SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
29 octobre 2008 29 oktober 2008
________________
Question écrite n° 4-1943 Schriftelijke vraag nr. 4-1943

de Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

van Jurgen Ceder (Vlaams Belang)

au ministre de la Défense

aan de minister van Landsverdediging
________________
Cellules stratégiques - SPF - SPP - Contrats d'étude Beleidscellen - FOD's - POD's - Studieopdrachten 
________________
ministère
marché de services
adjudication de marché
administration publique
marché public
ministerie
dienstverleningscontract
openbare aanbesteding
overheidsadministratie
overheidsopdrachten
________ ________
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
1/12/2008Antwoord
29/10/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2008)
1/12/2008Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1934
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1935
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1936
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1937
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1938
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1939
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1940
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1941
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1942
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1944
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1945
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1946
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1947
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1948
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1949
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1950
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1951
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1952
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1953
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1954
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1955
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1934
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1935
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1936
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1937
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1938
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1939
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1940
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1941
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1942
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1944
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1945
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1946
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1947
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1948
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1949
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1950
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1951
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1952
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1953
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1954
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1955
________ ________
Question n° 4-1943 du 29 octobre 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1943 d.d. 29 oktober 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les ministres et les secrétaires d'État, leurs cellules stratétiques (cellules de préparation de la politique) et leurs administrations commandent régulièrement des études à des tiers.

Pouvez-vous me communiquer les renseignements suivants pour chaque contrat d'étude émis par vous-même, votre ou vos éventuels prédécesseurs, votre cabinet ou votre administration :

1. l'objet du contrat d'étude et sa définition;

2. le questionnement ou la problématique qui sont à la base du contrat; en d'autres termes, quel est l'objectif politique visé ?

3. le mode d'adjudication et le nom et l'adresse du siège d'exploitation/du domicile de celui à qui le contrat d'étude a été adjugé;

4. le contrat a-t-il été adjugé à l'offre la plus avantageuse (la moins chère) et, dans la négative, pourquoi?

5. la date à laquelle le contrat a été adjugé et la date à laquelle celui-ci doit/devait être livré;

6. le coût total de l'étude;

7. la ou les langues dans lesquelles cette étude (rapport final) a été ou est rédigé et livré;

8. la diffusion qui a été ou est réservée au rapport final de cette étude;

9. les suites concrètes qui ont été données aux résultats et conclusions de cette étude.

10. De quelle manière les conclusions de cette étude ont-elles été traduites et mises en oeuvre dans la politique? Où en est, le cas échéant, la mise en oeuvre des conclusions de cette étude?

 

Regelmatig worden er door de ministers en staatssecretarissen, hun beleidscellen (cellen beleidsvoorbereiding) en administraties studies besteld bij derden.

Kan u mij voor elke studieopdracht die vanaf 10 juni 2007 door u, uw eventuele voorganger(s), uw kabinet of administratie werd uitgeschreven het volgende meedelen:

1. het onderwerp van de studieopdracht en omschrijving ervan;

2. de vraagstelling of beleidsproblematiek die aan de basis ligt van de opdracht; welke beleidsdoelstelling wordt er met andere woorden mee betracht?

3. de wijze van gunning en naam en plaats van de exploitatiezetel/woonplaats van diegene aan wie de studieopdracht werd toegewezen,

4. Werd de opdracht aan de meest voordelige (goedkoopste) offerte toevertrouwd en zo neen, waarom niet?

5. de datum waarop de opdracht werd aanbesteed en datum waarop deze dient/diende te worden afgeleverd.

6. de totale kostprijs van de studie;

7. de taal/talen waarin deze studie (eindrapport) werd/wordt opgesteld en afgeleverd;

8. de verspreiding die aan het eindrapport van deze studie werd/wordt gegeven;

9. de concrete gevolgen er aan de resultaten en de conclusies van deze studie werden gegeven.

10. Op welke wijze werden de conclusies van de studie met andere woorden in het beleid omgezet en uitgevoerd? Wat is in voorkomend geval de actuele stand van zaken van de uitvoering van de conclusies van deze studie?

 
Réponse reçue le 1 décembre 2008 : Antwoord ontvangen op 1 december 2008 :

Les réponses sont reprises dans le tableau récapitulatif en annexe.

Les abréviations suivantes ont été utilisées :

- DGHR : direction générale Human ressources;

- PMT : Project Management Team;

- WB : Well Being;

- DGMR : direction générale Material ressources.

Tableau récapitulatif


Sujet

Politique poursuivie

Mode d’attribution

Meilleur marché ?

Date

Coût

Langue

Diffusion

Conséquences

1

Analyse de la visibilité on line & off line

Analyse concernant la visibilité des postes vacants de la Défense pour des postulants potentiels, par le biais des engins de recherche le plus utilisés

Appel d’offre.



Attribution:

BELGOJOBS.BE

Av. de l’Armée

1040 Bruxelles

Oui

Attribution le 19 décembre 2007

2 456,30 euros

N/F

Suivi interne au sein de la DGHR

Les résultats de l’analyse on line ont contribués à la poursuite du développement du jobsite de la Défense.

Les résultats de l’enquête off line sont intégrés dans le plan de communication du recrutement annuel.

2

Accompagnement dans le cadre du projet sur la culture d’organisation.

Approfondissement des résultats d’une enquête antérieure.

Achat sur facture acceptée



Attribution:

BUYSSE BVBA

Riethulstraat 18

9880 AALTER

Oui

Du 20 septembre 2007 au 31 octobre 2007

3 025 euros

N

Usage interne DGHR

Application de l’avis sur l’organisation d’interviews de groupe et d’ateliers sur la culture d’organisation.

3

Optimalisation de la visibilité sur base des techniques Search Engine Advertising (SEA)

Améliorer la visibilité et l’accessibilité sur Internet des fonctions à pourvoir à la Défense.

Achat sur facture



Attribution :

EXTENSEO

Rue Carli 2

1140 Bruxelles

Oui

24 juin 2008

3 018,95 euros

N/F

Usage interne DGHR

Vu les résultats favorables du SEA, ceux-ci seront intégrés dans le nouveau concept de la diffusion du renseignement de recrutement.

4

La structure d’information d’un jobsite

Étude dans le cadre du nouveau concept de la diffusion de l’information.

Achat sur facture



Attribution :

SPIZZY

Turnhoutsebaan 266

2110 WIJNEGEM

Oui

22 octobre 2008

2 843,50 euros

N

Usage interne DGHR

Intégration des « good practices » des sites de recrutement dans le jobsite de la Défense.

5

Marché de services relatif à la prestation de services juridiques dans le cadre du marché de la construction du nouveau siège permanent de l’OTAN à Bruxelles

Avis juridique au stade de la sélection, de l’établissement du cahier de charges et de l’attribution d’un marché de travaux pour la construction du nouveau quartier général de l’OTAN.


Procédure négociée sans publicité



Attribution :

STIBBE

Loksumstraat 25

1000 Brussel


Oui

Avril 2008

Juin 2009

24 125 euros

N/F

Usage interne PMT

Contrôle administratif et juridique dans le but de réduire les risques pour la Défense, risques inhérent à la procédure au nom et pour compte de l’OTAN.

6

Traitement de plaintes formelles

Traitement de plaintes formelles dans le cadre de la protection des travailleurs contre la violence, l’intimidation et le comportement sexuel non souhaité au travail

Procédure négociée sans publicité



Attribution :

IDEWE

Interleuvenlaan 58

3001 Heverlee

Oui

Du 21 novembre 2007 au 19 mai 2008

2 479,34 euros


N

Usage interne WB

La plainte a été traitée et un rapport a été transmis au représentant de l’employeur.

7

Analyse d’effectivité de la munition 30mm Airburst pour les véhicules AIV DF30

L’étude vise le réalisation d’une doctrine de feu optimale pour le tir de munitions Airburst sur certaines cibles standards.

Adjudication publique



Attribution à:

TNO

Schoenmakersstraat, 97

NL – 2628 VK DELFT

Oui

Attribution le 8 octobre 2008

229 900 euros

N/F

Suivi interne au sein de la DGMR

Les résultats de l’analyse doivent contribuer à l’usage de la munition 30mm Airburst plus effectif.



De antwoorden zijn hernomen in de samenvattende tabel in bijlage.

Volgende afkortingen werden gebruikt :

- DGHR : algemene directie Human Resources;

- PMT : Project Management Team;

- WB : Well Being;

- DGMR : algemene directie Material Resources.

Samenvattende tabel


Onderwerp

Beleidsdoelstelling

Wijze van aanbesteding

Goedkoopst?

Datum

Kostprijs

Taal

Verspreiding

Gevolgen

1

Analyse van de visibiliteit on line & off line

Uitvoering van een analyse betreffende de zichtbaarheid van de vacatures van Defensie bij potentiële sollicitanten via de meest gebruikte zoekmachines.

Offerteaanvraag



Gunning aan:

BELGOJOBS.BE

Av. de l’Armée

1040 Brussel

Ja

Gunning op 19 december 2007




2 456,30 euro

N/F

Opvolging intern DGHR

De resultaten van de on line analyse hebben bijgedragen tot het verder ontwikkelen van de jobsite van Defensie.

De resultaten van de off line-analyse worden verwerkt in het jaarlijks rekruteringscommunicatieplan.

2

Begeleiding in het kader van het project organisatiecultuur

Het verder uitdiepen van de resultaten van een eerder gevoerde enquête.

Aankoop op aangenomen factuur



Gunning aan:

BUYSSE BVBA

Riethulstraat 18

9880 AALTER

Ja

Van 20 september 2007 tot 31 oktober 2007

3 025 euro

N

Aanwending intern DHGR

Toepassing van het advies op de organisatie van groepsinterviews en workshops aangaande de organisatie-cultuur.

3

Optimalisering van de zichtbaarheid op basis van Search Engine Advertising (SEA) technieken.

Op het internet een betere zichtbaarheid en vindbaarheid van de wervingsfuncties binnen Defensie verwezenlijken.

Aankoop op aangenomen factuur



Gunning aan:

EXTENSEO

Carlistraat 2

1140 BRUSSEL

Ja

24 juni 2008

3 018,95 euro

N/F

Aanwending intern DHGR

Gezien de gunstige resultaten van SEA, zullen deze mee geïntegreerd worden in het nieuwe concept informatieverstrekking werving.

4

Informatiearchitectuur van een jobsite

Studie in het kader van het nieuwe concept informatieverstrekking.

Aankoop op aangenomen factuur



Gunning aan:

SPIZZY

Turnhoutsebaan 266

2110 WIJNEGEM

Ja

22 oktober 2008

2 843,50 euro

N

Aanwending intern DHGR

Integratie van de « good practices » van rekruteringsites in de jobsite van Defensie.

5

Dienstenopdracht betreffende juridische diensten in het kader van de bouw van het nieuwe permanente NAVO hoofdkwartier te Brussel

Juridisch advies in het stadium selectie, opmaak bestek en gunning van de aanneming van werken voor de bouw van het nieuwe NAVO hoofdkwartier.


Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking



Gunning aan:

STIBBE

Loksumstraat 25

1000 Brussel


Ja

April 2008

Juni 2009

24 125 euro

N/F

Aanwending intern PMT

Administratief en juridisch nazicht met het oog op reductie van de risico's voor MLV inherent aan de procedure in opdracht en voor rekening van NAVO

6

Behandeling formele klachten


Behandelen van formele klachten in het kader van de bescherming van de werkne-mers tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.

Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking



Gunning aan

IDEWE

Interleuvenlaan 58

3001 Heverlee

Ja

Van 21 november 2007 tot 19 mei 2008

2 479,34 euro


N

Aanwending intern WB

Klacht werd behandeld en een verslag werd bezorgd aan de vertegenwoordiger van de werkgever

7

Effectiviteitsanalyse van de munitie 30mm Airburst voor de voertuigen AIV DF30

De studie beoogt een optimale vuurdoctrine te bepalen voor het vuren van Airburst munitie tegen een aantal standaarddoelen

Openbare aanbesteding



Gunning aan

TNO

Schoenmakersstraat, 97

NL – 2628 VK DELFT

Ja

Gunning op 8 oktober 2008

229 900 euro

N/F

Opvolging intern DGMR

De resultaten van de analyse moeten bijdragen tot een effectiever gebruik van de 30mm Airburst munitie