NMBS - Hogesnelheidslijnen - Lijn naar Breda en Den Haag - ICE-lijn Frankfurt-Brussel-Parijs
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
snelvervoer
spoorwegnet
bilaterale overeenkomst
12/1/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009) |
25/11/2009 | Dossier gesloten |
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-1993
Het blijkt dat de NMBS problemen heeft met de uitbreiding van het hoge snelheidsnet naar Breda en Den Haag over het Belgische grondgebied.
Volgens de Nederlandse autoriteiten gaat het hier om een afspraak die gemaakt werd als tegenprestatie voor de uitdieping van de Wester Schelde, die België dus niet nakomt.
1. Treedt de NMBS hier op als NMBS Holding, Infrabel, exploitant van het binnenlandse net, of als aandeelhouder van Thalys ?
2. Werd een dergelijke afspraak inderdaad gemaakt ? Wanneer en door wie ?
3. Gebruikt (misbruikt) de NMBS hier haar (nog tijdelijke) monopolie voor het passagiersvervoer op het Belgische net ?
4. Is het verder correct dat de NMBS via zijn participatie in Thalys totnogtoe weigert de de Duitse hoge snelheidstrein ICE Frankfurt-Brussel te laten doorrijden tot Parijs ? Gaat de geachte minister hiermee akkoord ?