Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4717

van Louis Ide (Onafhankelijke) d.d. 7 oktober 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

RIZIV - Indiening van klachten - Types - Opvolging

beroep in administratieve zaken
Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
officiële statistiek

Chronologie

7/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 5/11/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5301

Vraag nr. 4-4717 d.d. 7 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds kort heeft het RIZIV de mogelijkheid gecreëerd om klachten te kunnen indienen als persoon, instantie… Dit is een goede zaak. Openstaan voor klachten betekent immers dat men zichzelf aan een kritisch onderzoek onderwerpt, open staat voor suggesties, zaken wil bijleren en zichzelf wil verbeteren.

1. Hoeveel klachten zijn er tot nog toe geweest aan het adres van het RIZIV?

2. Over welke klachten gaat het?

3. Vanuit welke hoek komen deze klachten: personen of organisaties? Welke type personen (artsen, verplegers, …) of welk type organisaties (artsensyndicaten, ziekenfondsen, ziekenhuizen, patiëntenverenigingen, …)? Hoe is de nominale verdeling en uit welke regio komen deze klachten (Brussel, Vlaanderen, Wallonië)?

4. Wat wordt er met de klachten gedaan? Werd er bijvoorbeeld al geremediëerd voor bepaalde klachten? Voor hoeveel procent van de klachten?

5. Is het RIZIV van plan deze mogelijkheid tot indiening van klachten meer bekendheid te laten genieten?