé à la désignation d'un point focal.

Une recommandation essentielle du rapport portait sur l'intégration de la lutte contre le changement climatique comme thème transversal de la politique de la DGCD.

Comme prévu dans le deuxième Plan fédéral pour le Développement durable ainsi que dans ses fiches d'action, l'administration s'occupe actuellement de l'élaboration d'un “environmental integration toolkit” et ce, en collaboration avec d'autres acteurs et des experts externes. À l'avenir, tous les aspects environnementaux comme le climat et la biodiversité devraient donc être systématiquement pris en compte dans les interventions de la DGCD. À cette approche est associée la réalisation d'une évaluation environnementale ex-ante de toutes les interventions financées par la DGCD. Il sera ainsi possible d'évaluer l'impact climatique de chaque projet, et de prendre les mesures adéquates (supprimer, adapter, etc.).

Une étape ultérieure de la mise en œuvre de cette recommandation dans la politique passe par la sensibilisation au niveau interne. Lors du traitement de leurs différents dossiers, les agents de la DGCD et de la CTB prendront davantage en compte la problématique de l'environnement.

10. Actuellement, le Plan national Climat est soumis à une révision. La DGCD y apporte également sa contribution au chapitre de la problématique climatique dans la coopération au développement et des actions entreprises.

La task-force Climat poursuivra son travail dans les semaines et mois à venir, en transposant les recommandations du professeur van Ypersele en actions concrètes.

1. Studie-onderdeel in het kader van de voorbereiding en opvolging van de internationale conferentie “Ontwikkelingssamenwerking en klimaat” van 7 maart 2008.

Werkzaamheden beoogden, naast het vooorbereiden en voorzitten van de internationale conferentie, het uitwerken van een rapport uitgaande van de discussies en resultaten van de conferentie en dat beleidsopties bevat voor de Belgische Ontwikkelingssamenwerking met betrekking tot de problematiek van de klimaatverandering.

2. Bedoeling was beleidsopties te verschaffen voor de Belgische Ontwikkelingssamenwerking met betrekking tot de problematiek van de klimaatverandering.

3. Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. Opdracht toegekend aan de Université catholique de Louvain (UCL ).

4. Opdracht werd toevertrouwd aan UCL omwille van de technische specificiteit in hoofde van professor Jean-Pascal van Ypersele die omwille van zijn wereldfaam in het betreffende domein slechts aan één dienstverlener, UCL waar professor van Ypersele werkzaam is, kan toevertrouwd worden.

5. De overeenkomst werd getekend op 21 februari 2008. Het rapport werd ingediend bij op 13 augustus 2008.

6. Studie-onderdeel: 7 650 euro (exclusief BTW); totaal van de opdracht (voorbereiding en voorzitten conferentie inbegrepen): 15 100 euro (exclusief BTW).

7. Frans (vertaald in het Nederlands en het Engels).

8. Beleidscel van de minister, administratie van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, website directie-generaal Ontwikkelingssamenwerking (waarop naast een Franstalige ook een Nederlandstalige en Engelstalige versie te vinden zijn), internationale instellingen (Verenigde Naties - VN), Parlement, verspreiding via persconferentie

9. Om de aanbevelingen van het rapport van professor van Ypersele te concretiseren in het Belgisch beleid Ontwikkelingssamenwerking werd een task force Klimaat opgericht met vertegenwoordigers van het kabinet van Ontwikkelingssamenwerking, de administratie (directie-generaal Ontwikkelingssamenwerking - DGOS) en de Belgische Technische Coöperatie (BTC).

Een van de aanbevelingen van professor van Ypersele was om binnen de bestaande structuren en procedures van DGOS een “cel Klimaat” op te richten. Een focal point “klimaat” werd intussen aangeduid.

Een belangrijke aanbeveling uit het rapport was om de strijd tegen klimaatverandering te integreren in het beleid van Ontwikkelingssamenwerking als een transversaal thema.

Zoals voorzien in het tweede Federaal Plan Duurzame Ontwikkeling en de daarbijbehorende actiefiches, is de administratie momenteel bezig om, samen met andere actoren en externe experten, een “environmental integration toolkit” op te stellen. Aldus zullen in de toekomst alle milieu aspecten zoals klimaat en biodiversiteit, systematisch in de interventies van DGOS worden geïntegreerd. Dit zal gelinkt worden aan het opnemen van een ex-ante milieu evaluatie van alle interventies gefinancierd door DGOS. Per project kan dan bekeken worden wat de impact inzake klimaatverandering is en welke maatregelingen aangewezen zijn (schrappen, aanpassen, …).

Een verdere stap in het operationaliseren van deze aanbeveling in het beleid is interne sensibilisering. De personeelsleden van DGOS en ook van de BTC zullen zo meer rekening kunnen houden met de klimaatproblematiek bij de behandeling van de verschillende dossiers.

10. Momenteel wordt het Nationaal Klimaatplan herzien. DGOS doet daarbij ook zijn bijdrage, betreffende de klimaatproblematiek in de ontwikkelingssamenwerking en de acties die ondernomen worden.

De task force klimaat zal in de komende weken en maanden verder werken aan het omzetten van de aanbevelingen uit het rapport van professor van Ypersele in concrete acties.