Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-403

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 11 maart 2020

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Parkeren - Betaalparking

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
parkeerterrein
officiële statistiek
betaalde diensten

Chronologie

11/3/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/4/2020)
30/4/2020Antwoord

Vraag nr. 7-403 d.d. 11 maart 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Kan u mij in verband met de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), telkens per Gewest, meedelen:

1) Hoeveel stations (in gebruik) er zijn?

2) In hoeveel van deze stations er een betaalparking is?

3) Hoeveel parkeerplaatsen er op deze betaalparkings zijn?

4) Welke inkomsten de NMBS genereert uit deze betaalparkings?

5) Welke overwegingen aan de basis liggen van het al dan niet inrichten van betaalparkings?

Antwoord ontvangen op 30 april 2020 :

1) NMBS bedient 554 stations. Elke weekdag maken een kleine 900 000 reizigers gebruik van de 3 800 treinen die zij inlegt. Als federaal overheidsbedrijf laat zij treinen rijden door de verschillende gewesten.

2) & 3) Alle info met betrekking tot het betalend karakter of het aantal aangeboden parkeerplaatsen op haar parkings kunt u vinden op haar website: https://www.belgiantrain.be/nl/travel-info/from-and-to-the-station/parking-at-the-station.

4) Gratis parkeren op stationsparkings heeft duidelijk zijn beperkingen en levert NMBS nagenoeg geen nieuwe klanten op. Gratis parkeren zorgt al snel voor een tekort aan beschikbare plaatsen voor onze treinreizigers. Parkeerplaatsen worden ingenomen door niet-treinreizigers en het gebruik van de auto wordt onnodig gestimuleerd. Dit gebeurt ten nadele van het openbaar vervoer en de zachte vervoerswijzen. Daarnaast blijkt uit cijfers dat 30 % van de gebruikers van de stationsparkings op minder dan 3 kilometer van het station woont. Sommige van deze klanten zouden het station dan ook op een andere manier dan met de auto kunnen bereiken. Een andere vaststelling is dat sommige gezinnen met meerdere voertuigen naar het station komen, terwijl carpoolen een alternatief biedt. De plaatsing van een toegangscontrolesysteem maakt het mogelijk om abonnementhouders een gegarandeerde parkeerplaats te bieden.

NMBS wil haar parkeerstrategie voortzetten om de kwaliteit van het onthaal van haar klanten te verbeteren en tegelijkertijd haar maatschappelijke rol te vervullen door een doordachte intermodaliteit te bevorderen.

Wat de tarieven betreft, zal een abonnementhouder gemiddeld 1,60 euro per dag betalen voor een gegarandeerde parkeerplaats op slechts enkele meters van de perrons. Deze kosten kunnen door de werkgever worden gedragen en zijn fiscaal aftrekbaar voor de pendelaars.

Een van de doelstellingen van de parkeerstrategie is het stimuleren van de modal shift. Binnen dit kader wordt ook een uitbreiding van de capaciteit van de fietsenstalling gepland wanneer een parking betalend wordt.

Wanneer NMBS betalend parkeren invoert, wordt er steeds in overleg gegaan met de lokale besturen om gezamenlijk een mobiliteitsplan op te stellen en bijkomende flankerende maatregelen door te voeren (de uitbreiding van een blauwe zone rond het station is een voorbeeld van een oplossing die de overdracht van pendelaars naar gratis nabijgelegen parkeerplaatsen vermijdt). Regelmatig worden ook samenwerkingsovereenkomsten gesloten met bijvoorbeeld het gratis aanbieden van parkeerplaatsen van de stations voor lokale evenementen, een verlaagd tarief voor nachtabonnementen voor bewoners en «avond» tarieven.