Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-709

van Annick Lambrecht (sp.a) d.d. 9 november 2020

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Coronacrisis - Deelfietssysteem «Blue-bike» - Gebruik - Daling - Terug stimulering - Kosteloos integratie in het NMBS-abonnement (Covid-19)

epidemie
duurzame mobiliteit
pendel
tweewielig voertuig
openbaar vervoer
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

Chronologie

9/11/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/12/2020)
9/12/2020Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 7-658

Vraag nr. 7-709 d.d. 9 november 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Mobiliteit is uiteraard een transversale bevoegdheid. De regels rond mobiliteit zitten op het federale en het regionale niveau.

Het coronavirus heeft het gebruik van het deelfietssysteem «Blue-bike» dit jaar fors teruggedrongen.

Het gebruik van de Blue-bikes, het deelfietssysteem in handen van De Lijn, zat echter de laatste jaren in de lift. Dit blijkt uit cijfers die ik opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters.

De laatste drie jaren steeg het aantal ritten telkens. Zo werden er vorig jaar 23 % meer Blue-bikes ontleend, met uitschieters tot 75 % in Antwerpen, dan in 2018. Door de opmars van het coronavirus en de lockdown viel het gebruik in 2020 echter zwaar terug.

Tijd dus om het gebruik van de deelfiets terug aan te zwengelen.

Deelmobiliteit is belangrijk in onze strijd tegen de files en de klimaatopwarming. Het is de mobiliteitsoplossing van de toekomst.

We kunnen het gebruik van Blue-bike terug stimuleren door het voor één jaar kosteloos te integreren in een abonnement van het openbaar vervoer. Zo kunnen velen terug proeven van het gemak van de Blue-bike. Het is dan ook een beetje compensatie voor de lockdown. Veel mensen hebben inderdaad tijdens de crisis geen gebruik kunnen maken van hun treinabonnement.

Op deze manier stimuleren we niet alleen het gebruik van openbaar vervoer in combinatie met de fiets, maar compenseren we de abonnees ook voor de periode waarin ze het openbaar vervoer niet mochten gebruiken.

Bent u bereid om het Blue-bike-abonnement een jaar lang kosteloos te integreren in het NMBS-abonnement?

Antwoord ontvangen op 9 december 2020 :

Als minister van Mobiliteit heb ik de ambitie om multimodale vervoerswijzen zoveel mogelijk te bevorderen. In deze context zijn de gedeelde fietsen een antwoord op een groeiende vraag naar alternatieven voor de auto bij de burgers.

Ook de fietsen en deelfietsen zijn daarbij belangrijke vervoersmodi. Zo blijkt ook uit de gebruikscijfers van Blue-bike, die mij door de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) zijn toegestuurd: vorig jaar gebruikte 93 % van de Blue-bike gebruikers de deelfiets in combinatie met een treinreis.

NMBS bekijkt dan ook voortdurend een beter integratie in een continue dialoog met andere openbaar vervoersmaatschappijen, en andere vervoersmodi zoals deelfietsen. Het gratis aanbieden van Blue-Bike is op dit moment echter geen piste die NMBS onderzoekt.