Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5174

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 7 december 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Overheidsportaal Fisconetplus - Onvolledige en verouderde informatie - Redenen en klachten - Verbreken van onderhoudscontract

regelgevingsbeleid
internetsite
wetgeving
fiscaal recht
Staatscourant
gegevensbank
juridisch informatiesysteem

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
29/4/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4234

Vraag nr. 4-5174 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De twee overheidswebsites die de bevolking moeten informeren over de wijzigingen in de fiscale wetgeving, Fisconetplus en de algemene wetgevingssite Justel, liggen plat. Volgens diverse bronnen, zoals de krant De Standaard van 17 augustus 2009, takelt de website Fisconetplus af sinds het ministerie van Financiën het contract heeft verbroken met uitgeverij Kluwer, gespecialiseerd in fiscale en juridische materies. Nog volgens de krant komt er nog wel veel informatie bij, maar niet alles meer, en volgens specialisten is er geen lijn meer te trekken in wat er niet op komt. Met andere woorden: er staat veel juiste informatie op, maar die is onvolledig en niet up-to-date. Idem voor de website Justel; daar functioneren opzoekingen inzake fiscale regelgeving ook al niet naar behoren.

Belastingplichtigen kunnen aldus niet meer in staat worden gesteld om de fiscale regelgeving te kennen en toe te passen. De overheid slaagt er zelfs niet meer in om deze regelgeving op een fatsoenlijke wijze aan de belastingplichtigen ter kennis te brengen.

Bovendien worden klachten over beide websites ofwel ontkend, ofwel beantwoord met argumenten als “vakantie”, “ziekte van medewerkers”, “onderbezetting”…

1.Is het correct dat Fisconetplus werd onderhouden door de uitgeverij Kluwer en dat het contract met Kluwer werd opgezegd? Bevestigt de geachte minister in dat geval dat er sinds de opzegging van het contract problemen zijn met de volledigheid en correctheid van Fisconetplus?

2.Om welke redenen werd dit contract stopgezet?

3.Hoeveel bedroeg de jaarlijkse kostprijs van het contract met uitgeverij Kluwer voor het beheer van Fisconetplus?

4.Hoeveel klachten werden sinds de stopzetting van het contract met uitgeverij Kluwer tot nu reeds ontvangen over Fisconetplus?

5.Wie staat momenteel in voor het beheer en de werking van de site Fisconetplus?

6.Hoeveel personen staan momenteel in voor de werking van de site? Is dit voldoende om de continuďteit, volledigheid en correctheid van de website te garanderen?

7.Wat is de frequentie van het updaten van de site Fisconetplus?

8.Voor hoeveel staan de werkings- en beheerskosten betreffende Fisconetplus momenteel (na het verbreken van het contract met Kluwer) begroot?

9.Welke alternatieven bestaan er voor belastingplichtigen om op de hoogte te blijven van de gewijzigde fiscale regelgeving?

10.Welke maatregelen zullen getroffen worden om de problemen inzake volledigheid en continuďteit betreffende deze overheidssite op te lossen?

Antwoord ontvangen op 29 april 2010 :

Het geachte lid vindt hierna het antwoord op de door hem gestelde vragen.

1. Er moet verduidelijkt worden dat de site, ondergebracht bij de uitgeverij Kluwer voor rekening van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën www.fisconet.be was. In dit precieze kader werd, toen het contract waarmee de FOD Financiën gebonden was aan de uitgeverij Kluwer ten einde liep, een nieuwe overheidsopdracht aan de maatschappij Getronics toegekend (ter herinnering: de uitgeverij Kluwer heeft geen offerte ingediend voor deze opdracht). De site www.fisconetplus.be is één van de resultaten van deze overheidsopdracht.

www.fisconetplus.be. Er wordt verduidelijkt dat de toepassing de informatie in haar geheel overneemt van de site www.fisconet.be. Momenteel wordt men geconfronteerd met een lichte vertraging in het bijwerken van bepaalde documenten.

2. Het contract werd opgeschort ingevolge de toekenning van een nieuwe overheidsopdracht met het oog op de installatie van de nieuwe toepassing www.fisconetplus.be binnen het departement Financiën. Ingevolge een algemene offerteaanvraag heeft de firma Kluwer het ter beschikking stellen van de fiscale documentatie op het Internet voor rekening van de FOD Financiën verzekerd sinds 2002 tot en met de oorspronkelijke termijn van het contract, namelijk 30 juni 2006. Er werden twee onderhandse verlengingen toegekend: van 1 juli 2007 tot 30 juni 2008 en vervolgens van 1 juli 2008 tot 1 november 2008, de effectieve einddatum van het contract.

3. Een globale kost van 4 627 315,17 euro BTW incl. werd betaald voor de onderbrenging van de site www.fisconet.be bij de maatschappij Kluwer voor de periode van januari 2002 tot oktober 2008.

4. We werden geconfronteerd met twee soorten opmerkingen die afkomstig waren van hoofdzakelijk professionele gebruikers. De eerste reeks opmerkingen hadden betrekking op de verandering van taxonomie (klassementplan) die eveneens een weerstand op verandering uitdrukt en de tweede reeks opmerkingen onderstrepen de vertragingen in het bijwerken van bepaalde informatie die op de site staat. Deze twee punten worden in het departement onderzocht en momenteel wordt de prioriteit gelegd op het wegwerken van de vertraging in het bijwerken van de informatie.

5. De dienst Kennisbeheer van de Administratie staat in voor het beheer en de werking van de website Fisconetplus.

6. De website bevat voor het ogenblik 331 879 documenten. Om te beantwoorden aan de behoeften met betrekking tot het bijwerken van de site, werken er momenteel 24 personen tijdelijk aan het beheer en aan de kwaliteitscontrole van de inhoud van de site. Er moet verduidelijkt worden dat alle gepubliceerde informatie een wettelijke draagkracht heeft en bijzondere aandacht en specifieke profielen vereist.

7. De nieuwe en gewijzigde documentatie wordt in principe onmiddellijk ingebracht in het systeem. Op technisch vlak gebeurt de update van Fisconetplus op elke werkdag.

8. Het beheer en de exploitatie van de toepassing www.fisconetplus.be worden uitgevoerd door de interne diensten van de FOD Financiën.

9. De FOD Financiën biedt eveneens andere alternatieven aan om te beantwoorden aan de behoefte aan informatie en inlichtingen van de burgers: zijn call center en zijn eigen site www.minfin.fgov.be

10. Om de bestaande achterstand weg te werken, werd er tijdelijk bijkomend personeel gedetacheerd. Wat de Douane en accijnzen bijvoorbeeld betreft wordt het specifieke personeel dat door deze administratie gedetacheerd werd met deze materies belast.