Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4234

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 28 augustus 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Overheidsportaal Fisconetplus - Onvolledige en verouderde informatie - Redenen en klachten - Verbreken van onderhoudscontract

regelgevingsbeleid
internetsite
wetgeving
fiscaal recht
Staatscourant
gegevensbank
juridisch informatiesysteem

Chronologie

28/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/10/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5174

Vraag nr. 4-4234 d.d. 28 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De twee overheidswebsites die de bevolking moeten informeren over de wijzigingen in de fiscale wetgeving, Fisconetplus en de algemene wetgevingssite Justel, liggen plat. Volgens diverse bronnen, zoals de krant De Standaard van 17 augustus 2009, takelt de website Fisconetplus af sinds het ministerie van Financiën het contract heeft verbroken met uitgeverij Kluwer, gespecialiseerd in fiscale en juridische materies. Nog volgens de krant komt er nog wel veel informatie bij, maar niet alles meer, en volgens specialisten is er geen lijn meer te trekken in wat er niet op komt. Met andere woorden: er staat veel juiste informatie op, maar die is onvolledig en niet up-to-date. Idem voor de website Justel; daar functioneren opzoekingen inzake fiscale regelgeving ook al niet naar behoren.

Belastingplichtigen kunnen aldus niet meer in staat worden gesteld om de fiscale regelgeving te kennen en toe te passen. De overheid slaagt er zelfs niet meer in om deze regelgeving op een fatsoenlijke wijze aan de belastingplichtigen ter kennis te brengen.

Bovendien worden klachten over beide websites ofwel ontkend, ofwel beantwoord met argumenten als “vakantie”, “ziekte van medewerkers”, “onderbezetting”…

1.Is het correct dat Fisconetplus werd onderhouden door de uitgeverij Kluwer en dat het contract met Kluwer werd opgezegd? Bevestigt de geachte minister in dat geval dat er sinds de opzegging van het contract problemen zijn met de volledigheid en correctheid van Fisconetplus?

2.Om welke redenen werd dit contract stopgezet?

3.Hoeveel bedroeg de jaarlijkse kostprijs van het contract met uitgeverij Kluwer voor het beheer van Fisconetplus?

4.Hoeveel klachten werden sinds de stopzetting van het contract met uitgeverij Kluwer tot nu reeds ontvangen over Fisconetplus?

5.Wie staat momenteel in voor het beheer en de werking van de site Fisconetplus?

6.Hoeveel personen staan momenteel in voor de werking van de site? Is dit voldoende om de continuďteit, volledigheid en correctheid van de website te garanderen?

7.Wat is de frequentie van het updaten van de site Fisconetplus?

8.Voor hoeveel staan de werkings- en beheerskosten betreffende Fisconetplus momenteel (na het verbreken van het contract met Kluwer) begroot?

9.Welke alternatieven bestaan er voor belastingplichtigen om op de hoogte te blijven van de gewijzigde fiscale regelgeving?

10.Welke maatregelen zullen getroffen worden om de problemen inzake volledigheid en continuďteit betreffende deze overheidssite op te lossen?