Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-946

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 26 januari 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Justitie en Noordzee

Sociale media - Illegale kansspelen - Bescherming van de jongeren - Kansspelcommissie (KSC) - Advies - Bestraffing van het illegaal organiseren van kansspelen - Maatregelen

sociale media
kansspel
jongere
kinderbescherming

Chronologie

26/1/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 25/2/2021)
26/2/2021Antwoord

Vraag nr. 7-946 d.d. 26 januari 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De transversale insteek bestaat erin dat jeugd een gemeenschapsbevoegdheid is.

De Kansspelcommissie (KSC) heeft als advies-, beslissings- en controleorgaan voor kansspelen de opdracht om de burger en de spelers te beschermen. Momenteel worden er erg veel kleine kinderen en jongeren via sociale media zoals TikTok en Instagram blootgesteld aan illegaal georganiseerde kansspelen. Gebruikers van bijvoorbeeld TikTok organiseren tegen betaling de mogelijkheid om een kans te wagen op een prijs. Dit valt niet meer onder de noemer reclame waarbij items weggegeven worden door influencers.

Daarom deze vragen:

1) Is de geachte minister of de KSC op de hoogte van het feit dat er illegale kansspelen georganiseerd worden op de sociale media, waardoor niet enkel de geldende wetgeving overtreden wordt, maar ook kleine kinderen en jongeren in kansspelen gelokt worden?

2) Heeft de KSC reeds een advies gegeven over alle aangelegenheden die verband houden met de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers met betrekking tot de organisatie van virtuele kansspelen? Zo ja, hoe luidt dit advies? Zo neen, neemt de regering een initiatief om dit aan de KSC te vragen?

3) Welke stappen worden effectief ondernomen om het illegaal organiseren van kansspelen door inwoners van ons land op sociale media te bestraffen? Graag kreeg ik een overzicht van het aantal waarschuwingen, schorsingen of intrekkingen van vergunningen, met inbegrip van administratieve boetes, die de jongste vijf jaar (op jaarbasis) gebeurden met betrekking tot virtuele kansspelen.

Antwoord ontvangen op 26 februari 2021 :

1) Uw eerste vraag gaat over de organisatie van kansspelen met behulp van sociale media.

In de meeste gevallen zijn de acties op sociale media juridisch gezien geen kansspel omdat er geen inzet is. Dit is het geval bij de zogenaamde giveaway-acties. Wanneer volgers echter moeten betalen voor de deelname aan een wedstrijd en de winnaar wordt bepaald door het toeval, is er inderdaad sprake van een kansspel.

Indien het bestaan van dergelijke kansspelen meegedeeld wordt aan de Kansspelcommissie, dan zal dit onderzocht worden en in voorkomend geval, gesanctioneerd. De Kansspelcommissie kreeg tot hiertoe nog geen melding van het concrete voorbeeld dat u vernoemt.

2) Uw tweede vraag heeft betrekking op het advies van de Kansspelcommissie inzake de organisatie van virtuele kansspelen.

Onder deze noemer kunnen veel verschillende soorten spellen vallen. De Kansspelcommissie heeft in het verleden al een advies uitgebracht over (online) virtual betting, live betting, esports, virtual reality weddenschappen en loot boxes. In 2018 werden de loot boxes verboden in België. België was hiermee één van de eerste Europese landen.

De Kansspelcommissie wijst op de noodzaak naar meer wetenschappelijk onderzoek om deze nieuwe fenomenen beter in kaart te brengen.

3) Uw derde en laatste vraag heeft betrekking op de handhaving wanneer dergelijke inbreuken worden vastgesteld.

Gezien de belangrijke sociale rol van influencers, vloggers, streamers en andere content creators, tracht te Kansspelcommissie in eerste instantie preventief en constructief op te treden en met deze personen samen te werken waar mogelijk. Om die reden wordt waar het kan gewerkt met waarschuwingen, eerder dan onmiddellijk sanctionerend op te treden.

Zo werd onlangs nog opgetreden naar aanleiding van een livestream waarbij kijkers live bedragen konden inzetten op bepaalde gebeurtenissen in tijdens de uitzending. Ook stond de Kansspelcommissie recentelijk in contact met de Conseil supérieur de l’audiovisuel (CSA) over reclame voor kansspelen die verspreid wordt via livestreams.

Als een van de weinige regulatoren wereldwijd treedt de Kansspelcommissie op tegen de loot boxes en gelijkaardige mechanismen die zijn geïmplementeerd in videospellen.

Bovendien onderzoekt de Kansspelcommissie de mogelijkheden om samen te werken met online platformen om te vermijden dat zij illegale content beschikbaar maken voor gebruikers. Bij illegale applicaties zijn dit vaak de verdelers zoals Google Play en de App Store. Voor kansspelen uitgebaat door middel van sociale media, zijn dit de sociale mediaplatformen (Instagram, Tik Tok, Facebook, enz.). De Kansspelcommissie heeft ook contact opgenomen met Febelfin om de bankensector te sensibiliseren op dit vlak.

De Kansspelcommissie staat op het punt om internationale samenwerkingsakkoorden aan te gaan, onder andere met de Nederlandse Kansspelautoriteit, om samen de strijd aan te gaan tegen het illegaal aanbod van kansspelen.