![]() |
![]() |
Flitsmarathon - Aantal - Mediacampagnes - Evaluatie - Samenwerking met de Gewesten
verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
politiecontrole
geografische spreiding
16/3/2020 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 16/4/2020) |
16/4/2020 | Antwoord |
Politie is uiteraard een federale bevoegdheid. Maar de verkeersveiligheid is dan weer een bevoegdheid van de Gewesten. De mediacampagne en de flitsmarathons zijn transversale aangelegenheden die te paard zitten op federale en gewestelijke bevoegdheden.
De organisatie ervan is een initiatief van de bevoegde deelstaatministers en de federale minister. Ook worden de gemeentelijke politiediensten hier sterk bij betrokken. De gemeenten zijn dan weer een onderdeel van het gewestelijk beleid.
Uit Duits onderzoek blijkt dat grootscheepse snelheidscontroles een zeer kortdurend effect hebben. De mediacampagnes en een flitsmarathon hebben zeker een effect: beide leiden ertoe dat mensen langzamer en voorzichtiger rijden tijdens de campagne. Het aantal ongevallen in de dagen voorafgaand aan de marathon daalde met 4,7 % in vergelijking met vergelijkbare dagen en met 7,5 % op de flitsdagen zelf. Maar na flitsmarathons hervallen hardrijders opnieuw en stijgt het aantal verkeersslachtoffers opnieuw. Het langdurig effect ervan op het verkeersgedrag van bestuurders blijft dus uit.
Mensen worden dus wel aangespoord om hun gedrag te verbeteren, wat tijdelijk leidt tot minder ongevallen, maar alleen tijdens de dagen waarop wordt gecontroleerd. Enkel wanneer automobilisten permanent het gevoel hebben dat ze gecontroleerd worden, rijden ze trager.
Naar aanleiding van deze bevindingen had ik graag volgende vragen aan de geachte minister gesteld:
1) Hoe staat hij tegenover het organiseren van flitsmarathons? Staan er nog nieuwe initiatieven gepland?
2) Hoeveel flitsmarathons werden er de afgelopen vijf jaar georganiseerd? Graag kreeg ik een overzicht van de cijfers opgesplitst per provincie enerzijds en per West-Vlaamse centrumstad anderzijds.
3) Hoe staat hij tegenover de aankondiging van flitsers en flitsmarathons via radio en apps zoals Waze en Coyote? Is hij hierover al in gesprek gegaan en/of is hij van plan maatregelen te nemen?
4) Hoe verloopt de samenwerking met de Gewesten en met de steden en gemeenten op dit domein? Wordt er naar aanleiding van de organisatie van deze flitsmarathons samengezeten met de bevoegde gewestelijke ministers van Mobiliteit?
1) & 2) Sedert 2014 organiseert de politie jaarlijks twee flitsmarathons, één in het voorjaar en één in het najaar. Gedurende vierentwintig uren voeren de zones van de lokale politie en de federale wegpolitie intensieve snelheidscontroles uit.
Met deze specifieke acties wil de politie, in samenwerking met haar partners, de veiligheid op onze wegen verbeteren om het aantal slachtoffers bij verkeersongevallen te doen dalen. Niet-aangepaste snelheid is immers één van de hoofdoorzaken bij zware verkeersongevallen. Dergelijke initiatieven, die mogen rekenen op een grote publieke belangstelling, kunnen alleen maar toegejuicht worden. Daarnaast voeren de politiediensten uiteraard het hele jaar door snelheidscontroles.
Bijgevoegde tabel herneemt het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen tijdens de flitsmarathons, georganiseerd sedert 2015, opgesplitst per provincie en voor de West-Vlaamse provinciesteden.
3) De politie verzet zich tegen de aankondiging (van locatie) van snelheidscontroles via radio en apps zoals Coyote en Waze omdat deze zouden kunnen aanzetten tot delinquent gedrag in het verkeer en bovendien de veiligheid van de controlerende politiemensen in het gedrang zouden kunnen brengen. Dergelijke toepassingen zijn echter moeilijk te verbieden, zeker omdat de controle op het gebruik zeer moeilijk ligt.
4) De organisatie van de flitsmarathons geschiedt in samenwerking met diverse partners. Zo heeft het Instituut Vias, in samenwerking met de politie, een proefproject uitgevoerd. Op drie plaatsen werden snelheidsmeters geplaatst, waarna de politie op deze plaatsen effectief snelheidscontroles uitvoerde tijdens de flitsmarathon. De resultaten van de snelheidsmetingen werden vergeleken met de resultaten bekomen tijdens de marathon. Dit proefproject toont duidelijk aan dat de aankondiging en de uitvoering van snelheidscontroles wel degelijk een invloed hebben op de snelheid waarmee op onze wegen wordt gereden. Op alle plaatsen waar snelheidsmetingen werden uitgevoerd, werd tijdens de marathon een lagere gemiddelde snelheid vastgesteld, hetgeen duidelijk aangeeft dat de flitsmarathons actief bijdragen tot een grotere verkeersveiligheid.
Aan de overtreders wordt, naast de boete, ook een sensibiliserings- en informatiefiche van de Gewesten toegestuurd. Deze fiche bevat informatie met betrekking tot de voordelen van een veilig rijgedrag en een aangepaste snelheid. De fiche werd ontworpen in samenwerking met de federale administratie van Justitie, van het Vlaamse en Waalse Gewest en omvat niet alleen informatie in verband met overdreven snelheid maar geeft ook een overzicht van de voordelen van een veilig en verantwoord rijgedrag en geeft ook enkele raadgevingen die het mogelijk maken om zich makkelijker te houden aan de snelheidsbeperkingen.
2015
Datum |
Provincie |
Vastgestelde inbreuken |
23 – 24 april |
Antwerpen |
2 673 |
Waals Brabant |
349 |
|
Brussel Hoofdstad |
3 379 |
|
Henegouwen |
2 281 |
|
Luik |
1 621 |
|
Limburg |
1 570 |
|
Luxemburg |
437 |
|
Namen |
1 321 |
|
Oost-Vlaanderen |
4 499 |
|
Vlaams Brabant |
4 934 |
|
West-Vlaanderen |
2 696 |
|
16 – 17 november |
Antwerpen |
3 269 |
Waals Brabant |
254 |
|
Brussel Hoofdstad |
2 139 |
|
Henegouwen |
2 329 |
|
Luik |
1 186 |
|
Limburg |
2 730 |
|
Luxemburg |
321 |
|
Namen |
797 |
|
Oost-Vlaanderen |
4 483 |
|
Vlaams Brabant |
4 750 |
|
West-Vlaanderen |
2 641 |
2016
Datum |
Provincie |
Vastgestelde inbreuken |
20 – 21 april |
Antwerpen |
4 534 |
Waals Brabant |
530 |
|
Brussel Hoofdstad |
2 456 |
|
Henegouwen |
3 971 |
|
Luik |
1 130 |
|
Limburg |
3 418 |
|
Luxemburg |
294 |
|
Namen |
1 403 |
|
Oost-Vlaanderen |
5 702 |
|
Vlaams Brabant |
6 400 |
|
West-Vlaanderen |
3 763 |
|
03 – 04 oktober |
Antwerpen |
3 986 |
Waals Brabant |
765 |
|
Brussel Hoofdstad |
1 857 |
|
Henegouwen |
3 333 |
|
Luik |
1 560 |
|
Limburg |
2 813 |
|
Luxemburg |
400 |
|
Namen |
1 519 |
|
Oost-Vlaanderene |
5 072 |
|
Vlaams Brabant |
5 660 |
|
West-Vlaanderen |
3 090 |
2017
Datum |
Provincie |
Vastgestelde inbreuken |
19 – 20 april |
Antwerpen |
3 834 |
Waals Brabant |
1 000 |
|
Brussel Hoofdstad |
2 287 |
|
Henegouwen |
3 403 |
|
Luik |
1 097 |
|
Limburg |
3 125 |
|
Luxemburg |
253 |
|
Namen |
2 101 |
|
Oost-Vlaanderen |
4 955 |
|
Vlaams Brabant |
5 622 |
|
West-Vlaanderen |
2 956 |
|
11 – 12 oktober |
Antwerpen |
4 712 |
Waals Brabant |
1 116 |
|
Brussel Hoofdstad |
2 159 |
|
Henegouwen |
3 372 |
|
Luik |
1 274 |
|
Limburg |
3 820 |
|
Luxemburg |
463 |
|
Namen |
2 925 |
|
Oost-Vlaanderen |
5 379 |
|
Vlaams Brabant |
5 811 |
|
West-Vlaanderen |
3 317 |
2018
Datum |
Provincie |
Vastgestelde inbreuken |
18 – 19 april |
Antwerpen |
4 587 |
Waals Brabant |
837 |
|
Brussel Hoofdstad |
2 521 |
|
Henegouwen |
2 425 |
|
Luik |
853 |
|
Limburg |
4 550 |
|
Luxemburg |
268 |
|
Namen |
2 051 |
|
Oost-Vlaanderen |
6 429 |
|
Vlaams Brabant |
7 154 |
|
West-Vlaanderen |
3 420 |
|
17 – 18 oktober |
Antwerpen |
4 105 |
Waals Brabant |
1 166 |
|
Brussel Hoofdstad |
1 177 |
|
Henegouwen |
1 766 |
|
Luik |
765 |
|
Limburg |
3 769 |
|
Luxemburg |
469 |
|
Namen |
1 406 |
|
Oost-Vlaanderen |
5 643 |
|
Vlaams Brabant |
4 167 |
|
West-Vlaanderen |
2 980 |
2019
Datum |
Provincie |
Vastgestelde inbreuken |
03 – 04 april |
Antwerpen |
5 316 |
Waals Brabant |
957 |
|
Brussel Hoofdstad |
1 451 |
|
Henegouwen |
2 361 |
|
Luik |
1 094 |
|
Limburg |
4 151 |
|
Luxemburg |
401 |
|
Namen |
1 308 |
|
Oost-Vlaanderen |
4 932 |
|
Vlaams Brabant |
6 075 |
|
West-Vlaanderen |
1 922 |
|
08 – 09 oktober |
Antwerpen |
5 477 |
Waals Brabant |
735 |
|
Brussel Hoofdstad |
2 280 |
|
Henegouwen |
2 852 |
|
Luik |
1 249 |
|
Limburg |
3 298 |
|
Luxemburg |
739 |
|
Namen |
1 976 |
|
Oost-Vlaanderen |
5 269 |
|
Vlaams Brabant |
5 398 |
|
West-Vlaanderen |
3 930 |
Bron: federale politie DGR/DRI-BIPOL.
Tabel 2: Vaststelde snelheidsovertredingen tijdens de flitsmarathons, periode 2015 – 2019, opgesplitst per West-Vlaamse centrumstad
2015
Datum |
West-Vlaamse centrumstad |
Vastgestelde inbreuken |
23 – 24 april |
Brugge |
198 |
Kortrijk |
502 |
|
Oostende |
75 |
|
Roeselare |
2 |
|
16 – 17 november |
Brugge |
187 |
Kortrijk |
280 |
|
Oostende |
115 |
|
Roeselare |
1 |
2016
Datum |
West-Vlaamse centrumstad |
Vastgestelde inbreuken |
20 – 21 april |
Brugge |
309 |
Kortrijk |
265 |
|
Oostende |
114 |
|
Roeselare |
183 |
|
03 – 04 oktober |
Brugge |
143 |
Kortrijk |
372 |
|
Oostende |
84 |
|
Roeselare |
93 |
2017
Datum |
West-Vlaamse centrumstad |
Vastgestelde inbreuken |
19 – 20 april |
Brugge |
108 |
Kortrijk |
84 |
|
Oostende |
97 |
|
Roeselare |
202 |
|
11 – 12 oktober |
Brugge |
272 |
Kortrijk |
210 |
|
Oostende |
118 |
|
Roeselare |
146 |
2018
Datum |
West-Vlaamse centrumstad |
Vastgestelde inbreuken |
18 – 19 april |
Brugge |
185 |
Kortrijk |
195 |
|
Oostende |
305 |
|
Roeselare |
104 |
|
17 – 18 oktober |
Brugge |
283 |
Kortrijk |
424 |
|
Oostende |
109 |
|
Roeselare |
/ |
2019
Datum |
West-Vlaamse centrumstad |
Vastgestelde inbreuken |
03 – 04 april |
Brugge |
124 |
Kortrijk |
38 |
|
Oostende |
103 |
|
Roeselare |
2 |
|
08 – 09 oktober |
Brugge |
423 |
Kortrijk |
354 |
|
Oostende |
397 |
|
Roeselare |
1 |
Bron: federale politie DGR/DRI-BIPOL.