2-875/3

2-875/3

Belgische Senaat

ZITTING 2001-2002

18 DECEMBER 2001


Wetsontwerp tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, wat de terbeschikkingstelling van het personeel betreft


Evocatieprocedure


VERSLAG

NAMENS DE COMMISSIE VOOR DE BINNENLANDSE ZAKEN EN VOOR DE ADMINISTRATIEVE AANGELEGENHEDEN UITGEBRACHT DOOR MEVROUW THIJS


1. INLEIDING

Dit ontwerp van wet, oorspronkelijk een wetsvoorstel, werd op 22 oktober 2001 door de Senaat geëvoceerd.

Het geëvoceerd ontwerp beoogt de gemeentebesturen de mogelijkheid te geven hun personeel dat met een arbeidsovereenkomst is in dienst genomen ter beschikking te stellen van een OCMW, een ander bestuur, een instelling van openbaar nut of een VZW. De huidige wetgeving inzake het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers verhindert dit.

2. ARTIKELSGEWIJZE BESPREKING EN STEMMINGEN

Op dit ontwerp worden door de heer Vandenberghe c.s. twee amendementen ingediend, telkens op artikel 2 (stuk Senaat, nr. 2-875/2).

Het eerste amendement strekt tot vervanging van het 3º van dit artikel. Mevrouw Thijs licht toe dat dit amendement een technische verbetering inhoudt teneinde te verduidelijken dat de gemeenteraad de terbeschikkingstelling moet goedkeuren.

Het tweede amendement strekt ertoe het 4º van dit artikel te doen vervallen. Mevrouw Thijs licht toe dat het huidige 4º de indruk wekt dat een VZW onder dezelfde voorwaarden moet kunnen aanwerven wat inderdaad niet mogelijk is.

De vertegenwoordiger van de vice-eerste minister en minister van Werkgelegenheid vraagt de verwerping van beide amendementen.

Wat het eerste amendement betreft, is het 3º van het in de nieuwe gemeentewet in te voegen artikel 144bis voldoende duidelijk. Het geschrift, dat de voorwaarden en de duur van de terbeschikkingstelling evenals de aard van de opdracht vaststelt, wordt door drie partijen opgemaakt. Het is pas na de goedkeuring door de gemeenteraad dat het geschrift kan worden ondertekend door de drie partijen.

De huidige tekst van het ontwerp respecteert dus reeds de bevoegdheid van de gemeenteraad.

Wat het tweede amendement betreft, wijst de vertegenwoordiger van de minister erop dat het 4º, middels een amendement van de Kamerleden, is ingevoegd in de oorspronkelijke tekst van het voorstel. De bedoeling van het 4º is te voorkomen dat de terbeschikkingstelling wordt gebruikt voor organisaties die, op grond van een federale wet of van een decreet, niet in aanmerking komen.

Zo kan een gewest, bijvoorbeeld, bepalen dat gemeentepersoneel onder bepaalde voorwaarden wordt ter beschikking gesteld voor de begeleiding van sportactiviteiten van jongeren. De gemeentebesturen kunnen dan geen personeel ter beschikking stellen van een andere organisatie. De techniek van de terbeschikkingstelling kan dus enkel worden gebruikt voorzover de gebruiker zelf de werknemer had kunnen aanwerven maar daartoe niet de nodige middelen heeft.

Amendement nr. 1 wordt verworpen met 7 stemmen tegen 1 stem.

Amendement nr. 2 wordt verworpen met 7 stemmen tegen 1 stem.

Het ontwerp in zijn geheel wordt eenparig aangenomen door de 8 aanwezige leden.

Vertrouwen werd geschonken aan de rapporteur voor het opstellen van dit verslag.

De rapporteur, De voorzitster,
Erika THIJS. Anne-Marie LIZIN.

De door de commissie aangenomen tekst
is dezelfde als het door de Kamer
van volksvertegenwoordigers overgezonden ontwerp
(zie stuk Kamer nr. 50-458/009 ­ 2000-2001)