Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1497

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 4 september 2008

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Federale overheidsdiensten, programmatorische federale overheidsdiensten en beleidscellen - Inkoopbeleid - E-veilingen

aankoopvereniging
ministerie
veiling
elektronische handel
internet
openbare aanbesteding
overheidscontract
Nederland
aankoop
overheidsopdrachten

Chronologie

4/9/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/10/2008)
6/11/2008Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1495
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1496
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1498
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1499
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1500
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1501
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1502
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1503
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1504
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1505
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1506
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1507
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1508
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1509
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1510
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1511
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1512
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1513
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1514
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1515
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1516

Vraag nr. 4-1497 d.d. 4 september 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een aantal Nederlandse ministeries heeft op 8 december 2004 door gezamenlijk een pakket kantoormaterialen via een elektronische veiling aan te schaffen een besparing gerealiseerd van 44%. Begin 2005 werd in Nederland een pilootproject gestart door de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van algemene Zaken, de Tweede Kamer, de algemene Rekenkamer, het kabinet van de Koningin en de Raad van State om ervaring op te doen met e-veilen in Nederland.

In België is er een eerste inhaalbeweging gaande (Jepp – Aankondiging van overheidsopdrachten via het web), doch we staan nog niet ver. Ik vrees dat de slogan “met professioneel inkopen winnen” bij de overheid te weinig navolging krijgt. Mensen en organisaties worden er nu niet beter van als ze geld besparen. Nochtans ligt er een enorm besparingspotentieel in het efficiënt inkopen. Men heeft nog teveel de neiging om bij grote projecten aan te geven dat verspilling part of the game is. Vijfjaarlijks Europees onderzoek zegt dat overheden zo’n 12% van het aankoopbudget kunnen besparen door professioneler te opereren.

E-veilingen zijn bovendien een goed instrument voor optimale marktwerking. Ook de overheid kan hiervan van profiteren. Nederlands onderzoek toont aan dat slechts 1 op de 20 e-veilingen tegenvalt. Graag verwijs ik naar de Nederlandse expert terzake, professor Arjan Van Weele, die hoogleraar Inkoopmanagement is aan de TU Eindhoven. Hij beweert het volgende omtrent e-veilen: “Technologie blijkt het probleem niet te zijn, wel de organisatie daarachter. In grote organisaties moeten ongelijksoortige afdelingen, zoals research & development, productie, logistiek, administratie, inkoop, als een team gaan samenwerken. Het hiërarchische verschil tussen die afdelingen frustreert het proces en de organisatie achter de e-veiling. Daar zouden overheden van kunnen leren, zeker omdat die vaak ook nogal hiërarchisch opereren. De grootste besparingen worden gerealiseerd in de voorbereiding van de veiling. Een kleiner deel door de veiling zelf doordat deze het marktmechanisme op zeer directe wijze mobiliseert.”.

Een bijkomend voordeel is dat e-veilen alle ondernemingen op hetzelfde niveau plaatst en de kmo’s dus meer kans maken om een contract bij de overheid binnen te halen.

Heden zou e-veilen voor de overheid mogelijk worden gezien recente wetswijzigingen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1. Plant u binnen de FOD’s, POD’s of beleidscellen die onder uw bevoegdheid vallen, initiatieven om te werken met e-veilen wat betreft het inkoopbeleid voor deze legislatuur? Zo neen, waarom niet? Zo ja, om welke initiatieven zou het gaan?

2. Hoe staat u ten opzichte van de Nederlandse ervaring inzake e-veilen en het enorme besparingspotentieel dat er gerealiseerd kan worden? Kan u uw standpunt toelichten?

3. Kan u de verschillende toepassingsmogelijkheden binnen de FOD’s, POD’s of beleidscellen die onder uw bevoegdheid vallen, inzake efficiënt aankopen via e-veilingen toelichten? Waar meent u dat het e-veilen de grootste besparing kan opleveren?

4. Welke andere methodes gaat u toepassen om te besparen op u aankoopbeleid, gezien de economische situatie?

Antwoord ontvangen op 6 november 2008 :

1. Het aankoopbeleid van de federale overheid wordt geregeld bij wet. In het Belgisch Staatsblad van 15 februari 2007 verscheen de nieuwe wet op de overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten. Ze voorziet in de omzetting van de Europese richtlijn 2004/18/EG van 31 maart 2004 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten. Artikel 3, punt 14, van voormelde wet, beschrijft de elektronische veiling.

In uitwerking van deze richtlijn heeft de federale overheid het project e-procurement opgestart met de bedoeling de aankoopprocedures en transacties in verband met overheidsopdrachten elektronisch te laten verlopen.

Het project wordt in verschillende etappes ingevoerd en het beleid van onze Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu is erop gericht alle initiatieven ter zake ten volle te steunen en op te volgen. Voor een stand van zaken wens ik te verwijzen naar de bevoegde ministers.

2. Wij staan positief ten opzichte van de Nederlandse ervaring inzake e-veilen.

Dit gezegd zijnde, zijn de FOD Sociale Zekerheid en de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu te klein in omvang om de voordelen van het elektronisch veilen ten volle te kunnen benutten. In dit stadium wordt maximaal gebruik gemaakt van de FOR-CMS (overschrijdende raamcontracten) contracten, waarbij overheidsopdrachten die gemeenschappelijk zijn voor alle federale overheidsdiensten voor aankopen van de meest courante artikelen en diensten worden gebruikt. Het gebruik van elektronische veilingen zou in dit kader eventueel kunnen voorzien worden.

3. Het principe van een veiling online is momenteel niet beschikbaar voor de federale overheidsdiensten. Binnen de bestaande aankoopprocedures streeft de FOD Volksgezondheid en Sociale Zekerheid ernaar de voordeligste aankoop- en leveringsvoorwaarden te bedingen door maximaal gebruik te maken van de mededinging.

Ons inziens zou het gebruik van e-veiling bijzonder interessant zijn voor de aankoop van courant gebruikte goederen en diensten, waarvoor het in elk geval aanbeveling verdient dat meerdere FOD’s hun aankopen bundelen.

4. Behalve de reeds aangehaalde besparingen werden talrijke initiatieven genomen om besparingen te realiseren; bijvoorbeeld bij de FOD Sociale Zekerheid, het systematisch recto-verso afdrukken op alle printers, talrijke initiatieven om energie te besparen, aankoop van zuinige en milieuvriendelijke dienstwagens, uitbesteden van de grootvolumeprinting aan een andere overheidsdienst om maximaal te profiteren van de schaalvoordelen van een grotere drukkerij en het veralgemeend toepassen van het shared-office principe in onze centrale zetel Finance Tower wat een aanzienlijke besparing inzake huurlasten met zich meebrengt.