![]() |
![]() |
Coronacrisis - Lockdownperiode - Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Lopende abonnementen - Verlenging (Covid-19)
infectieziekte
epidemie
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
plaatsbewijs
12/5/2020 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/6/2020) |
17/6/2020 | Antwoord |
Daar mobiliteit uiteraard een transversale bevoegdheid is (Gewesten hebben de bevoegdheid over de regionale vervoersmaatschappijen en de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) is nog een federale bevoegdheid) en daar heel de aanpak van deze coronacrisis uiteraard ook een transversale aangelegenheid is, lijkt het me ook belangrijk te weten welke inspanningen de NMBS zal doen om de abonnees die gedurende de lockdown niet in de mogelijkheid verkeren om te gaan werken en zolang het thuiswerk de regel is, te helpen bij het dragen van de kosten.
Daarom stel ik voor dat de lopende abonnementen verlengd worden met minstens twee maanden.
Kan de geachte minister me spoedig een antwoord bezorgen op volgende vraag:
Kan ervoor gezorgd worden dat de NMBS alle lopende abonnementen voor woon-werkverkeer met twee maanden verlengt zodat werkgevers of medewerkers de niet-gebruikte periode kunnen recupereren? Ook dit zou een ondersteuning kunnen zijn voor bedrijven en medewerkers.
De treintickets en abonnementen kunnen terugbetaald worden volgens de gebruikelijke verkoopsvoorwaarden, via het aanvraagformulier voor terugbetaling dat terug te vinden is op de website van Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS).
De drie andere openbaarvervoersmaatschappijen (De Lijn, MIVB en TEC) waarmee NMBS nauw samenwerkt, hebben ons bevestigd dat ze hetzelfde principe toepassen.
De geldigheid van de papieren tienrittenkaarten die in de lockdownperiode vervallen, wordt door NMBS verlengd tot 30 juni 2020.