Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9210

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 5 juni 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

De investeringen in de stations van het Gewestelijk ExpresNet

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
openbaar vervoer

Chronologie

5/6/2013Verzending vraag
17/6/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3556

Vraag nr. 5-9210 d.d. 5 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Om het Gewestelijk ExpresNet voor de reizigers een vlot en comfortabel iets te maken, zijn er dringend investeringen nodig in tal van de toekomstige GEN-stations. De bereikbaarheid en toegang van de stationsgebouwen, wachtruimtes en de perrons moeten sterk verbeterd worden. Zo moeten de perrons verhoogd worden tot 75cm (in plaats van 55cm en 28cm) om het instappen te vergemakkelijken.

Volgens projectfiche 2152 van de FOD Mobiliteit wordt daar dan ook 64.437.390 euro voor uitgetrokken tussen 2008 en 2015. Deze informatie dateert echter al van 2009. Er blijkt geen nieuwe, meer recente informatie aanwezig te zijn.

1. Wat is de huidige stand van zaken van dit project?

2. Is het budget ongewijzigd gebleven?

3. Hoeveel werd er tot nu toe al voor dit project uitgegeven?

4. Is de geplande einddatum van deze werken nog haalbaar?

5. Welke stations zijn al volledig in orde en in welke stations en stopplaatsen moeten er nog de nodige werken gebeuren?

6. Als de voorziene einddatum niet gehaald wordt, heeft dit invloed op algemene einddatum van het GEN project ?

Antwoord ontvangen op 17 juni 2013 :

Infrabel deelt mij mee dat het programma "2152: Verhoging van de perrons van de Gewestelijk Expresnet (GEN)-stations" werd afgesloten omdat het geïntegreerd werd in de programma's die specifiek bedoeld zijn voor de verhoging van de perrons over het volledig Belgische spoornet, of nog in bijzondere programma's (2171 tot 2175).

Conform het beheerscontract, stuurt Infrabel elk jaar naar de betrokken instellingen een jaarverslag van haar verwezenlijkingen die betrekking hebben op de toegankelijkheid en de verhoging van de perrons. Dat verslag vermeldt de stations die totaal toegankelijk zijn voor personen met beperkte mobiliteit (PBM) en de stations waarvan de perrons op standaardhoogte werden gebracht, namelijk 55 of 75 cm, die beide wel degelijk standaardhoogten zijn.

De verbintenissen van Infrabel in het kader van het beheerscontract hebben betrekking op de verhoging van de perrons in 160 stations en stopplaatsen naast de 125 van 2008 en Infrabel heeft de GEN-stopplaatsen erin geïntegreerd.

Er dient echter te worden aangestipt dat de budgettaire beperkingen, als gevolg van de huidige economische context, Infrabel ertoe verplichten de uitvoeringskalender te herzien. Over die kalender wordt momenteel onderhandeld in het raam van de voorbereiding van het ontwerp-meerjareninvesteringsplan 2013-2025.

De datums voor de indienststelling van de GEN-relaties hangen niet af van de verhogingen van de perrons in de GEN-stations. Immers, de Desirostellen (MR08) die bestemd zijn voor de GEN-diensten, zijn geschikt voor perrons van 28, 55 en 75 cm.