Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-64

ZITTING 2005-2006

Vragen waarop niet werd geantwoord binnen de tijd bepaald door het reglement (Art. 70 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans


Staatssecretaris Overheidsbedrijven, toegevoegd aan de vice-eerste minister en minister van Begroting en Consumentenzaken

Vraag nr. 3-4619 van Jan Steverlynck d.d. 3 maart 2006 (N.) :
NMBS. — Vroegere treinhaltes. — Heropening.

Vele gemeenten zijn vragende partij om eerder gesloten treinhaltes op hun grondgebied opnieuw te laten openen. Op die manier kunnen inwoners op een veilige manier een stad naar keuze bereiken, zonder last te hebben van de verkeers- en parkeerdrukte in deze steden. In vele gevallen is een busverbinding naar een stad geen alternatief voor de wagen, aangezien de bus wordt opgehouden door dezelfde files.

Ook de steden in kwestie varen er wel bij. Het heropenen van bepaalde treinhaltes zal het bezoekersaantal in een stad immers doen toenemen, zonder de verkeersdrukte negatief te beïnvloeden.

Een voorbeeld van een treinhalte die heropend kan worden, is die op lijn 66 in Lendelede. Een heropening zou een vlotte en veilige verbinding naar Kortrijk en Roeselare met de trein mogelijk maken voor de inwoners van Lendelede en nabije omstreken.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen :

1. Welks beleid voert de NMBS inzake het heropenen van treinhaltes ? Welke parameters worden gebruikt bij de besluitvorming ? Op welke manier wordt overleg gepleegd met de betrokken reizigers en de steden en gemeenten ?

2. Worden in de nabije toekomst (nog) eerder gesloten treinhaltes opnieuw geopend ? Zo ja, welke ? En op langere termijn ?

3. Wat is de stand van zaken in het dossier omtrent de treinhalte in Lendelede ?