3-1764/1

3-1764/1

Belgische Senaat

ZITTING 2005-2006

21 JUNI 2006


Voorstel van resolutie tot het verplicht maken van een nummerplaat voor bromfietsen

(Ingediend door de heer Jan Steverlynck)


TOELICHTING


A. Een eenvoudige doch efficiënte maatregel voor een veiliger wegverkeer, en beperking van diefstal

Bromfietsen en scooters zijn belangrijke mobiliteitsmiddelen. Zij zijn niet alleen succesvol bij de jeugd, maar ook bij de minvermogende die ze als alternatief voor de dure wagen gebruikt, zonder al te veel aan mobiele autonomie te moeten inboeten. Maar ook in zones met een hoge verkeersdichtheid zijn ze een veelgebruikt verplaatsingsmiddel voor korte afstanden. Dat is gebleken tijdens de grote wegwerkzaamheden aan de Ring rond Antwerpen. Mensen willen mobiel blijven en kiezen daarvoor een aangepast vervoermiddel. In die periode is het aantal scooterverkopen in de regio spectaculair gestegen (1) .

De wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, bepaalt in artikel 1, § 5, dat de vervaardiging, de invoer, het bezit met het oog op de verkoop, het te koop aanbieden, de verkoop en de gratis bedeling van uitrustingen die een verhoging van het motorvermogen en/of de snelheid van bromfietsen tot doel hebben, evenals het aanbieden van hulp of het verstrekken van advies om deze uitrustingen te monteren, zijn verboden.

Nochtans is het een oud zeer dat veel bromfietsen van zowel klasse A als B door technische aanpassingen snelheden kunnen halen die soms het dubbele bedragen van wat wettelijk toegelaten is.

Door het opdrijven van deze bromfietsen begaan de vaak jeugdige bestuurders een hele reeks zware inbreuken, waarvan zijzelf noch de vaak onwetende ouders de gevolgen goed en wel inschatten :

— Indien de bromfiets opgedreven is boven de wettelijk bepaalde snelheid, voldoet de bromfiets in de eerste plaats al niet aan de eisen van het technisch reglement.

— Bijgevolg is een bromfiets die opgedreven is, ook niet geldig verzekerd.

— Indien men een opgedreven bromfiets bestuurt is men doorgaans niet in het bezit van een daarvoor geldig rijbewijs.

— Indien men een bromfiets opdrijft boven de 45 km/u is dit voor de wet een motorfiets. Een motorfiets moet ingeschreven zijn en de aan de motorfiets toegekende nummerplaat moet op het voertuig aangebracht zijn. Bijgevolg begaat men ook een overtreding op het gebied van de inschrijving.

— Meestal is de bestuurder ook minderjarig, terwijl men om met een motorfiets meer dan 45 km/u op de openbare weg te mogen rijden minstens 18 jaar oud moet zijn.

— Een bromfiets klasse A moet steeds het fietspad volgen, een bromfiets klasse B mag dit enkel buiten de bebouwde kom op voorwaarde dat hij daarmee de andere gebruikers daarvan niet in gevaar brengt (artikel 9.1.2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975). Een motorfiets mag dit evenwel nooit.

De politiediensten hebben het veelal moeilijk de zeer wendbare en anonieme overtreders te intercepteren, en kunnen dit vaak alleen via gerichte acties. De bestuurders van bromfietsen zijn immers slechts identificeerbaar aan hun identiteitsbewijs. Daardoor ontsnappen zij ook aan snelheidscontroles via flitspalen en zelfs aan bemande snelheidscontroles.

Een heleboel problemen met bromfietsen zou opgelost geraken door deze voertuigen bij de DIV in te schrijven en tegen een redelijke kostprijs van een nummerplaat te voorzien. Pas dan kunnen snelheidscontroles efficiënt op de gebruikelijke manieren met radarsystemen gebeuren. Ook andere verkeersovertredingen kunnen worden vastgesteld zonder de bestuurder te moeten tegenhouden voor identificatie.

Verzekeringsfraude en diefstal kunnen makkelijker worden opgespoord. Het register van de DIV zal op termijn een duidelijk beeld kunnen geven over het aantal voertuigen en over de gebruikers, gegevens waarover heden alleen gissingen bestaan.

B. De situatie in het buitenland : België dient het goede voorbeeld te volgen

a) Frankrijk

In Frankrijk bepaalt artikel 19 van de wet nº 2001-1062 van 15 november 2001 dat alle tweewielige motoraangedreven rijtuigen moeten beschikken over een « grijze kaart » of inschrijvingsbewijs. Voorts bepaalt het Décret nº 2003-1186 van 11 december 2003 « relatif à l'immatriculation des cyclomoteurs ainsi qu'aux coupons détachables de carte grise » dat alle vanaf 1 juli 2004 nieuw in het verkeer gebrachte « cyclomoteurs » (2) moeten voorzien zijn van een nummerplaat (3) . Deze nummerplaat dient door de verkoper te worden aangevraagd en afgeleverd bij verkoop.

Voor tevoren in het verkeer gebrachte bromfietsen zal deze verplichting gelden op een door de minister te bepalen datum die niet later mag zijn dan 30 juni 2009. Ondertussen mogen de bezitters van deze laatste bromfietsen wel vrijwillig een nummerplaat aanvragen.

Ook hier waren de basisdoelstellingen het vergroten van de verkeersveiligheid en het tegengaan van diefstal, maar ook de mogelijkheid het opdrijven, dat zowel geluidshinder als milieuhinder veroorzaakt, beter te kunnen controleren.

Er weze verduidelijkt dat een nummerplaat van een bromfiets in Frankrijk onlosmakelijk verbonden is met deze bromfiets, en dus mee overgaat bij verkoop. De verkoper moet bij die gelegenheid een door de koper ondertekend document van overname bezorgen aan de bevoegde diensten.

b) Nederland

De wet van 12 mei 2005 « tot wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en enkele andere wetten in verband met de invoering van een kentekenregistratiesysteem voor bromfietsen alsmede vaststelling van overgangsbepalingen in verband daarmee » heeft voor brom- en snorfietsen (de Nederlandse benaming voor klasse A-bromfietsen) een verplichte nummerplaat ingevoerd.

De kentekenregistratie is begonnen op 1 september 2005. Vanaf dat moment mochten nieuwe brom- en snorfietsen alleen nog maar verkocht worden met eigen kentekenbewijs en kentekenplaat.

Voor alle andere brom- en snorfietsen dienen hun eigenaren vanaf deze datum een eigen kentekenbewijs aan te vragen. De eigenaar moet hiervoor eerst naar een door de overheid erkend bedrijf stappen dat voor hem of haar de schouwing uitvoert. Tijdens de schouwing worden enkele belangrijke technische gegevens opgenomen, zoals het merk, de handelsbenaming, identificatienummer (chassisnummer), motornummer en typegoedkeuringsnummer. Daarmee is de schouwing duidelijk een ander proces dan een keuring, waarbij technische aspecten daadwerkelijk onderzocht worden.

Het aanvragen van een eigen kentekenbewijs is mogelijk tot en met 31 oktober 2006. Met ingang van 1 januari 2007 mogen brom- en snorfietsen in Nederland alleen nog maar met eigen kentekenbewijs en kentekenplaat op de openbare weg rijden.

Teneinde fraude bij verkoop tegen te gaan, en diefstal te ontmoedigen, is op de webstek van de Rijksdienst Wegverkeer het « gestolen bromfietsenregister » online raadpleegbaar. Zodoende kan elke bromfietsbezitter of elke kandidaat-koper snel en eenvoudig nagaan of hij of zij een gestolen bromfiets in het bezit heeft of aangeboden krijgt. Het spreekt voor zich dat gestolen bromfietsen geen kenteken krijgen.

C. Suggesties voor eenvoudige aanpassingen van de vigerende regelgevingen

Teneinde bovenstaande bedoeling te bereiken dienen in de vigerende regelgeving slechts 2 artikelen te worden aangepast :

— in artikel 1, 6º, b), van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, dienen de bromfietsen en hun definitie te worden ingevoegd. Zodoende worden bromfietsen toegevoegd aan de definitie van « voertuigen » in dit koninklijk besluit zodat zij worden onderworpen aan de daarin vastgestelde verplichting tot inschrijving en het voorzien zijn van een nummerplaat. De definitie van bromfiets is het best gebaseerd op de definitie vervat in art. 2.17 van het koninklijk besluit van 1 december 1975, en omvat zodoende zowel de bromfietsen klasse A als klasse B.

— Het artikel 2 § 2, 10º van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, dat momenteel een uitzondering van inschrijving voorziet voor bromfietsen, kan worden gewijzigd in een overgangsmaatregel zodat de reeds in het verkeer gebrachte bromfietsen in een overgangsfase, niet verplicht worden tot inschrijving. De aanvraag tot inschrijving zou in deze overgangsfase evenwel vrijwillig kunnen gebeuren, op dezelfde wijze als de bestaande aanvraag. Ook Nederland en Frankrijk hebben in een overgangsfase van een aantal jaren voorzien.

Jan STEVERLYNCK.

VOORSTEL VAN RESOLUTIE


De Senaat

A. Gewag makend van zijn inzet tot het verhogen van de veiligheid van het wegverkeer;

B. In het bijzonder zijn bezorgdheid uitend over het feit dat bromfietsen in vele gevallen door het wederrechtelijk opdrijven van hun snelheid bron zijn van verkeersongevallen, waar vaak zeer jonge personen, al dan niet minderjarigen, het slachtoffer van zijn als bestuurder of bijzitter;

C. Gelet op het feit dat, bij gebreke aan nummerplaat voor brommers, betrapping op heterdaad van de overtreders van de snelheidslimiet van 45 km/u, al dan niet door middel van radarcontrole, zeer moeilijk is;

D. Zijn bezorgdheid uitend over het grote aantal diefstallen van bromfietsen in vergelijking met andere gemotoriseerde voertuigen;

E. Erop wijzend dat de heling en het gebruik van gestolen bromfietsen wordt vergemakkelijkt door het feit dat zij, behoudens nauwkeurige inspectie bij stilstand, niet identificeerbaar zijn;

VRAAGT DE REGERING :

Het voorbeeld hieromtrent van de Nederlandse en Franse regelgeving te volgen, en zodoende, door aanpassing van de bestaande regelgeving, uitgevaardigd bij koninklijk besluit :

A) een verplichte nummerplaat en inschrijving in te voeren voor bromfietsen

B) deze regeling in het belang van de verkeersveiligheid onmiddellijk verplicht van toepassing te maken op nieuw aangekochte bromfietsen, en een overgangstermijn te voorzien voor de reeds in circulatie zijnde bromfietsen.

7 juni 2006.

Jan STEVERLYNCK.

(1) Bron : FEBIAC.

(2) Artikel R311-1 code de la route : 2-of driewielig rijtuig waarvan de snelheid door constructie 45 km/u niet overschrijdt en niet meer dan 50 cm3 voor verbrandingsmotoren of 4 Kw voor andere motoren.

(3) Artikel 15 Décret nr. 2003-1186.