Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-1503

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 4 september 2008

aan de minister van Maatschappelijke Integratie, Pensioenen en Grote Steden

Federale overheidsdiensten, programmatorische federale overheidsdiensten en beleidscellen - Inkoopbeleid - E-veilingen

ministerie
veiling
elektronische handel
internet
openbare aanbesteding
overheidscontract
Nederland
aankoop
aankoopvereniging
overheidsopdrachten

Chronologie

4/9/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/10/2008)
2/10/2008Antwoord
4/11/2008Aanvullend antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1495
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1496
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1497
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1498
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1499
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1500
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1501
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1502
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1504
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1505
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1506
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1507
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1508
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1509
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1510
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1511
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1512
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1513
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1514
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1515
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-1516

Vraag nr. 4-1503 d.d. 4 september 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een aantal Nederlandse ministeries heeft op 8 december 2004 door gezamenlijk een pakket kantoormaterialen via een elektronische veiling aan te schaffen een besparing gerealiseerd van 44%. Begin 2005 werd in Nederland een pilootproject gestart door de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van algemene Zaken, de Tweede Kamer, de algemene Rekenkamer, het kabinet van de Koningin en de Raad van State om ervaring op te doen met e-veilen in Nederland.

In België is er een eerste inhaalbeweging gaande (Jepp – Aankondiging van overheidsopdrachten via het web), doch we staan nog niet ver. Ik vrees dat de slogan “met professioneel inkopen winnen” bij de overheid te weinig navolging krijgt. Mensen en organisaties worden er nu niet beter van als ze geld besparen. Nochtans ligt er een enorm besparingspotentieel in het efficiënt inkopen. Men heeft nog teveel de neiging om bij grote projecten aan te geven dat verspilling part of the game is. Vijfjaarlijks Europees onderzoek zegt dat overheden zo’n 12% van het aankoopbudget kunnen besparen door professioneler te opereren.

E-veilingen zijn bovendien een goed instrument voor optimale marktwerking. Ook de overheid kan hiervan van profiteren. Nederlands onderzoek toont aan dat slechts 1 op de 20 e-veilingen tegenvalt. Graag verwijs ik naar de Nederlandse expert terzake, professor Arjan Van Weele, die hoogleraar Inkoopmanagement is aan de TU Eindhoven. Hij beweert het volgende omtrent e-veilen: “Technologie blijkt het probleem niet te zijn, wel de organisatie daarachter. In grote organisaties moeten ongelijksoortige afdelingen, zoals research & development, productie, logistiek, administratie, inkoop, als een team gaan samenwerken. Het hiërarchische verschil tussen die afdelingen frustreert het proces en de organisatie achter de e-veiling. Daar zouden overheden van kunnen leren, zeker omdat die vaak ook nogal hiërarchisch opereren. De grootste besparingen worden gerealiseerd in de voorbereiding van de veiling. Een kleiner deel door de veiling zelf doordat deze het marktmechanisme op zeer directe wijze mobiliseert.”.

Een bijkomend voordeel is dat e-veilen alle ondernemingen op hetzelfde niveau plaatst en de kmo’s dus meer kans maken om een contract bij de overheid binnen te halen.

Heden zou e-veilen voor de overheid mogelijk worden gezien recente wetswijzigingen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1. Plant u binnen de FOD’s, POD’s of beleidscellen die onder uw bevoegdheid vallen, initiatieven om te werken met e-veilen wat betreft het inkoopbeleid voor deze legislatuur? Zo neen, waarom niet? Zo ja, om welke initiatieven zou het gaan?

2. Hoe staat u ten opzichte van de Nederlandse ervaring inzake e-veilen en het enorme besparingspotentieel dat er gerealiseerd kan worden? Kan u uw standpunt toelichten?

3. Kan u de verschillende toepassingsmogelijkheden binnen de FOD’s, POD’s of beleidscellen die onder uw bevoegdheid vallen, inzake efficiënt aankopen via e-veilingen toelichten? Waar meent u dat het e-veilen de grootste besparing kan opleveren?

4. Welke andere methodes gaat u toepassen om te besparen op u aankoopbeleid, gezien de economische situatie?

Antwoord ontvangen op 2 oktober 2008 :

Ik verwijs naar het antwoord van de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven aan wie de vraag eveneens gesteld is (schriftelijke vraag nr. 4-1507 van 4 september 2008).

Aanvullend antwoord ontvangen op 4 november 2008 :

Hieronder vindt het geachte lid een antwoord op haar vragen voor wat de Programmatische Federale Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie betreft.

1. Neen. De Personnel Organisatie (POD) Maatschappelijke Integratie doet, waar mogelijk, een beroep op de diensten van de Federale Overheidsdient (FOD) P&O, via de zogenaamde FOD­overschrijdende groepscontracten. Inderdaad, de federale overheid voorziet sinds geruime tijd in een aantal hulpmiddelen voor wie een overheidsopdracht moet uitvoeren. Concreet verwijs ik naar de catalogus van de cel FOR (FOD-overschrijdende raamcontracten) van de FOD Personeel en Organisatie. Dit houdt in dat de federale diensten voor alle niet-specifieke producten (bijvoorbeeld stoelen en tafels) een bestelling kunnen plaatsen op de catalogus van de cel FOR. Deze cel sluit immers groepscontracten af met leveranciers. De voordelen hiervan zijn:

2.Het Nederlandse initiatief verdient zeker bestudeerd te worden. Echter is het aan de vermelde cel FOR om dit initiatief te bestuderen en ik verwijs dan ook naar het antwoord dat mijn collega, de minister van Ambtenarenzaken zal verstrekken. (schriftelijke vraag nr.4-1507) Overigens staat de reglementering niet toe dat er enig risico wordt gelopen: er moet inderdaad vermeden worden dat een e-veiling zou tegenvallen, een mogelijkheid die het geachte Lid zelf aangeeft.

3. Zoals onder punt 1 vermeld worden de aankopen verricht via groepsopdrachten die de FOD P&O heeft afgesloten ten behoeve van de federale overheidsdiensten.

.4 Los van de economische situatie beoogt de POD altijd om de zo voordeligst mogelijke prijszetting te verkrijgen. Overigens is het werkingsbudget bij de POD zo klein dat er steeds zeer omzichtig met de budgettaire middelen moet worden omgesprongen.